سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «شرط اول» بعد از «خروس جنگی» دومین فیلم سینمایی مسعود اطیابی در زمینه طنز است

قصه این فیلم در باره مردی به نام بهرام است که زندگی ویژه‌ای دارد. اوضاع زمانی برای او تغییر می‌کند که به دنبال یک حادثه رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شود. یک معجزه، بهرام را به زندگی برمی‌گرداند و حالا او می‌خواهد زندگی جدیدی را در پیش بگیرد. این زندگی هیچ شباهتی به زندگی گذشته او ندارد و ماجراهای با نمک فیلم از همین جا شروع می‌شود.
اکبر عبدی در« شرط اول» نقش بهرام را بازی می‌کند. الناز شاکردوست، کامبیز دیرباز، سیروس گرجستانی، نگار فروزنده، پروین قائم‌مقامی، امیر مهدی‌کیا، فرهاد بشارتی و پریا شمس دیگر بازیگران فیلم هستند.

اکبر عبدی و نگار فروزنده در «شرط اول» / عکس ها: محمد فوقانی

تا به حال حدود 60 درصد از صحنه‌های فیلم توسط افشین علیزاده فیلم‌برداری شده است. کل صحنه‌های فیلم در تهران و اطراف ورامین می گذرد.

اطیابی در باره «شرط اول» به دوچرخه می‌گوید: «فضای قصه فیلم فضای خاصی است و در کنار جنبه طنز خود قصد دارد حرف ویژه‌ای را با بیننده خود مطرح کند؛ این که ما آد‌م‌ها از فرصتی که خدا برای زندگی به ما داده چگونه استفاده می‌کنیم. شاید بهتر باشد چنین چیزی را در قالب سینمای جدی و درام عرضه کنیم، ولی حس کردم با زبان طنز می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و مخاطب بیشتری را جذب خود کند. هر قصه‌ای را می‌توان به شکل‌های مختلف نگاه کردو من برای تعریف قصه این نگاه را انتخاب کردم.»

این فیلم‌ساز درباره لحن طنز و کمدی فیلمش این‌طور ادامه می‌دهد: «نوع روایت «شرط اول» در حقیقت ادامه همان روایتی است که در «خروس جنگی» از آن استفاده کردم. در عین حال، سعی کردم به سینمای کلاسیک نزدیک‌تر شوم و امیدوارم این فیلم در مقایسه با «خروس جنگی» جذابیت بیشتری برای تماشاچی داشته باشد.»

کامبیز دیرباز در صحنه ای از فیلم

اطیابی به این نکته هم اشاره می‌کند که بحث استفاده خوب و درست از موقعیت‌هایی که خدا در اختیار بندگان خود قرار می‌دهد، بحث پنهان قصه فیلم است و اضافه می‌کند: «این مسئله در دل قصه قرار دارد و آشکار نیست. آدم‌ها در زندگی خود یک روزی به این نتیجه می‌رسند که زندگی فرصتی است که می‌توان از آن استفاده درستی کرد. ما صاحب اختیار هستیم و می‌توانیم سرنوشت خودمان را بسازیم. قصه فیلم درباره بهرام است که برایش یک فرصت تازه به وجود می‌آید. تماشاچی کارهای بانمک او را دنبال می‌کند و بدون این‌که متوجه شود، با پیام اصلی قصه فیلم روبه‌رو می‌شود. در این مدت او با دیدن کارهای بهرام و آدم‌های دوروبر او، سرگرم می‌شود و می‌خندد.»

اطیابی که در «خروس جنگی» دو شخصیت کوچولو در قصه داشت، در پایان می‌گوید: «در «شرط اول» بازیگر یا شخصیت کودک و نوجوان نداریم، ولی فیلمی که ساخته‌ام برای جمع خانواده است و نوجوانان هم می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند و در عین حال چیزهایی هم بیاموزند.»

به گفته اطیابی،«فیلم «شرط اول» فیلمی با شخصیت‌های متنوع    است که هر یک از آنها نقش مهمی در پیشبرد قصه دارد. بازیگرانی که برای این نقش‌ها انتخاب شده اند  به روحیه و حال‌وهوای این شخصیت‌ها می خورند و ‌به راحتی در قالب آنها قرار می گیرند.»

کد خبر 97660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز