گروه اجتماعی: فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه 6‌ هزار همیار محرم برای تأمین امنیت در عزاداری‌ها به کار گرفته می‌شوند، گفت:

در رابطه با احتمال برگزاری تجمع پیش‌بینی خاصی نکرده‌ایم چرا که باور نداریم چنین اتفاقی بیفتد.

سردار عزیزالله رجب‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته موردی را در رابطه با مراسم عزاداری محرم به هیچ عنوان نداشتیم و چیزی به ما گزارش نشد، گفت: با همکاری و هماهنگی بسیار خوبی که دست‌اندرکاران هیأت‌ها و همچنین مسئولان مراکز خدماتی و اورژانسی داشتند سال پیش با هیچ مشکلی روبه‌رو نشدیم و امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی‌ها،

توجیهات و کارگاه‌های آموزشی که برای بخش‌هایی از مسئولان برگزار شده بتوانیم بدون مشکل خاصی مراسم عزاداری حسینی را در کمال آرامش و امنیت و با شکوه‌تر و پربارتر برگزار کنیم.

رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: با مسئولان هیأت‌ها نیز جلساتی برگزار شده و نسبت به اقدامات و مسائلی که باید رعایت کنند، توجیه شده‌اند، از طرفی 6هزار همیار محرم از سوی هیأت‌ها معرفی شده‌اند که کارگاه‌ آموزشی برای آنها برگزار شده و نسبت به اقداماتی که باید انجام دهند توجیه شده‌اند.

وی تصریح کرد: ایستگاه‌های صلواتی حتما با هماهنگی کلانتری‌ها باید فعالیت کنند و هیأت‌های فاقد مجوز نیز حتما باید از اداره‌های تبلیغات اسلامی مجوز گرفته و به کلانتری محل ارائه دهند.

همچنین مسدودکردن معابر به هر شکل و عنوان ممنوع است و حتما جلوگیری می‌شود، از سوی دیگر قمه‌زنی نیز همچون سنوات گذشته ممنوع است که البته سال گذشته موردی را مشاهده نکردیم.

به گفته رجب‌زاده، استفاده از آلات و ادوات و موسیقی‌های غیرمجاز نیز ممنوع است و به‌شدت برخورد می‌شود. منشوری نیز با عنوان همیاران پلیس تهیه شده و همه مواردی که باید از سوی هیأت‌ها و دیگر مسئولان رعایت شود، در آن ذکر شده که بین هیأت‌ها توزیع شده است.

وی با بیان این مطلب که فکر نمی‌کنم مشکلی برای محرم و صفر و عزاداری‌ها داشته باشیم، گفت: تا ساعت 12 شب بلندگوها باید خاموش شوند و دسته‌جات نیز باید وارد هیأت‌هایشان شوند تا برای مردم مزاحمتی ایجاد نشود.

رئیس پلیس پایتخت در رابطه با احتمال تجمع از سوی مردم در مراسم عزاداری اظهار کرد: در رابطه با احتمال تجمع پیش‌بینی خاصی نکرده‌ایم چرا که باور نداریم چنین اتفاقی بیفتد و برخی سایت‌ها هم خیلی حرف‌ها می‌زنند که اگر قرار باشد به همه آنها توجه کنیم باید هر روز آماده باشیم.

وی افزود: برخی سایت‌ها صدها مورد حرف می‌زنند که در یک مورد برخی فریب می‌خورند و تجمع می‌کنند. البته ما آمادگی داریم که هر جا بخواهد تجمعی بشود و حرکتی خارج از شئونات عزاداری شکل بگیرد، با سرعت تمام نسبت به جمع‌آوری و برخورد با آن اقدام کنیم.

همه پلیس‌های راهنمایی  در شهر

در همین حال رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از استقرار صددرصدی نیروهای راهور طی ایام محرم در سطح پایتخت خبر داد.سرهنگ هاشمی در جمع خبرنگاران در رابطه با تمهیدات پلیس در ایام محرم اظهار کرد: پلیس با بهره‌گیری از تمام مقدورات نیروها و خودروهای خود در این ایام در سطح خیابان‌های تهران حضور دارد.

وی ادامه داد: از مردم خواهشمندیم که حتی‌المقدور مراسم عزاداری خود را در مساجد و هیأت‌های عزاداری برگزار کنند و دسته‌های مذهبی هم از قرار دادن داربست‌ها در خیابان‌ها جلوگیری کنند.

همچنین با توجه به اینکه علامت‌کشی باعث به‌وجود آمدن ترافیک در خیابان‌ها می‌شود از این‌گونه اقدامات در این ایام جدا خودداری کنند. دسته‌های عزاداری در انجام مراسم عزاداری از منتهی‌الیه راست خیابان عبور کنند.

وی با بیان اینکه برخوردهای پلیس راهنمایی و رانندگی با وجود میل باطنی برخوردی مهربانانه است، ادامه داد: ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در این ایام ابتدا سعی می‌کنند در مقابل تخلفات با تذکر و راهنمایی برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه 5هزار هیأت رسمی، 2400 مسجد، 1200 هیأت در مدارس، 4هزار هیأت غیررسمی در تهران وجود دارد که این موضوع به معنای این است که 12 هزار و 600 مرکز، مرکز تولید سفر در ترافیک در شب‌های محرم هستند،

افزود: در دهه اول ماه محرم حضور پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ شبانه‌روزی است و 50 درصد از نیروهای راهنمایی و رانندگی در محرم تا نیمه‌های شب حضور خواهند داشت.

کد خبر 97527

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز