چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

ترجمه ناهید مهریزی : آیا شما با شغل خود شاد نیستید؟ آیا زمانی که صبح‌ها از خواب بلند می‌شوید و می‌روید سرکار مسئولیتی که روی دوشتان است سنگینی می‌کند؟

پس تلاش کنید این راه‌های ساده اما مؤثر را امتحان کنید تا ببینید چگونه می‌توانید از کارتان راضی‌تر باشید و استیصال و غمگینی را از خود دور کنید چون اگر با کار شاد نباشید، این مسئله روی تمام جنبه‌های زندگیتان اثر خواهد گذاشت.

خودتان و کارتان را قبول داشته باشید

مهم نیست که شما یک مستخدمید یا رئیس یک شرکت بزرگ. قبول داشتن کاری که انجام می‌دهید و احساس رضایت از آن، نخستین قدم رضایت شغلی است. وظایف‌تان را به بهترین نحو انجام دهید و همیشه به‌دنبال کیفیت باشید. در پایان روز تصور اینکه بهترین کار را ارائه داده‌اید به شما حس غرور و رضایت می‌دهد.

 بخواهید که در کارتان شاد باشید

شادی تا حد زیادی یک انتخاب است. صدای بحث و اعتراض شما در مورد این جمله به گوش می‌رسد اما مطمئن باشید شما می‌توانید انتخاب کنید که در کارتان شاد باشید. داشتن بهترین مدیر آرزوی همه است ولی بپذیرید که شاید اینطور نباشد. بنابراین درباره کارتان به‌صورت مثبت فکر کنید. هر برداشتی نسبت به شغل محصول افکار است و از آنجایی که شما در کنترل کامل افکارتان هستید در واقع در کنترل برداشت‌تان هستید. روی جنبه‌هایی از کارتان که به آن علاقه دارید، انگشت بگذارید. اگر احساس مثبت داشته باشید، راضی خواهید بود. این مسئله را امتحان کنید و آماده یک تغییر بزرگ شوید.

خلاقیت، کلید کار است

آیا شما احساس می‌کنید که کارتان کسالت آور و یکنواخت است؟ چه می‌توانید بکنید تا به آن رونقی بدهید؟ بررسی انجام آنچه برای تغییر روش کار میسر است، راه دیگری است که باعث ایجاد چالش در شغل می‌شود. در ایده‌هایتان خلاق باشید‌. به‌زودی خواهید دید راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید شیوه کار روزمره را براساس آن تغییر دهید. از خودتان بپرسید من چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم که هیچ‌کس به آن فکر نکرده است. یا چه کنم تا 8 ساعت فعال‌تر داشته باشم. در این حالت نه تنها فرا خوانده می‌شوید تا کار بیشتری به‌عهده بگیرید، بلکه توجه مدیریت به روش‌های ابداعی شما گریزناپذیر است.

هر روز خاص یک کار مورد علاقه‌‌تان را انجام دهید

شما ممکن است کار فعلی خود را دوست داشته باشید یا خیر. همچنین امکان دارد معتقد باشید که می‌توانید نکته‌ای دوست داشتنی در کارتان پیدا کنید و یا به این موضوع هم اعتقادی نداشته باشید. اما می‌توانید نگاهی به‌خودتان‌، مهارت‌ها و تجربیات‌تان بیندازید و هر روز، کاری را پیدا کنید که از انجام آن لذت می‌برید. اگر برنامه‌ای را که مورد علاقه و توجه‌تان است‌، پیش ببرید، شغل فعلی چندان هم بد نخواهد بود. البته همیشه این امکان را دارید که به مسئله اصلاح فعالیت‌ها بپردازید و یا به این نتیجه برسید که زمان ترک کار است.

برای بهبود و توسعه مهارت‌های فردی و شغلی هزینه کنید

کارمندان جوان شکایت دارند که مدیران برای توسعه مهارت‌های فردی و شغلی آنها کاری نمی‌کنند. از این توسعه چه کسی بیشترین بهره را می‌برد؟ پاسخ البته واضح است‌: خود فرد. اوست که از توسعه مهارت‌های فردی و شغلی بیشترین سود را خواهد برد. پس‌، برای آموزش وقت بگذارید و هزینه کنید. برای هدف‌های ویژه از مدیران کمک بخواهید  اما برنامه توسعه فردی و شغلی را خودتان رهبری کنید. شما از این رشد بیشترین سود را می‌برید و اگر درنگ کنید زیان خواهید دید.

برای حرفه‌ای شدن تلاش کنید

شما حتما برنامه‌ای برای پیشرفت شغلی خود دارید. حالا این راه‌ها را هم امتحان کنید:
-کارهایی را که انجام می‌دهید با یادداشت‌برداری بررسی کنید و آن را (حتی اگر شده برای یک ساعت در روز) تمرین کنید. در یک مدت کوتاه، می‌توانید متخصص شرکت در آن حوزه شوید. با علاقه‌مندی خالص به کارتان و دانسته‌هایی که به‌دست آورده‌اید یک تمایل طبیعی برای پر شور بودن خواهید داشت‌.

 - فکر نکنید به یک تعداد کار مشخص، محدود هستید. نباید خودتان را محصور کرده و کارایی کمتر از قابلیت‌تان داشته باشید. توانایی‌های‌تان را به‌کار بگیرید و آن را توسعه دهید. مجددا یادآوری می‌شود افتخار به کارتان و داشتن دیدگاه توأم با اشتیاق مسائلی را که باعث عقب ماندن شما می‌شود، از بین می‌برد.

- ایده‌هایی را که در طول سال‌ها یاد گرفته‌اید یا حین شرکت در سمینارها و کنفرانس‌ها به آنها رسیده‌اید، بنویسید. تغییرات در جریان کاری را دنبال کنید و همیشه در مورد آخرین رویه‌ها و تغییرات حوزه کاری روزآمد باشید. اگر ایده‌هایتان می‌تواند به شرکت کمک کند، پس آنها را تا حد ممکن به‌کار بگیرید. تمام این نکات در چالش ایجاد یک شغل راضی‌کننده مشارکت دارند.

از قضا مرغ خود شما غاز است نه مرغ همسایه!

بیشتر غیرحرفه‌ای‌ها فکر می‌کنند محیط‌های کاری دیگر بهتر است‌. بنابر این همیشه یک غیرحرفه‌ای باقی خواهند ماند. حساب شده و با تجربه عمل کنید‌. شما می‌دانید مرغ خودتان پروار و عالی‌ است و مجبور نیستید برای بهتر از آن در خانه همسایه جست‌وجو کنید. وقتی تمام فرصت‌هایی را که نیاز دارید در شرکت خودتان هست، پس برای پیدا کردن آن خلاق باشید و نگاه توأم با حسرت به محیط‌های دیگر را متوقف کنید.

افکار، برداشت‌ها و روش‌های کنترل کار به میزان زیادی تعیین می‌کند که چقدر از کارتان راضی هستید. اگر نخستین بار درست کار کنید و آن را با شور و اشتیاق، خلاقیت و حرفه‌گرایی انجام دهید، مدیریت مطمئنا به شما امتیاز خواهد داد. پاداش ممکن است آنی نباشد‌، اما خیلی زود از راه می‌رسد.

مسئولیت دانستن آنچه را که در محیط کارتان اتفاق می‌افتد به‌عهده بگیرید

این روزها افراد شکایت دارند که اطلاعات کافی در‌باره آنچه در شرکت‌شان اتفاق می‌افتد، دریافت نمی‌کنند. افراد منفعل‌! آنها منتظر می‌مانند که مدیر به آنها آگاهی رسانی کند و این آگاهی رسانی به ندرت صورت می‌گیرد. چرا؟ چون او بیش از حد گرفتار است، اصلا نمی‌داند که شما چه چیزی را نمی‌دانید و یا در دادن اطلاعات مقتصد است! اطلاعاتی را که برای کارتان احتیاج دارید به‌صورت کارا و مؤثر جست‌وجو کنید، در یک شبکه اطلاعاتی توسعه دهید و از آن استفاده کنید. مصرانه یک ملاقات هفتگی با مدیر را بخواهید و سؤالاتتان را از او بپرسید. مطمئن باشید که شما مسئول به‌دست آوردن اطلاعات مورد نیازتان هستید.

بازخوردها را به‌طور مستمر جست‌وجو کنید

آیا شما چنین عبارتی را به کار برده‌اید:‌ ‌مدیر من هیچ بازخوردی به من نشان نمی‌دهد، بنابر این من هرگز نمی‌دانم چگونه کار می‌کنم. صبر کنید، شما واقعا نمی‌دانید چطور کار می‌کنید؟! مسئله این است که اگر احساس مثبتی در‌باره نحوه انجام کارتان دارید، فقط می‌خواهید قدر‌دانی او را بشنوید. پس اگر نظر خود شما درباره عملکردتان منفی است، در‌باره بهبود آن فکر کنید و یک تلاش صادقانه انجام دهید. سپس از مدیر برای بازخوردش بپرسید. به او بگویید شما واقعا دوست دارید ارزیابی وی را درباره نحوه انجام کار بدانید. با مراجعه‌کنندگان هم صحبت کنید. اگر کاری را که برای آنها انجام می‌دهید، خوب باشد، بازخورد آنها این مسئله را تأیید می‌کند. شما مسئول توسعه خودتان هستید. هر برداشت دیگری نادرست است.

کارهایی را قبول کنید که از عهده آن بر می‌آیید

یکی از جدی‌ترین دلایل اضطراب و ناراحتی در محیط کار شکست در انجام تعهدات است. بسیاری از کارمندان وقت زیادی را صرف عذر خواهی برای انجام نشدن تعهدات کاری می‌کنند و در باره تکرار این وضعیت نگران هستند. یک سیستم کاری و برنامه‌ریزی داشته باشید که شما را قادر می‌سازد توانایی‌هایتان را در انجام یک تعهد کاری ارزیابی کنید. اگر وقت ندارید، برای انجام کاری داوطلب نشوید. اگر حجم کاری شما بیشتر از وقت و توان‌تان است، یک برنامه جامع ایجاد کرده و از مدیر بخواهید با نیرو‌های کاری و امکانات موجود، حمایت‌تان کند. مراقب باشید که در باتلاق وعده‌های عمل نشده غوطه ور نشوید.

از منفی بافی دوری کنید

انتخاب شادی در کار به این معناست که از گفت‌وگوهای زیاد‌، شایعات و افراد منفی و کنجکاو تا حد ممکن دوری کنید. اینگونه افراد تأثیر عمیقی روی روانتان دارند. اجازه ندهید این و آن شما را از پا در آورند.

شجاعت حرفه‌ای را تمرین کنید

شاید شما مانند بیشتر مردم، اختلاف عقیده را دوست نداشته باشید. دلیل آن هم ساده است، شما هرگز برای شرکت در بحث پیرامون مسائل مختلف آموزش ندیده‌اید، بنابراین احتمالا فکر می‌کنید اختلاف عقیده مضر، صدمه زننده و هراس انگیز است. اختلاف عقیده می‌تواند هر سه ویژگی را داشته باشد‌ اما، همچنین می‌تواند به شما کمک کند که وظایف محوله را با دیدگاه شخصی اجرا کنید و می‌تواند به شما در انجام خدمت به مراجعین و عملکرد موفقیت آمیز کمک کند. افراد شاد هدفشان اجرای بهتر کار است. چرا اجازه می‌دهید بی‌دل و جرأتی شما را از رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان دور نگه دارد؟

دوستان جدید پیدا کنید

آیا در محیط کارتان یک دوست خوب دارید؟ قبول داشتن همکاران و لذت بردن از حضورشان ضامن یک تجربه کاری شاد و مثبت است. برای شناخت افراد وقت بگذارید. شما ممکن است واقعا آنها را دوست داشته باشید. اشخاصی را پیدا کنید که دوستشان دارید و از صرف وقت‌تان با آنان لذت می‌برید. حاصل داشتن شبکه‌ای از دوستان، ایجاد حمایت، منابع، مشارکت و مراقبت از شماست. این انتخاب‌ها همچنین به میزان زیادی تجربیات‌تان را بیان می‌کند.

اگر هیچ کدام از این موارد به نتیجه نرسید، جست‌وجوی یک شغل تازه لبخند را به شما
 باز خواهد ‌گرداند. درصورتی که هیچ‌کدام از این روش‌ها شما را در محیط کار شاد نمی‌سازد، اینک زمان آن است که مدیر، شغل و تمام ویژگی‌های حرفه خود را مجددا ارزیابی کنید.

مسلما نمی‌خواهید تمام زندگیتان را صرف انجام کاری کنید که از آن متنفرید و محیط آن هم غیردوستانه است. اکثر محیط‌های کاری زیاد تغییر نمی‌کنند اما کارمندان ناراضی به سمت دلخوری و دمقی بیشتر می‌روند. شما می‌توانید در ظاهر لبخند بزنید، در حالی که تمام وقت آزادتان در جست‌وجوی کاری بهتر هستید. این حالت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که یک کار مناسب پیدا و کار فعلی را رها کنید. آنگاه عمیقا شاد خواهید شد.

منابع:
1-About.com. Human Resources
  2-succeedwiththis.com/being-happy-with-your-current-job

کد خبر 97481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز