دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

این روزها متقاضیان تغییر، برای هر جراحی زیبایی دلیل پزشکی می‌آورند؛ دلیلی که اول از همه خودشان را راضی کنند تا به جراحی تن دهند

و در مرحله بعد، اطرافیان را قانع کنند که مجبور بوده‌اند و اگر جراحی نمی‌کردند، بیماری هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد.

شاید شما هم در پاسخ به این سؤال که چرا بینی‌ات را عمل کرده‌ای؟ بینی‌ات که اشکالی نداشت، شنیده یا گفته باشید: انحراف بینی داشتم، نمی‌توانستم درست نفس بکشم، اصلا شب‌ها خوابم نمی‌برد! اما شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم، بینی‌ای که این همه سال مثل ساعت کار کرده بود و تنها در مواقع سرماخوردگی اندکی گرفتگی پیدا می‌کرد، جز برای زیباتر شدن به هیچ دلیل دیگری به تیغ جراحی سپرده نشد.

این روزها اما، بحث بر سرجراحی بینی زیادی قدیمی شده است و جنجال‌ها بر سر جراحی‌های دیگر است. از آنجایی که بازار لاغری یعنی زیبایی هم داغ است، جراحی‌هایی نظیر لیپوساکشن پرطرفدار شده است؛ لیپوساکشنی که مخاطبان بین‌المللی آن جوانان بیست تا بیست و چند ساله‌ای هستندکه مثلا  5/2 -2 کیلوگرم اضافه وزن دارند و پوستشان قابلیت برگشت به حالت اولیه را هنوز از دست نداده است.

اما در ایران کسانی به‌دنبال این جراحی می‌روند که غالبا بیش از حد اضافه وزن دارند یا سنشان بالاست. دلیلی هم که در توجیه لیپوساکشن می‌آورند این است که چربی‌های دور شکمم زیاد شده بود، از ترس بیماری قلبی یا دیابت، لیپوساکشن کردم!

این در حالی است که اصل داستانی که شنیده‌اید حقیقت دارد و چربی‌های زیاد در ناحیه شکم (چاقی سیب شکل)، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد اما چاره‌ای که یافته‌اید درمان درد نیست، در حالی که چربی‌ها با لیپوساکشن مکیده و خارج می‌شود اما تأثیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها ندارد زیرا  چربی که مسئول ایجاد بیماری‌ها در بدن است در لایه‌های بسیار درونی‌تر و اطراف اندام‌‌های داخلی بدن تجمع می‌کند و با لیپوساکشن برداشته نمی‌شود.

این چربی‌های عمیق که اطراف اندام‌های حیاتی مثل قلب و کبد را احاطه می‌کند، با ترشح موادی که باعث التهاب می‌شود به سیستم عروقی بدن آسیب وارد می‌کند یا حساست بدن به انسولین را کاهش می‌دهد.

در این میان، درست است که با زیاد شدن میزان چربی‌های بدن و چاق شدن افراد، میزان چربی‌های درونی هم زیاد می‌شود اما برداشتن لایه‌های چربی نزدیک به پوست یا همان چیزی که در لیپوساکشن انجام می‌شود، دردی از کاهش بیماری‌ها دوا نمی‌کند و تنها جنبه زیبایی دارد.

البته شکمی برآمده از چربی برای هر کسی ناخوشایند است اما راه‌های دیگری هم برای خلاص شدن از شر این چربی اضافی وجود دارد.

رژیم غذایی و ورزش که هم ساده‌تر و ارزان‌تر هستند، خطرات جراحی را به‌دنبال ندارد و در ضمن، باعث شکسته شدن چربی‌ها در سراسر بدن (چربی‌های زیر پوستی و عمیق) می‌شود. با رژیم غذایی و ورزش، از التهابات ناشی از ترشح مواد مضر هم جلوگیری می‌شود، حساسیت سلول‌ها به انسولین بالا می‌رود و از خطر ابتلا به بیمارهای ناشی از چاقی کاسته می‌شود.

صدف کوه کن

کد خبر 97356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز