همشهری آنلاین: بیش از 900 نفر در پی تظاهرات ده‌ها هزار نفره‌ مردم در کپنهاگ محل برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوایی دستگیر شدند.

به گزارش الجزیره، معترضان خواستار آن شده بودند که اعضای حاضر در این اجلاس خود را متعهد به دستیابی به یک توافق جامع برای انجام اقدامی عاجل در قبال معضل بزرگ گرمایش زمین کنند.

در بسیاری از مناطق کپنهاگ این تظاهرات آرام و مسالمت آمیز برگزار شد و پلیس زمانی وارد عمل شد که صدها معترض جوان ملبس به لباس‌های سیاه با پرتاب آجر و مواد آتش زا مبادرت به شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها در مرکز شهر کپنهاگ کردند. گفته می‌شود این جوانان ملبس به لباس سیاه از اعضای یک گروه شبه نظامی موسوم به بلوک سیاه هستند.

بر خی از جوانان نیز با توصیف شرکت‌ها و گروه‌های لابی گری صنایع  به جنایتکاران آلوده کننده آب و هوا و اقلیم تلاش کردند، در دیدارها میان این گروه‌ها اخلال ایجاد کنند.

در جریان این تظاهرات در حدود 50 پلیس ضد شورش جوانان را وادار به خوابیدن بر زمین کردند و سپس آن‌ها را به ون‌های پلیس انتقال دادند.

پلیس سپس فعالان ضد اجلاس کپنهاگ را در کوچه‌های تنگ و باریک مرکز شهر در حالی که آنان شعارهایی با مضمون اینکه آب وهوای ما به شما ربطی ندارد، تعقیب کرد.  

صدها نفر در شهرهای مهم کانادا نیز با برپایی تظاهراتی از رهبران شرکت کننده در اجلاس اب و هوایی کپنهاگ خواستند راه حلی برای گرم شدن کره زمین بیابند.

در مونترال صدها تظاهر کنده در مرکز شهر تجمع کردند و از دولت‌های جهان خواستند که هرچه سریعتر مبارزه جدی و قاطع با پدیده تغییرات آب و هوایی را اغاز کنند.
 
تظاهر کنندگان کانادایی همچنین از دولت کانادا خواستند که به تلاش‌های جهانی برای مبارزه با گرم شدن کره زمین بپیوندد.
 
آن‌ها از دولت کانادا خواستند که به اروپایی‌ها در کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای بپیوندد. تظاهر کنندگان تاکید کردند که تغییرات آب و هوایی یک مشکل بین المللی است و همه کشورهای جهان باید برای حل ان بکوشند.

سران 194 کشور جهان در این کنفرانس که از 7 دسامبر آغاز و تا 18 همین ماه ادامه دارد، به بررسی معضل تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن کره زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای و راهکارهای مقابله با این پدیده‌ها می‌پردازند. قرار است کنفرانس تغییرات آب و هوایی سال 2010 در مکزیک برگزار شود.

کد خبر 97229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز