یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: بعد از واردات انواع کالاهای چینی و زمین خوردن صنایع مختلف، اکنون چای چینی نیز وارد بازار شده است

باغ‌های کشت چای در شمال کشور نیز به‌عنوان تنها منطقه قابل کشت برای این محصول، اکنون به‌دلیل آنکه چایکاران دیگر انگیزه‌ای برای کشت ندارند و حمایتی نیز از تولیداتشان صورت نمی‌گیرد، محل کشت کیوی و گل شده‌اند و زمین‌های نزدیک به شهرها نیز زیر ساخت و ساز رفته و ویلا‌سازی‌ در آنها شکل گرفته است.

ایرج هوسمی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت‌های تعاونی چایکاران، با بیان اینکه واردات و قاچاق چای خارجی در شرایطی که کیفیت و سلامت آن مورد تائید هیچ سازمان و نهادی قرار نمی‌گیرد و با تغییر ذائقه مردم، چای ایرانی را از رده خارج کرده است، می‌گوید: در شرایطی که چای ایران از نظر کیفیت، عطر و طعم در دنیا کم‌نظیر است، از سال 68 به‌دلیل عدم‌حمایت دولت و فقدان اتخاذ سیاست افزایش تولید، کشت و تولید آن کاهش یافته است.

این در شرایطی است که چای ایران می‌تواند نمود جهانی داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: اکنون از 34 هزار هکتار زمینی که پیش از این زیرکشت برگ سبز چای می‌رفت، 4 هزار هکتار آن تبدیل به زمین کشت دیگر محصولات شده و 10 هزار هکتار نیز رها شده و هیچ کشتی در آن انجام نمی‌شود.وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه چای خارجی انگیزه چایکاران را برای کشت از بین برده است، تصریح می‌کند: در شرایطی که چای مرغوب و با کیفیت درجه یک ایران، به ازای هر کیلو 6 هزار تومان فروخته می‌شود، چای خارجی تا 10 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

وی با انتقاد از کیفیت چای خارجی و  همراه  بودن آن با مواد افزودنی و شیمیایی و اینکه چای داخلی به‌دلیل عدم‌حمایت مراجع دولتی به حاشیه رانده شده است،افزود: اکنون تنها تعداد معدودی کارخانه، برگ سبز چای را تحویل می‌گیرند و چای خشک تولید می‌کنند.

تعداد آنها در سال‌جاری به 10 واحد تقلیل یافته؛ اما همچنان تولیداتشان از کیفیت بالاتری برخوردار است. رئیس هیأت‌مدیره شرکت‌های تعاونی چایکاران، با بیان اینکه نیاز کشور به واردات چای 100 هزار تن در سال است، تصریح می‌کند که واردات بیش از نیاز کشور موجب شده که بازار ایران اشباع شود و علاوه بر آن بیش از 50 درصد از واحدها و کارخانه‌های تولید چای در سال‌جاری به حالت تعطیل درآیند؛

چرا که دیگر فعالیت در این بخش دارای صرفه اقتصادی نیست.وی با بیان اینکه از میان هر هزار نفر چایکار حتی یک نفر نیز از شرایط موجود رضایت نداشته و واردات انواع بی‌کیفیت، شرایط را برای این گروه سخت‌تر خواهد کرد، می‌گوید: اکنون چای چینی نیز وارد بازار شده و رقیبی تازه برای تولید محدود ایران ایجاد شده است.

کد خبر 96772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز