علی ابراهیمی: به‌نظر می‌رسد قصه غم انگیز چای ایرانی را پایانی نیست.

با وجود آنکه مسئولان بخش کشاورزی و بازرگانی بارها وعده تعیین تکلیف چای سنواتی دپو شده در انبارها را داده یا دیدگاه‌هایی در زمینه فراوری و عرضه چای تولید داخل به بازار مطرح کرده‌اند، اما هنوز هم چای داخلی تنها برای انبار شدن تولید می‌شود.

علاوه بر هزینه‌های هنگفت نگهداری چای تولید شده در انبارها و هزینه‌های دولت برای خرید تضمینی برگ سبز چای تولید داخل، باز هم بازار مصرف چای کشور در اختیار چای وارداتی است که به گفته برخی دست‌اندرکاران حتی سلامت بسیاری از چای عرضه شده در بازار با ابهام‌هایی مواجه است.

در طول سال‌های اخیر مسئولان وعده‌های مختلفی برای ساماندهی تولید و عرضه چای داخلی مطرح کرده‌اند با این وجود واردات چای قاچاق به کشور موجب شده است تا برخی اقدامات مانند ممنوعیت عرضه برخی انواع چای خارجی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز قادر به بهبود جایگاه چای تولید داخل در سبد مصرفی خانوار نباشد.

 این در حالی است که از چندی پیش برخی دست‌اندرکاران از عرضه چای تولید داخل و توزیع آن بین برخی از اقشار جامعه خبر داده بودند اما نبود فراوری مناسب و کیفیت نامرغوب چای داخلی و به همراه تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی موجب شده است تا این وعده‌ها در مقام اجرا ناکام بماند.

آشفته بازار قاچاق چای

رئیس اتحادیه چایکاران شمال نیز با اشاره به فاصله چای تولید داخل با چای وارداتی خارجی می‌گوید: حتی اگر وضعیت باغ‌های چای بهبود یافته و تولید چای کشورمان نیز با کیفیت شود، در این آشفته بازاری که چای قاچاق در کشورمان ایجاد کرده به‌نظر نمی‌رسد که چای ایرانی را بتوان در سبد غذایی مردم جای داد.

ایرج هوسمی با تأکید بر اینکه قبل از هر کاری باید فکری برای چای‌های قاچاق داخل بازار کرد، می‌افزاید: باید راهی اساسی برای نجات بازار از چای‌های قاچاق  پیداکرد ضمن اینکه باید برای 170 هزار تن چای سنوات باقی مانده در انبارها نیز کاری جدی انجام شود.

وی درباره واگذاری سیاستگذاری امور چای به استانداران نیز معتقد است: در صورتی که امکانات و اختیارات مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد قطعا می‌توانند مؤثر بوده و وضعیت چای کشور را ساماندهی کنند اما باید توجه داشت با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت تولید و عرضه چای داخلی در بهترین شرایط می‌توان 30 هزار تن چای کیفی و بی‌نظیر در دنیا را در کشور تولید کرد.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال می‌افزاید: طی 8 سالی که وزارت جهاد کشاورزی متولی امور چای شده، برای ارتقای موقعیت چای و چایکاری هیچ قدم مؤثری برنداشته است و مدیریت نادرست در این بخش باعث بروز چنین مشکلاتی در بخش چای شده است.

کد خبر 101226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز