مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران با حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20، ضمن پرداختن به ویژگی‌ها و مختصات تونل توحید به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ مدیریت شهری کشور، از اعتماد مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی شهرداری تهران سخن گفت

و با تقدیر از زحمات بسیجی‌‌وار فرزندان متخصص کشور، از افتتاح تونل توحید در آینده نزدیک خبر داد. محمد‌باقر قالیباف در آغاز سخنانش در پاسخ به این سؤال که آیا شما از ترافیک تهران خسته نیستید، گفت: بنده هم به‌عنوان یک شهروند تهران از این مشکل خسته‌شده‌ام.

مردم در بعضی از کلانشهرها در سطح خوبی زندگی می‌کنند و آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیک ندارند. در مواردی این اتفاق ممکن است به‌دلیل مسائلی همچون کنترل جمعیت و نوع آب و هوای منطقه باشد. اما در کشورهای مختلف، این مسئله با ایجاد امکانات مناسب در زیرزمین ایجاد شده است؛

یعنی برای برخورداری از زندگی خوب و راحت در سطح زمین، به فکر ایجاد امکانات و تاسیسات در زیرزمین افتاده‌اند و در این حوزه وارد عمل شده‌اند.

تأسیسات زیرزمینی؛ نیازی اساسی

قالیباف با اشاره به دغدغه‌های شهروندان تهرانی گفت: مردم همواره از ما می‌پرسند چرا یک روز شهرداری معابر شهری را بازسازی می‌کند، اما فردای آن روز نهادهایی چون اداره برق، گاز، مخابرات، آب و یا خود شهرداری مجددا در همانجا کنده‌کاری می‌کنند؟ در جواب این سؤال باید گفت تا سطح زیرین شهر را درست نکنیم، این مسائل درست نخواهد شد به همین دلیل ما نیازمند احداث تونل تاسیساتی در شهر هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه متأسفانه امروز در بحث احداث تونل و کانال تاسیساتی جایگاه چندان بالایی در دنیا نداریم، ادامه داد: 200 سال از پایتخت شدن تهران می‌گذرد اما در بحث کانال تاسیساتی هنوز در مرحله مصوبات هستیم که این امر نیز مغفول مانده است.

قالیباف با تاکید بر توجه به کمیت و کیفیت کارهای عمرانی در تهران، به‌وجود منطق بسیجی در اقدامات شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: منطق بسیجی، آرمانخواهی صرف نیست. آرمانخواهی و عقلانیت در کنار کار توأم با عشق، شالوده واقعی منطق بسیجی است. این منطق می‌تواند در حوزه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و... آثار و کارکردهای بسیاری داشته باشد.

تونل‌های دیگری در راه‌است

غیر از تونل رسالت و توحید 2تونل دیگر در دست ساخت است. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: کار در زیرزمین برای تهران ضرورت دارد و بر این اساس ضمن راه‌اندازی 2تونل رسالت و توحید، عملیات احداث تونل دیگری از بزرگراه صدر به بزرگراه نیایش آغاز شده که شرق و غرب تهران را به هم وصل خواهد کرد. وی اضافه کرد: تونل دیگری نیز از سه راه امین حضور به سمت بزرگراه امام علی(ع) در حال ساخت است.

مدیریت شهری پاسخگوست

شهردار تهران به پاسخگو بودن مدیریت شهری در برابر شهروندان اشاره کرد و گفت: ما شفاف وارد کارزار عمل شد‌ه‌ایم. برای تمام پروژه‌های خود روزشمار گذاشته‌ایم تا در قبال کارهایی که انجام می‌شود، مکلف به پاسخگویی باشیم.

اما در مورد زمان احداث تونل توحید که حجم عملیات آن در تمام ابعاد سه برابر تونل رسالت است، باید بگویم در حالی که تونل رسالت 11 سال طول کشید تا به بهره‌برداری برسد، تونل توحید در زمانی حدود 29 ماه آماده افتتاح شده است.

قالیباف با تاکید بر اهمیت کارکردهای اجتماعی پروژه‌های شهری افزود: مردم هر لحظه تغییرات تونل را از نزدیک مشاهده می‌کنند. آنها خود متوجه می‌شوند از صبح که از این مسیر می‌گذرند تا عصر که بازمی‌‌گردند، چقدر فضا عوض شده و کارهای جدیدی انجام شده است.

این امر اعتماد مردم به مسئولان را بالا می‌برد و ایجاد مشارکت اجتماعی می‌کند. در واقع ما شفاف به آنها می‌گوییم که کار در چه مرحله‌ای است و همین شفاف‌سازی باعث اعتماد‌سازی‌ می‌شود. مردم بعضا در ترافیک معابر این محدوده حرکت می‌کنند اما یک نفر هم به وضع موجود اعتراض نمی‌کند؛ چون می‌دانند در قبال هزینه و وقتی که از دست می‌دهند، چه به‌دست می‌آورند. این نوع ارتباط با بدنه جامعه اعتماد مردم به مدیران و مشارکت شهروندان را به‌دنبال دارد.

فقط چند روز باقی است

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه من کوچک‌ترین عضو خانواده‌ای بودم که کار تونل توحید را انجام داد، گفت: این پروژه عظیم شهری با سرمایه، دعای خیر و حمایت و تحمل مردم به ثمر نشسته است.

از سوی دیگر، باید تلاش صادقانه حدود 4 هزار کارگر و متخصص در 3 شیفت کاری، آن هم در یک محیط بسته را مدنظر قرار داد و به آنها یک خسته‌نباشید گفت. ضمنا جا دارد در همین فرصت فوت یکی از جوانان فعال را که در حادثه نشست زمین جان باخت، تسلیت بگویم. من دست تمام کارگران و مهندسان زحمتکش این پروژه را که آمدند و عاشقانه کار کردند می‌بوسم.

وی این پروژه بزرگ شهری را به مقام معظم رهبری، مردم تهران، خانواده شهدا و کسانی تقدیم کرد که دغدغه پیشرفت کشور را دارند.

تونل توحید،  از شاهکارهای مدیریت شهری است

نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفت: حتی اگر تونل توحید یکسال دیگر به بهره‌برداری برسد، نشان‌دهنده شاهکار مدیریت واحد شهری است.  حسن بیادی با اشاره به محاسن احداث تونل توحید در تهران تاکید کرد: در مسیر احداث این تونل، 10تقاطع برای خودروها ایجاد ترافیک کرده بود و روابط فرهنگی- اجتماعی شرق و غرب خیابان نواب نیز قطع بود.

او افزود: علاوه بر موارد فوق در صورت عدم احداث تونل توحید باید بیش از 300 میلیارد تومان برای تملک اطراف خیابان هزینه می‌کردیم اما با احداث این تونل 10 تقاطع حفظ شده و پولی که قرار بود برای رفع معارض این محدوده صرف شود، بسیار کمتر از آن صرف احداث تونلی فنی و ماندگار شد.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: با احداث تونل توحید، 2 ظرفیت ایجاد شده به‌طوری‌که با حفظ ظرفیت بالای تونل توحید، حالت قدیمی حفظ شده، همچنین ظرفیت تندگذری نیز در زیرزمین ایجاد شده است.

آیندگان با بررسی تاریخ به بزرگی تونل توحید پی‌می‌برند

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر گفت: آیندگان وقتی به بررسی تاریخ و فعالیت‌های شهری می‌پردازند به‌طور حتم به بزرگی فعالیت انجام شده در تونل توحید پی‌‌می‌برند.  مرتضی طلایی با اشاره به افتتاح تونل توحید در تهران تاکید کرد: این تونل بسیاری از گره‌های کور ترافیکی و مشکلات جدی این معضل را برطرف می‌کند. 

او افزود: احداث تونل توحید در محور چمران- نواب که مشکل ترافیک شدید بوده و برای شهروندان دردسرهایی را پدید آورده بود از موثرترین اقدامات عمرانی به شمار می‌رود.  طلایی گفت: احداث تونل توحید کار بزرگ و کم‌نظیری است که به همت مدیریت شهری در حداقل زمان و با بهترین طراحی و مصالح اجرا شده است و از افتخارات شورای شهر سوم و مدیریت شهری به حساب می‌آید.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران، انتخاب گزینه عید غدیر با هدف پیوند دادن این مناسبت بزرگ با اتمام فعالیت بزرگی همچون احداث تونل توحید در تهران است.

کد خبر 96698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز