برچسب مصرف سوخت الصاقی روی برخی خودروهای تولید داخل غیرواقعی بوده و با مصرف سوخت واقعی آنها همخوانی ندارد.

محمدرضا فیض‌آبادی - مدیر بهینه‌سازی انرژی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: الصاق برچسب مصرف سوخت روی خودروهای تولید داخل اجباری است ولی با این حال متأسفانه برچسبی که روی برخی از خودروها نصب می‌شود، با مصرف واقعی آن و معیارهای استاندارد همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه ‌همخوانی‌نداشتن برچسب‌های مصرف سوخت الصاقی روی برخی خودروها با معیارهای استاندارد ملی را به سازمان استاندارد اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تاسف‌آور است که خودروسازان داخلی برچسب مصرف سوختی را روی برخی از خودروهای تولیدی نصب می‌کنند که مقدار مصرف سوخت واقعی آنها با رتبه درج شده روی برچسب مصرف سوخت‌شان انطباق ندارد.

او توضیح داد: به‌عنوان مثال، شرکت ایران‌خودرو روی پرشیا برچسب مصرف سوخت با رتبه‌ D را نصب می‌کند که مخصوص خودروهایی با مصرف سوخت 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ درحالی‌که مصرف سوخت واقعی پرشیا بالای 8 لیتر بوده و رتبه واقعی آن G و پایین‌تر از رتبه D است.

فیض‌آبادی خاطرنشان کرد: در گروه خودروسازی سایپا نیز مصرف سوخت وانت نیسان تولیدی زامیاد بالای 15 لیتر در 100 کیلومتر است؛ درحالی‌که استاندارد مصرف سوخت این خودرو زیر10 لیتر است و بنابراین از نظر استاندارد، این خودرو فاقد مجوز تولید و عرضه به بازار است.

وی در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی را برای مقابله با تخلفات خودروسازان در این زمینه اندیشیده‌اید؟ تصریح کرد: وظیفه ما در این زمینه اطلاع‌رسانی بوده و ضمانت اجرایی کار با سازمان استاندارد است؛ ضمن آنکه مسئله رقابت در بازار خودرو بسیار مهم بوده و در آن صورت خودروسازان داخلی مجبور به ارتقای سطحی کیفی تولیدات خود خواهند شد.

کد خبر 96693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز