سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه سیاسی: 4 تشکل و ائتلاف مختلف با برگزاری مصاحبه‌های مطبوعاتی، برنامه‌های خود را برای انتخابات خبرگان چهارم و شوراهای سوم اعلام کرده و تعدادی از آنها فهرست کاندیداهای خود‌‌ را نیز در اختیار خبرنگاران قرار دادند.

ماحصل گفتگو‌ها این جمع بندی را میان خبرنگاران تقویت کرد که اکثر احزاب، تشکل‌ها و ائتلاف‌های فعال دراین دور از انتخابات تلاش می‌کنند فعالیت‌های خود را کاملاً غیرسیاسی کرده و رقابتی اجتماعی را شکل دهند. اکثر مصاحبه کنندگان اصرار داشتند اعلام کنند که وابسته به هیچ گروه، حزب و جناح سیاسی نیستند و مستقل‌اند ولی از حمایت دیگران از خود استقبال می‌کنند.ائتلاف اصولگرایان اصلاح طلب، حزب اعتماد ملی، ائتلاف خبرگان و کارآمدی و جبهه پیروان خط امام و رهبری گروه‌های مصاحبه کننده دیروز بودند. انتظار می‌رود این نوع مصاحبه‌ها طی روزهای آینده و با نزدیک شدن به روز انتخابات افزایش یابد.
 اعلام فهرست حزب اعتماد ملی
مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در مورد فهرست حزب اعتماد ملی در تهران گفت: در تهران 16 نفر باید در مجلس خبرگان حضور داشته باشند و ما یک فهرست 16 نفره تهیه کرده‌ایم که حدود 7 تن از آنها با فهرست جامعتین مشترکند ولی اکثریت آنها از چهره‌هایی هستند که در فهرست جامعتین حضور ندارند. وی اسامی فهرست تهران این حزب را این‌گونه برشمرد: هاشمی رفسنجانی، مشکینی، محمد محمدی گیلانی، محسن قمی، هاشم‌زاده هریسی، محسن اسماعیلی، باقری کنی، محسن خرازی، محسن موسوی تبریزی، هاشم بطحایی، امین سبزواری، هادوی، قائم‌مقامی، کازرونی، حسن روحانی و فاضل گلپایگانی. وی تاکید کرد: در این فهرست ترتیب و اولویت هنوز رعایت نشده و در آینده نزدیک، ترتیب اسامی اعلام خواهد شد.
برنامه‌ای برای شهر تهران
مرتضی طلایی سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اصلاح‌طلب روز گذشته با تشریح برنامه کامل و راهبردی این تشکل برای شورای شهر سوم گفت: تمرکز گرایی در مدیریت یکی از مشکلات مدیریت شهری است و ضعف کار جمعی و سیاست زدگی نیز از دیگر مسائل این مدیریت است.
به گزارش خبرنگار همشهری سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اصلاح‌طلب در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که  شعار ما در انتخابات شوراهای شهر، شورای شهر مددکار دولت خواهد بود، گفت: شورای شهر باید کارهای دولت را سبک کند تا دولت بتواند به مسائل کلان کشور بپردازد. تحقق این کارها نیز نیاز به شورای شهر قوی و شهردار کارآمد دارد.
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اصلاح‌طلب در مورد استفاده از نام اصلاح‌طلبان در ائتلاف خود، گفت: ما سعی می‌کنیم از وجهه‌ اجتماعی بودن خود خارج نشده و به مسائل سیاسی وارد نشویم زیرا چتر شورای شهر آینده باید بر سر همه‌ شهروندان باشد و فارغ از قومیت‌ها، جنسیت، فرهنگ و نگاه سیاسی و حزبی کاری، فقط  با کار خود رضایت مردم را جلب کنیم.
طلایی در مورد اعضای حاضر در فهرست ائتلاف اصولگرایان اصلاح‌طلب و شهردار مورد نظر آنها گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم اسامی را معرفی کنیم شهردار نیز پس از تعیین شورای شهر انتخاب خواهد شد. البته آقای قالیباف از نظر ما مدیری کارآمد و مناسبی برای شهر تهران هستند.
وی از جمله مشکلات کالبدی تهران را ترافیک، فرسودگی و عقب‌ماندگی آن عنوان کرد و افزود: 55 درصد شهر تهران در بافت فرسوده قرار دارد؛ لذا نتیجه‌ این فرسودگی آن می‌شود که شهروندان وقت‌شان را صرف شهر تهران کنند به جای این‌که به کارهای خود بپردازند. وی با بیان این‌که ما در شورای شهر به دنبال رقابت اجتماعی خواهیم بود گفت: رقابت اجتماعی برای خدمت و رقابت سیاسی برای قدرت است و ما می‌گوییم رقابت اجتماعی را قبول داریم زیرا هدف‌مان خدمت است. وی از دیگر چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری را چالش ساختار عنوان کرد و گفت: ما باید شوراهای محله و منطقه ایجاد و کارهای هر محله و منطقه را به خودشان واگذار کنیم.
طلایی ابراز عقیده کرد: در حال حاضر درآمد شهرداری ناپایدار می‌باشد و شهردار مجبور است شهر را بفروشد، این کار بسیار خطرناک است این درحالی است که ما  113 موضوع  برای درآمد شهرداری داریم در حالی که 87 درصد از منابع شهرداری از محل ساخت وساز و فروش تراکم به دست می‌آید. متأسفانه سیستم‌ها نیز در شهرداری به روز نیستند و در نتیجه باعث نارضایتی شهروندان و فساد اداری می‌شود.
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اصلاح‌طلب تاکید کرد: باید برای کارکنان شهرداری خدماتی را فراهم کنیم که راهکار این خدمات همان آموزش، رفع تبعیض میان کارکنان، ارتقاء و امنیت شغلی، امکانات رفاهی و خدماتی و معیشتی است.
خبرگان چهارم کارآمدتر است
صبح روز سه‌شنبه اولین نشست خبری ائتلاف «خبرگان و کارآمدی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی، محسن اسماعیلی و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی برگزار شد.
 به گزارش خبرنگار همشهری ،‌ هادوی تهرانی یکی از اعضا و کاندیداهای این ائتلاف در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ما درصدد کارآمدتر کردن هرچه بیشتر مجلس خبرگان رهبری هستیم، گفت: خبرگان به عنوان مهمترین نهاد منتخب می‌تواند نقش فعالی در توسعه رهبری در داخل و خارج کشور داشته باشد.
وی افزود: قبل از پایان دوره‌ سوم مجلس خبرگان رهبری برخی از دوستان به این فکر افتادند که با یکدیگر همفکری کنند و مشارکتی را در انتخابات خبرگان چهارم داشته باشند و در این راستا مجموعه‌ای از دوستان مستقل درصدد برآمدند فرصت بهتری را برای انتخاب در اختیار مردم قرار دهند. در ادامه این جلسه، محسن قمی یکی دیگر از کاندیداهای این ائتلاف نیز گفت: برخی از دشمنان سعی می‌کنند مباحثی را در جامعه مطرح کنند از جمله این‌که رهبری نامشروط است یا توسط مردم انتخاب نمی‌شود، اما اگر نگاهی ساده و گذرا داشته باشیم متوجه می‌شویم این شایعات و حرف‌ها کاملاً بی‌اساس است؛ چرا که رهبری در کشور ما انتخابی است و نامشروط نیز نیست. وی گفت: ما تاکید می‌کنیم در این ائتلاف ملاک‌های سیاسی مدنظرمان نیست و بر ملاک‌هایی مانند تخصص و کارآمدی تاکید داریم.
نماینده سابق مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ما معتقدیم نامزدهای خبرگان باید از قدرت تعامل با نخبگان غیرحوزوی برخوردار باشند و شرایط جهانی را به خوبی درک کنند، هم‌چنین مراقبت ویژه از تداوم شرایط رهبری داشته باشند. وی گفت: ما معتقدیم نخبگان، فراتر از احزاب هستند، از این رو در هنگام انتخاب افراد به این نگاه نکردیم که متعلق به چه جناحی هستند یا چه گرایش سیاسی دارند؛ چرا که معتقدیم این احزاب هستند که باید از خبرگان پیروی و از آنان نظرخواهی کنند، نه این‌که خبرگان به دنبال احزاب باشند.
به گزارش خبرنگار ما در ادامه نشست خبری ائتلاف خبرگان و کارآمدی دکتر محسن اسماعیلی یکی دیگر از اعضای این ائتلاف گفت: من از رسانه‌های جمعی و افکار عمومی می‌خواهم به این مسأله توجه کنند که این ائتلاف به هیچ وجه جنبه سلبی و نفی دیگر اشخاص و گروه‌ها را ندارد.
اسماعیلی ادامه داد: هر گروهی که در چارچوب نظام و قانون اساسی فعالیت کند و اعضای ائتلاف ما را به صورت جمعی یا انفرادی بپذیرد، از آن گروه تشکر می‌کنیم ولی باز هم تاکید می‌کنیم ما به هیچ حزب و گروهی متعلق نیستیم و تعهدی نیز به هیچ حزب و گروهی نداریم. ما به مردم تعهد داریم و خود را در برابر خداوند پاسخگو می‌دانیم.
فهرست جبهه پیروان
سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری هم در نشست مطبوعاتی این جبهه با بیان این‌که در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشکلی ندارند،  افزود: خوشبختانه با اقداماتی که از سوی جامعه‌ روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام شده و همکاری اصولگرایان، ستادهای انتخاباتی در تهران و سراسر کشور کارشان را آغاز کرده‌اند.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره‌ انتخابات شورای شهر سوم نیز با بیان این که مشترکات 3  فهرست اصولگرایان بسیار زیاد است، گفت: این مشترکات به گونه‌ای است که ما را نسبت به رسیدن به فهرست واحد امیدوارتر کرده است. البته از ظرفیت‌های موجود برای وحدت نیز استفاده خواهیم کرد.
کد خبر 9665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز