همشهری آنلاین: شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان چهارشنبه در سالن اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان در زاهدان آغاز به کار کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت به نقل از ایرنا، معاون امنیتی - انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم آغاز اجلاس گفت: دو کشور ایران و پاکستان دارای پیوندهای عمیقی هستند که در طول تاریخ موجب نزدیکی دو ملت شده است.

جلال سیاح افزود: پیوندهایی که به واسطه این روابط به ویژه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی میان دو ملت ایجاد شده، بسترساز گسترش ارتباطات اقتصادی و سیاسی شده است.
سرپرست هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس مشترک مرزی ایران و پاکستان ادامه داد: دو ملت ایران و پاکستان دوستی و برادری خود را در مقاطع حساس تاریخی به اثبات رسانده اند.

وی بیان کرد: این روابط در سایه تدابیر حکیمانه روسای جمهوری دو کشور طی سال های اخیر بیش از پیش مستحکم شده است.

سیاح افزود: تلاش هایی که طی سال های گذشته در تمامی سطوح در تحکیم روابط دو کشور انجام گرفته، گسترش این روابط در آینده را تضمین می کند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دیدار اخیر وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با مقامات پاکستانی موجب امضای توافقنامه هایی میان مقامات دو کشور برای مقابله با تروریسم و اتخاذ تدابیری به منظور عملی کردن این توافق ها شد که برگزاری این کمیسیون از جمله دستاوردهای این سفر است.

سیاح خاطر نشان کرد: وزیر کشور ایران بعد از این سفر تاکید کرد که مسوولان دو کشور در راه مبارزه با تروریسم بیش از پیش مصمم هستند.
وی اظهار داشت: همان طور که گفته شد مردم دو کشور ایران و پاکستان به ویژه مردم دو استان همجوار بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان ایران به دلیل اشتراک های مختلفی که میان آنها وجود دارد دارای پیوندهای عمیقی هستندو همواره در کنار یکدیگر قرار داشته اند.

او افزود: این پیوندها به واسطه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیوسته در حال گسترش است و مسئولان دو استان طی سه دهه گذشته همواره کوشیده اند که این روابط را تحکیم بخشند.

وی ادامه داد: دشمنان که از ارتباط دو کشور و ملت مسلمان ایران و پاکستان نگران هستند بیکار ننشسته اند و با انجام جنایات تروریستی، از جمله به شهادت رساندن و ربایش شهروندان ایرانی و کارکنان ایرانی و پاکستانی مراکز دیپلماتیک یا فرهنگی ایران در پاکستان و انجام اقدامات تروریستی در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان، سعی کردند به این روابط خدشه وارد کنند.

او تاکید کرد: به طور قطع این هدف دشمنان در سایه تلاش های مردم و مسوولان دو کشور به ویژه دو استان همجوار، محقق نخواهد شد.

وی بیان کرد: حادثه تروریستی پیشین که در جریان آن 43 نفر به شهادت رسیدند، یکی از این اقدامات دشمنان برای سست کردن روابط بین دو کشور بود.

معاون امنیتی - انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این کمیسیون در حالی برگزار می شود که در همین زمان در بسیاری از شهرهای ایران مجالسی به مناسبت چهلمین روز شهادت فرماندهان سپاه و جمعی از سران قبایل و طوایف بلوچ در حادثه پیشین در حال برگزاری است.

او افزود: نگاهی به اسامی و شرح حال شهدای حوادث تروریستی به ویژه حادثه اخیر، نشان می دهد که تروریست ها در راستای اجرای اوامر اربابانشان، از ارتکاب هیچ جنایتی حتی در قبال کودکان، سالخوردگان و اتباع کشور پاکستانی در این منطقه هیچ ابایی ندارند.

وی ادامه داد: حتی در اطلاعیه های رسمی که گروهک تروریستی صادر یا از طریق سایت های وابسته به خودشان اعلام کردند، از اعلام رسمی کشتار یا شهادت اتباع پاکستانی هم ابایی نداشتند که در این زمینه می توانیم به شهادت چهار تن از اتباع کشور پاکستان که سه نفر از آنان، اسناد هویتی شان در پیشین بدست آمده است، اشاره کرد.

او گفت: انجام این اقدام تروریستی که علیه اتباع ایرانی و پاکستانی در داخل خاک بلوچستان پاکستان انجام و در مطبوعات یا اطلاعیه های گروههای تروریستی هم اعلام شده، نشان دهنده آن است که تروریست ها و حامیان آنان در راه اجرای دستورات اربابانشان در راستای تخریب روابط دوستانه بین دو کشور از انجام هیچ جنایتی روی گردان نیستند که این مهم لزوم تشدید مبارزات علیه تروریست ها را ضروری می سازد.
 
سیاح خاطر نشان کرد: همان طور که در ملاقات روز گذشته هیات پاکستانی با استاندار سیستان و بلوچستان از سوی مهندس آزاد مطرح شد، دو کشور و دو استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیاری هستند.

او اظهارامیدواری کرد که درسایه تسریع اقداماتی که اکنون در حال انجام است و همچنین به واسطه ایجاد امنیت در مرزهای دو کشور، بتوان از این مهم در راستای ایجاد امنیت و آسایش مردم دو کشور و دو استان بهره گرفت.

وی گفت: امید است در این راه با برگزاری بموقع اجلاس ها و کمیسیون های مشترک مرزی، تشکیل جلسات پروژه های سه جانبه ایران و پاکستان و برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد و دیدارهای بیشتر مسوولان ارشد دو استان، مرزبانان و مسوولان شهرستان های مرزی بتوانیم به بهره گیری از این ظرفیت ها در راه ایجاد امینت بیشتر گام برداریم.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با سرمایه گذاری زیاد در مرزهای خود از طریق انجام اقدامات عمرانی، معافیت های مالیاتی گمرکی، ایجاد تاسیسات، جاده و موانع مرزی و همچنین استقرار نیروهای مردمی و سازماندهی شده علاوه بر تامین امنیت کشورمان، اجازه نمی دهد عناصر سودجو، فرصت طلب و دشمنان دو ملت بتوانند تهدیدی را متوجه دو کشور ایران و پاکستان کنند.

وی افزود: در این راه تعدادی از بهترین فرزندان این ملت نیز به شهادت رسیدند و امیدواریم که در سایه گسترش همکاری ها بر شدت مبارزات در دو سوی مرز افزوده شود.

سیاح ادامه داد: در حد فاصل جلسات دو کمیسیون جدای از حوادث تلخی که به وقوع پیوسته، همکاری های دو کشور در ارتباط با مسائل مرزی، امنیتی و تروریستی دچار تحولات مثبتی شده که در این ارتباط می توانیم به دستگیری و تحویل برخی از تروریست ها و تعدادی از عناصر شرور از سوی دولت پاکستان به ایران اشاره کنیم.

وی اضافه کرد: اما به نظر می رسد تروریست ها و اربابانشان در این میان بیکار ننشسته اند و با درک خطراتی که گسترش این روابط می تواند داشته باشد، به منظور اخلال در روابط دو کشور بیش از گذشته کوشیده اند.

سیاح اظهار امیدواری کرد که در این کمیسیون با اتخاذ تدابیر لازم شرایطی فراهم شود تا ضمن بررسی این وقایع و ترکیب های امنیتی که در مرزهای دو کشور وجود دارد، از سوء استفاده بیشتر دشمنان دو ملت جلوگیری شود.

وی گفت: امید است که در نتیجه این اقدام ها تروریست ها و حامیانشان در دسترسی به اهدافشان بیش از پیش ناکام شوند و شاهد تحقق عملی توافقات انجام شده میان روسای جمهور و وزرای دو کشور در سفر اخیر وزیر کشور ایران به پاکستان باشیم.

به گزارش ایرنا شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان 11 و 12 آذرماه در استانداری سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است.

پانزدهمین کمسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در سال 85 در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

کد خبر 96593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز