سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

شما می‌توانید الگویی برای دیگران باشید

اصلاح روش‌های مصرفی از انرژی به یک رویه جهانی بدل شده است. انسان کم‌کم زنگ خطر طبیعت را شنیده است و در برنامه‌های بین‌المللی سعی در استفاده بهینه و درست از انرژی دارند. این استفاده بهینه راه و روش ساده اما اصولی دارد. حال که شهرداری منطقه 21 مقام نخست اصلاح الگوی مصرف را در بین مناطق تهران به دست آورده، بهتر است ساکنان و اهالی آن هم کمی‌ دست بجنبانند.

بعضی کارها اصولی است و شاید زمان و هزینه زیادی بگیرد ولی به قول معروف «عمری» ‌است و شما تا سال‌ها خیالتان راحت می‌شود. استفاده درست از انرژی باعث می‌شود که همه ما به یک اندازه از نیروهای طبیعت بهره‌مند شویم. در ضمن باید به فکر فرزندانمان هم باشیم. اینها روش‌های ساده مصرف بهتر و صرفه‌‌جویی صحیح منابع مختلف انرژی است و اجرایشان بسیار ساده. 

1. وسایل خانه را به شکلی بچینید که مانع ورود نور نباشند تا بتوانید از روشنایی طبیعی استفاده کنید. 

2. بازیافت را از همین امروز شروع کنید. کیسه‌ و سطل زباله‌ای را مخصوص این کار اختصاص دهید و هر هفته آن را عوض کنید. 

3. اگر امکان دوجداره کردن شیشه‌ها را ندارید بهتر است از عایق‌های شیشه استفاده کنید. این عایق‌ها را که به شکل برچسب‌های شفاف ساخته می‌شوند به راحتی می‌توان بر روی شیشه پنجره‌ها چسباند و بخشی از خواص پنجره‌های دو جداره را در آنها به وجود آورد. اگر هم نمی‌خواهید شیشه‌های خانه تان حالت مات به خود بگیرد، چند متری درزگیر هم می‌تواند مصرف و هدر رفتن انرژی گرمایی را به میزان زیادی کاهش دهد.

4. کمی ‌انصاف داشته باشید و به قیمت تمیز ماندن خانه، آب را بی‌محابا استفاده نکنید. اجازه دهید ظرف‌ها جمع شوند و بعد شیر آب را باز کنید و آنها را بشویید.

5. برای آشپزی با دستگاه‌های برقی باید دقت کنید و دمای وسیله را با توجه به حجم ماده مورد نظر و نوع پختتان انتخاب کنید. روش‌های مختلف پخت، میزان مصرف انرژی را بالا و پایین می‌کند. با مطالعه دستورالعمل دستگاه‌ها، سعی کنید بهترین روش پخت را انتخاب کنید.

6. خانم‌های خانه نقش بسزایی در اصلاح الگوی زندگی دارند. خیلی از وسایل و لوازمی ‌که به ظاهر به دردنخور می‌آیند،‌ می‌توانند مصرف دیگری داشته باشند. مثلاً لباس‌های کهنه می‌توانند دستمال‌های مناسبی برای تمیز کردن ماشین یا ایوان باشد، سعی کنید این ریزه‌کاری‌های صرفه‌جویی را به کودکانتان هم یاد دهید.

7. از زمان تاریکی هوا تا حدود 6 ساعت پس از آن زمان اوج مصرف برق است. صرفه‌جویی در گاز به معنای تلف کردن انرژی برق یا آب نیست. قصه لامپ اضافی را فراموش نکنید، روشن گذاشتن کامپیوتر و وسایل بازی برقی مانند سگا، پلی‌استیشن،‌ استفاده همزمان از چند منبع روشنایی در یک اتاق، استفاده از تلویزیون، ضبط، ویدئو به صورت همزمان و متوالی، باز و بسته کردن بی‌جهت درب یخچال و استفاده مکرر از توستر و ماکروفر برای گرم کردن حجم بسیار کم مواد غذایی از مهم‌ترین عوامل مصرف بالای انرژی برق است.

8. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌ یکی از بهترین کارها برای اصلاح روش‌های زندگی است. مصرف کمتر سوخت،‌ هوایی پاک را برای همه ما به همراه دارد. صرفه اقتصادی این کار هم که مشخص است.

9. برای راه‌پله‌ها و پارکینگ از چراغ‌های زمان‌دار استفاده کنید تا اگر فراموش کردید، خود به خود خاموش شوند. اگر کوچه یا خیابانتان هم نور کمی ‌دارد و برای امنیت، لامپی را در ورودی خانه روشن می‌گذارید، بهتر است لامپ فلورسنت باشد تا در ساعات طولانی شب، برق کمتری مصرف شود.

10. استفاده از امکانات الکترونیکی، مانع خروج شما از خانه و محل کار می‌شود. این امر می‌تواند نیمی ‌از سفرهای درون شهری را کاهش دهد. با داشتن امکانات الکترونیکی بانک‌ها و سازمان‌های مختلف، می‌توانید وقتتان را به شکلی که دوست دارید، بگذرانید.

11. چراغ‌های مطالعه، هواکش‌ها، تلفن‌های همراه در حال شارژ، تلویزیون و خیلی از وسایل برقی معمولاً بی‌جهت روشن می‌مانند. هر بار که از جایتان بلند می‌شوید کمی ‌چشم و گوش‌هایتان را تیز کنید که وسایل اضافی را خاموش کنید.

12. شیرها و دوش‌های الکترونیک آب و چراغ‌های زمان‌دار وسایلی هستند که شما را مجبور به رعایت و مصرف کمتر می‌کنند. شما هم اگر یادتان برود، این وسایل کارشان را به موقع انجام می‌دهند و قطع می‌شوند.

13. با پوشیدن یک لباس بافتنی یا یک جفت جوراب در منزل دیگر نیازی نیست بخاری را تا آخرین درجه زیاد کنید. داشتن یک هوای معتدل در اتاق نیز باعث می‌شود شما با وزیدن یک باد سرد به سرعت سرما نخورید.

14. بهتر است سیستم گرمایشی ساختمان را هر ساله، پیش از سرد شدن هوا، بررسی کنید و اگر مشکلی وجود دارد به افراد متخصص مراجعه کنید. معمولاً همه آقایان اعتقاد دارند که از بدو تولد آچار به دست بوده‌اند و از پس هر کاری بر‌می‌آیند اما توجه کنید که گاز خطرناک است و با هیچ کس شوخی ندارد.

15. وسایل کهنه و قدیمی ‌سهم زیادی در مصرف انرژی دارند. شاید خرید یک دستگاه جدید به پرداخت مبلغ زیاد آب و برق هر دوره قبض‌ها بیرزد. برای اینکه بدانید هر دستگاه چقدر برق مصرف می‌کند، دستورالعمل آن را بخوانید یا همه دستگاه‌های برقی را خاموش و تنها یک دستگاه را روشن بگذارید و نگاهی به حرکت عددهای کنتور کنید. هرچه سرعت تغییر عددها بیشتر باشد، دستگاه مصرف بالاتری دارد.    

همشهری محله - 21

کد خبر 96508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز