همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد خشونت علیه زنان در جامعه افغانستان بسیار رایج و عمیقا ریشه دوانده است

نورا نایلند، مسئول حقوق بشر سازمان ملل در نمایندگی این سازمان در افغانستان در گفتگو با خبرنگاران گفت خشونت علیه زنان و دختران در جامعه افغان بسیار عمیق و گسترده است و به اندازه کافی درجامعه و از سوی نهادهای این کشور محکوم و با ان مبارزه نشده است.

به گفته وی جایگاه زنان در عرصه عمومی بیش از پیش کاهش یافته و گرایش بسوی منفی است و تا زمانی که خشونت علیه زنان از میان نرود صلح واقعی و توسعه امکان پذیر نخواهد بود.

نورا نایلند گفت زنانی که بدنبال حقوق خود در عرصه عمومی می روند قربانی خشونت و حملات فیزیکی می شوند این درحالی است که کتک زدن زنان مغایر با قوانین اسلامی است. وی به تخریب مدارس دختران بدست طالبان نیز اشاره کرد و از مجلس افغانستان خواست طرح قانونی علیه خشونت بر ضد زنان تصویب کند.

زیبا مبلغ، مسئول مرکز بین المللی حقوق بشر، توسعه و مردم سالاری برای افغانستان نیز تاکید کرد حذف خشونت علیه زنان تنها با تلاش همه ملت و بویژه عزم مردان امکان پذیر خواهد بود.

زنان افغان که در حکومت طالبان از عرصه عمومی حذف شده بودند همچنان در دوره جدید نیز برای استیفای حقوق خود با دشواری بسیار روبرو هستند.

سازمان ملل متحد از بیست و پنجم نوامبر ، چهارم اذر،‌مصادف با روز بین المللی مبارزه با خشونت علیه زنان تا دهم دسامبر،‌ نوزدهم اذر، مصادف با سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر ، تبلیغات شانزده روزه ای درباره خشونت علیه زنان اغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، بیست و هشت درصد افراد مذکر بالای پانزده سال در افغانستان سواد خواندن و نوشتن دارند اما این رقم برای زنان دوازده و شش دهم درصد است.

افغانستان از لحاظ میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان رتبه دوم را در جهان دارد.
نسبت زنان نماینده در افغانستان بیست و پنج درصد است اما تنها یک زن در هیئت دولت هجده نفری این کشور بر کرسی وزارت تکیه زده است.

کد خبر 96397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز