یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: آیین اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی شنبه شب، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و از برگزیدگان 5 بخش جشنواره تقدیر شد.

در این مراسم جایزه وی‍ژه نظرسنجی از 130 چهره فرهنگی و هنری کشور، شامل تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به بهرام بیضایی برای خلق «باشو غریبه کوچک» به‌عنوان بهترین فیلم با موضوع بازتاب نقش اجتماعی زن درسینما،  تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به مهری شیرازی به‌عنوان طراح گریم، تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار به هایده صفی‌یاری به پاس دوران فعالیت پرثمر ایشان درسینما در آثاری چون آ‍ژانس شیشه‌ای، عروس آتش، چهارشنبه‌سوری، لاک پشت‌ها هم پرواز نمی‌کنند، روبان قرمز، درباره الی... (به‌عنوان تدوینگر) اهدا شد.

مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان، در این مراسم از پروین اعتصامی به‌عنوان بانوی هنرمند و عارف ایرانی یاد کرد و گفت: در میان دختران ایرانی،  هزاران پروین اعتصامی وجود دارد.ما معتقدیم که اگر فرصت برای جوانان ما فراهم شود،

هزاران هزار پروین اعتصامی در میان دختران کشور وجود دارد و این فرصت در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره‌ پروین اعتصامی فراهم می‌شود. امیدواریم که این جشنواره بتواند بیش از گذشته پروین‌های ملی را در هنرهای متعالی و مقدس و مؤثر، به جامعه نشان داده و معرفی کند.

او فرصت ارائه هنر از سوی جوانان و ارزیابی از جانب هیأت پیشکسوت داوران را فرصتی ارزشمند برشمرد و  افزود: این داوری هویتی است که ما به جوانان خواهیم بخشید و در این صورت آنان احساس بزرگی و تأثیرگذاربودن در جامعه را خواهند داشت. در این مسیر بیش از مسئولان، نیازمند حمایت هنرمندان و پیشکسوتان هستیم.

رئیس سازمان ملی جوانان با تاکید بر اهمیت جایگاه زنان فیلمساز ادامه داد: مهم‌ترین پیروزی ما در این عرصه آن است که بتوانیم نقش زنان در کشور  را به‌عنوان بانویی که تجلی عطوفت، مهربانی، صبر، استقامت، ایستادگی، پاکی و وقار است، به درستی به تصویر بکشیم.

خانه زنان هنرمند ایران از سازمان‌های مردم نهاد ثبت شده در سازمان ملی جوانان است که این جشنواره را با رویکرد توانمندسازی زنان سینمای ایران و با حضور 30کشور برگزار کرد.
خسرو سینایی در هنگام اهدای جایزه بهرام بیضایی گفت: امروز برایم روزی استثنایی است. شاید یکی از دفعاتی که جایزه دهنده، پیش از جایزه گیرنده احساس غرور و افتخار می‌کند.

من از هیأت داوران برای انتخاب درست‌شان تشکر می‌کنم و از برگزارکنندگان این جلسه نیز سپاسگزارم که به من افتخار دادند این جایزه را به مردی بدهم که بیش از 40 سال شخصا شاهدم که در حوزه نمایش و   اعتلای فرهنگ این جامعه کوشیده است.

بهرام بیضایی نیز با ابراز تشکر از سینایی و یادآوری اینکه تا‌کنون 2جایزه از دست خسرو سینایی دریافت کرده، گفت: سال‌ها پیش هنگامی که سینایی سفری به پراگ داشت به هنگام بازگشت برایم 3مجسمه کوچک هدیه آورد که ساخته یک مجسمه‌ساز معروف پراگی بود که پس از دیدن این فیلم برای بنده، سوسن تسلیمی و دیگر بازیگر این فیلم فرستاده بود. در واقع آن هدیه بهترین جایزه‌ای بود که برای این فیلم گرفتم.

بیضایی در ادامه عنوان کرد: اگر این جایزه را برای فیلم «باشو غریبه‌ کوچک» به من می‌دهید دوست دارم که به خاطر آن از سوسن تسلیمی نیز تشکر کنم. کسی که قدر هنر او را در این مرز و بوم نشناختند.

در ادامه مازیار رضاخانی،  دبیر جشنواره گزارشی کوتاه از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و رویکرد اصلی آن را توانمندسازی زنان عنوان کرد. وی همچنین به بین‌المللی شدن جشنواره پروین و حضور نزدیک به 30 کشور در آن اشاره کرد و پس از آن به حمایت‌های سازمان ملی جوانان از پنجمین دوره جشنواره پروین پرداخت.

تهمینه میلانی رئیس هیات داوران پنجمین جشنواره فیلم پروین نیز با اشاره به اینکه پیشکسوت ما در زمینه فیلمسازی برای زنان، بیضایی است، گفت: از وقتی ما جوان بودیم، او این کار را شروع کرد. در این دوره، فیلم‌های جوان‌ها، به‌شدت مرا تحت‌تأثیر قرار داد. ‌هربار خواستم کار آنها را داوری کنم، بسیار از آنها یاد گرفتم.

فرح اصولی جایزه هایده صفی‌یاری را به او داد و آرزو کرد که همه هنرها و هنرمندان در ایران با هم و در کنار هم باشند. هایده صفی‌یاری نیز با اشاره به اینکه فروغ فرخزاد نخستین تدوینگر زن ایرانی در سینما بوده، گفت: ‌امیدوارم در این سرزمین، همه کرامت خود را داشته باشند؛  هرچند زنان باید تلاش بیشتری کنند.

مجید جوزانی هم  با یک تقاضا از مسئولان و فیلمسازان صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: ‌از مسئولان و فیلمسازان تقاضا دارم که همزمان 2 جشنواره را برگزار نکنند. امیدوارم که این جشنواره دولتی نباشد و امیدوارم با همین خوبی و گستردگی، از همین حالا دوستان کمک کنند تا خانه زنان هنرمند ایران، برای سال آینده برنامه‌ریزی کند.

سخنی هم با فیلمسازان دارم و می‌خواهم به آنها - چه آنهایی که جایزه گرفتند و چه آنهایی که جایزه نگرفتند- بگویم؛ مهم این است که همه فعالیت و تلاش کردیم. ما باید از مفاخر ملی‌مان حمایت کنیم تا این جشنواره سال آینده قدرتمندتر برگزار شود.

بهمن حبشی سرپرست دفتر جشنواره‌ها و مجامع سینمایی ارشاد هم در اختتامیه جشنواره، پروین اعتصامی را از دارایی‌هایی برشمرد که دانایی نیز هست و در ادامه گفت: اینکه امروزه غرب اینگونه به ما یورش آورده و تهاجم پشت تهاجم ما را تهدید می‌کند مشکلی است که با حفظ هویت دینی خود می‌توانیم آن را برطرف کنیم و سرآمد دنیا باشیم. پروین اعتصامی یکی از مظاهر و منابع هویت ایرانی است که در آیینه آثار او خود را بازمی‌یابیم.

کد خبر 96341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز