یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مردم هندوراس 8 آذر پس از گذشت 5 ماه از کودتای سیاسی در این کشور، برای انتخاب رئیس جمهوری جدید به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دولت موقت هندوراس ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بتواند این کشور را از بحران سیاسی خارج کند.

انتخابات8آذر رقابتی میان پورفیریو پپه لوبو از حزب ملی محافظه کار و الویس سانتوس از حزب لیبرال و معاون مانوئل زلایا رئیس‌جمهور برکنارشده هندوراس بود. برخلاف انتظار نه زلایا و نه‌میچلتی رئیس‌جمهور دولت کودتا، هیچ‌کدام نامزد این انتخابات نبودند.

با این حال مانوئل زلایا که به‌دلیل اقامت 10 هفته‌ای خود در سفارت برزیل در هندوراس، قادر به رای دادن نبود از هوادارانش خواسته بود تا انتخابات 8آذر  را تحریم کنند  زیرا به باور زلایا شرکت در انتخابات دیروز به منزله مشروعیت بخشی به کودتا بود.

در پی درخواست زلایا گفته می‌شود بیش از یک سوم از رای دهندگان در انتخابات دیروز شرکت نکردند.بیش از 5 هزار پایگاه رای‌گیری از 7 صبح8آذر به وقت محلی عملیات رای‌گیری از مردم هندوراس را برعهده داشتند. 6 صندوق رای هم در آمریکا برای رای‌گیری از یک میلیون هندوراسی که در این کشور زندگی می‌کنند، پیش‌بینی شده بود. 

تنش‌های جدید در هندوراس پس از آن بالا گرفت که نیروهای نظامی تحت حاکمیت دولت موقت هندوراس تحت تدابیر شدید، صندوق‌های رای را به مدارس و سایر مراکز رای‌گیری منتقل کردند.

رودولفو پاستور، وزیر فرهنگ دولت زلایا دیروز و همزمان با آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد که دولت موقت هندوراس با نظامی کردن انتخابات، جو وحشت‌آمیزی را به‌وجود آورده است.

وی افزود: نمی‌توانید منکر این موضوع شوید که صدها نفر از کاندیداها برای شرکت در انتخابات از سمت‌های رسمی خود در دولت انصراف دادند و بعد به واسطه همین فضای وحشت مجبور به استعفا و انصراف از ادامه رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

برخی کشورهای منطقه همچون برزیل و ونزوئلا از تحریم انتخابات8آذرتوسط مانوئل زلایا حمایت کردند و برخی دیگر همچون ایالات متحده آمریکا و کاستاریکا هم اعلام کرده‌اند انتخابات 8آذر هندوراس را فارغ از نتیجه‌ای که از آن به‌دست می‌آید به رسمیت خواهند شناخت.

همزمان وزارت خارجه آمریکا8آذر اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس گامی به سوی ایجاد دمکراسی در این کشور است. 2کاندیدای رقیب در انتخابات8آذر هم ابراز امیدواری کرده‌اند که کشورهای جهان انتخابات هندوراس و نتیجه آن را به رسمیت بشناسند.

لوبو کاندیدای محافظه کار انتخابات که نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی وی در انتخابات دیروز خبر می‌دهند، اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس قانونی و برپایه قانون اساسی این کشور بود.

لوبو همچنین مدعی شد بسیاری از سران کشورهایی که انتخابات دیروز را نامشروع دانسته‌اند در گفت‌وگو با وی گفته‌اند که با گذشت زمان مشروعیت انتخابات و دولت برآمده از آن را به رسمیت خواهند شناخت.

لوبو افزود: مشروع ندانستن فرایندی دمکراتیک کمی عجیب خواهد بود. وی همچنین وعده داد درصورت پیروزی در انتخابات تمام تعهدات مالی هندوراس به دولت‌های خارجی را انجام خواهد داد. تعهدات مالی کشورها به هندوراس از زمان انجام کودتا در این کشور در 28 ژوئن به حالت تعلیق درآمده است.

کشمکش میان زلایا که با سماجت بسیار و با وجود تهدید نظامیان، به کشورش بازگشته‌است با کودتاچیان، هندوراس را بیش از 5 ماه است که فلج کرده‌است. این کشور هر روز شاهد تظاهرات خیابانی و رویارویی موافقان و مخالفان دولت و کودتاچیان است.

کشورهای منطقه امیدوارند که با برگزاری این انتخابات، این رویارویی و کشمکش‌ها به پایان برسد اما با توجه به موضع‌گیری زلایا و اعلام تحریم انتخابات، بعید به‌نظر می‌رسد که با وجود برگزاری انتخابات، بحران در این کشور به پایان رسیده‌باشد.

اقدامی غیرقانونی

انتخابات 8 آذر پیش از سرنگونی مانوئل زلایا برنامه‌ریزی شده بود. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان می‌گویند زلایا باشد یا نباشد انتخابات دیروز از مشروعیت کافی برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر به باور کارشناسان این زلایا بود که در اقدامی غیرقانونی در پی برگزاری رفراندوم، حذف انتخابات8آذر و تمدید زمان حضور خود در کاخ ریاست‌جمهوری هندوراس بوده است.

کد خبر 96336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز