گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: چین و ترکیه امروز به مهم‌ترین رقبای صادرکنندگان صنایع پلاستیک تبدیل شده‌اند

و  با اینکه کیفیت تولیدات ایرانی به‌مراتب بهتر از رقبای خود است، اما اگر یارانه حامل‌های انرژی حذف شود، صادرکنندگان در جنگ قیمت، بازی را به چینی‌ها و ترک‌ها می‌بازند.

حیدر حیدریان، مدیرعامل بجنورد پلاستیک که 3 سال است به‌عنوان بهترین صادرکننده معرفی می‌شود با بیان اینکه در حال حاضر بازار داخلی پلاستیک تعریفی ندارد به همشهری می‌گوید: خریدار داخلی برای تولیدات ما در بازار وجود ندارد، به همین دلیل اگر یک روز از ماه هم کار کنیم، می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم.

وی می‌گوید: راکد بودن بازار داخل باعث شده است تا تمام تلاش خود را برای گسترش بازارهای صادراتی مان معطوف کنیم، این در حالی است که چین و ترکیه هم همپای ما به‌دنبال کسب بازارهای بیشتر در آسیای میانه هستند.

حیدریان با بیان اینکه کارخانه بجنورد پلاستیک هم‌اکنون ماهانه 3 میلیون تومان هزینه بابت استفاده از برق یارانه‌ای می‌پردازد ادامه می‌دهد: چنانچه یارانه آب، برق و گاز برای واحدهای تولیدی حذف شود قادر به ادامه رقابت در بازارهای صادراتی نبوده و قطعا ترکیه و چین جایگزین ما می‌شوند، بنابراین صد درصد تعطیل خواهیم شد.

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان شمالی هم با بیان اینکه یارانه بخش تولید باید به‌صورت پلکانی و حداقل در یک دوره زمانی 5 ساله حذف شود تاکید می‌کند: چنانچه یارانه بخش تولید بدون برنامه‌ریزی و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی حذف شود دهک‌های پایین درآمدی استان بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

ثابت بودن نرخ ارز و عدم‌همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که تولیدکنندگان خراسان شمالی هم مانند سایر استان‌ها با آن مواجه هستند، حال چنانچه یارانه‌ها حذف شود قیمت تمام شده بسیاری از تولیدات آنها افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان هم چاره‌ای جز افزایش قیمت‌هایشان ندارند، اما نتیجه این کار هم سرازیر شدن کالاهای ارزان قیمت چینی به کشور و از دست رفتن بازارهای صادراتی به‌دلیل گران بودن تولیدات داخل خواهد بود.

مدیرعامل بجنورد پلاستیک با بیان اینکه با تصویب لایحه حذف یارانه‌ها از سوی مجلس کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی برای واحدهای تولیدی خواهد افتاد، تاکید می‌کند: کسی شکی در حذف یارانه‌ها در کشور ندارد، منتهی آیا حذف یارانه‌ها در نهایت به نفع تولید داخل و اشتغال تمام می‌شود و یا واردکنندگان و تولیدکنندگان چینی بازارهای ما را تسخیر می‌کنند؟!

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان شمالی هم دورنمای هدفمند کردن یارانه‌ها را به‌دلیل روشن نبودن همه زوایای اجرای طرح تاریک می‌داند و تصریح می‌کند: چنانچه دولت نتواند تورم ناشی از حذف یارانه‌ها را مهار کرده و به‌صورت برنامه‌ریزی شده از دهک‌های پایین درآمدی جامعه حمایت کند، شاهد افزایش نرخ بیکاری و کاهش شدید قدرت خرید مردم در استان خواهیم بود.

مدیرعامل بجنورد پلاستیک می‌گوید: زمانی که با آزادسازی قیمت‌ها همه چیز گران می‌شود، طبیعی است که قدرت رقابت ما هم در بازارهای جهانی از بین می‌رود و چاره‌ای جز تعطیلی و بیکاری کارگران نداریم.

حیدریان ادامه می‌دهد: اگر دولت از واحدهای تولیدی که با هدفمند کردن یارانه‌ها متضرر می‌شوند حمایت نکند باید انتظار بیکاری گسترده و رکود تولید را داشته باشیم.

وی نرخ بیکاری در استان خراسان شمالی را به‌دلیل عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب در استان و کمک‌های ناچیز دولت به واحدهای تولیدی بالا می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی در استان تعطیل شده‌اند و اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد سایر واحدها هم با آزادسازی قیمت‌ها تعطیل می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان شمالی هم این مسئله را تائید می‌کند و می‌گوید: شاید سال آینده فرجی از سوی دولت صورت گرفته و با حمایت از بخش تولید، شاهد رونق کسب و کار در کشور باشیم و تورم مهار شود!

کد خبر 96316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز