همشهری آنلاین: سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: امکان تعیین جدول زمانی برای پایان جنگ با شبه نظامیان حوثی در استان صعده وجود ندارد

به گزارش ایسنا، عسگر زعیل سخنگوی ارتش یمن، در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی البیان تاکید کرد که امکان تعیین جدول زمانی برای پایان درگیری‌های موجود بین شبه نظامیان حوثی و نیروهای ارتش یمن در استان صعده وجود ندارد.

وی هم چنین از اتاق عملیات مشترک یمن و عربستان در مرزهای دو کشور جهت هماهنگی در خصوص عملیات‌های نظامی علیه شبه نظامیان حوثی پرده برداشت.

سخنگوی ارتش یمن هم چنین عنوان داشت: رهبر حوثی‌ها اکنون از تبلیغات رسانه‌ای با انتشار اخباری مبنی بر تسلیم شدن نیروهای دولتی یمن استفاده می‌کند و توافقنامه‌های آتش بس که دولت یمن در گذشته با حوثی‌ها امضا کرده است، تاکتیک موفق حوثی‌ها با هدف سازمان دهی نیروهایشان بود که توانستند از این طریق در بسیاری از بخش‌ها و نواحی استان‌های شمالی یمن مستقر شوند.

از سوی دیگر و به نوشته‌ روزنامه‌ سعودی الوطن، شبه نظامیان حوثی حملاتی را علیه مواضع ارتش یمن در استان‌های صعده و عمران انجام دادند که به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای دو طرف منجر شد.

عبدالکریم راصع وزیر بهداشت یمن نیز اعلام کرد که روز دوشنبه در ژنو نشستی جهت بررسی راه‌کارهای موجود برای حمایت از آوارگان یمنی در استان صعده برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد که جان هولمز معاون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز طی این نشست درخواست کمک‌های بشر دوستانه برای بر طرف کردن نیاز 177 میلیون دلاری آوارگان یمنی در سال آینده را مطرح خواهد کرد.

وزیر بهداشت یمن هم چنین از حمایت‌های گسترده سازمان‌های حقوق بشر در یمن جهت کمک به آوارگان تقدیر کرد.

سازمان صلیب سرخ جهانی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزاران تن از مردم یمن از مناطق درگیر در این کشور که شاهد جنگ نیروهای یمنی و شیعیان حوثی است، فرار کرده‌اند و به اردوگاه‌های ایجاد شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پناه آورده‌اند.

در این بیانیه به شرایط سخت امنیتی حاکم بر مناطق درگیر اشاره شده که کار امدادرسانی به آوارگان را با مشکل روبرو ساخته است.

بر اساس بیانیه این سازمان، هلال احمر یمن با همکاری سازمان صلیب سرخ جهانی 100 چادر برای آوارگان یمنی بر پا کرده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز از بحرانی بودن وضعیت آوارگان یمنی خبر داده و آورده است: از آغاز بحران در سال 2004، بیش از 175 هزار تن از مردم شمال یمن از این مناطق به دلیل درگیری‌های موجود فرار کرده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها هم چنان بی‌ماوی مانده‌اند و به دلیل شرایط سخت موجود امکان امدادرسانی به آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر، عبدالملک الحوثی رهبر گروه حوثی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه جلوی حملات و پیشروی نیروهای سعود به منطقه جبل المدود را گرفتند.

این بیانیه هم چنین به ادامه حملات هوایی سعودی‌ها علیه ناحیه الملاحیظ و مناطق الحصامه، جبل دخان و جبل المدود اشاره کرده است.

رهبر حوثی‌ها هم چنین از حملات هوایی ارتش یمن در منطقه المقاش خبر داده است.

وزارت دفاع عربستان نیز از گم شدن 9 تن از افسران ارتش این کشور خبر داده و عاملان این مساله را در قبال جان این افراد مسوول دانسته است.

از سوی دیگر، سایت عبری دبکا رژیم صهیونیستی به نقل از منابع نظامی ویژه‌ این رژیم از مشارکت نیروهای ویژه‌ اردن در جنگ علیه حوثی‌ها پرده برداشت.

این منابع تاکید کرده‌اند که نیروهای اردنی در منطقه جبل الدخان واقع در جیزان در مرزهای یمن و عربستان، وارد جنگ علیه حوثی‌ها شدند و تعدادی از آن‌ها در این حملات کشته شده‌اند.

به گفته این منابع، مشارکت نیروهای اردنی در پی تماس تلفنی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با ملک عبدالله دوم همتای اردنی‌اش مبنی بر درخواست کمک‌های فوری و اعزام نیروهای اردنی به مناطق درگیر صورت گرفته است و تمامی هزینه‌های مالی این حمایت نظامی اردن را ریاض متقبل شده است.

در همین حال، پادشاه عربستان در دیدار با نیروهای مسلح این کشور اظهار داشت: عربستان هم چنان که تجاوز به خاک دیگران را نمی‌پذیرد، اجازه هتک حرمت به حتی یک وجب از خاک این کشور را نخواهد داد و تمامی گزینه‌ها برای دفاع از خویش از جمله پیروزی با عزت و کرامت و یا شهادت در راه خدا و وطن را پیش روی خود می‌بیند.

درهمین حال، علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن، تاکید کرد که قصد دارد از تمامی مخالفان یمن در زمینه‌ی بررسی اوضاع کنونی جهت مذاکره دعوت کند.

براساس گزارش سایت اینترنتی شبکه‌ الجزیره، رئیس جمهور یمن در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان و چهل و دومین سالروز استقلال این کشور از استعمار انگلیس، گفت: ما از تمام گروه‌های سیاسی در یمن دعوت به مذاکره می‌کنیم.

صالح گفت: در این مذاکرات جنگ با گروهای حوثی، نقض قانون در استان‌های جنوبی و شرقی، خطر القاعده و چالشهای اقتصادی را بررسی می‌کنیم.

رئیس جمهور یمن اشاره‌ای به این که آیا نمایندگان گروه حوثی نیز در این مذاکرات دعوت خواهند شد یا نه نکرد.

وی عنوان داشت: ما بارها بر انجام مذاکرات به عنوان بهترین راه حل برای حل اختلافات تاکید کرده‌ایم.

رئیس جمهور یمن از عملکرد نیروهای ارتش در مبارزه با گروه حوثی تقدیر کرد و گفت: گروههای مخرب و ناقض قانون قصد بازگردان کشور به اوضاع نابسامان را دارند.

وی ضمن انتقاد شدید از گروه حوثی، آن را گروهی گمراه شده و گرفتار شیطان توصیف کرد که خودش را در جهت خدمت به طرح‌های خارجی موظف کرده است.

کد خبر 96223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز