با وجود تداوم حملات ارتش عربستان به شیعیان یمن، حوثی‌ها توانستند در 2 محور خساراتی به ارتش عربستان وارد کنند.

از سوی دیگر حملات مشترک ارتش یمن و عربستان به مواضع شیعیان از صبح دیروز وارد مرحله تازه‌ای شد و شدت بیشتری به‌خود گرفت. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، عبدالملک الحوثی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نفوذ عربستان به خاک یمن از 3محور ادامه دارد. رهبر حوثی‌ها افزود: ارتش یمن در کنار نظامیان عربستان حمله‌ای مشترک را علیه حوثی‌ها در خاک یمن آغاز کرده‌اند. عبدالملک الحوثی ادامه داد: همکاری ارتش یمن با عربستان بدترین نوع خیانت است.

وی گفت: نفوذ عربستان به خاک یمن از 3 محور آغاز شده و با شدت ادامه دارد. در 2 محور اما این حملات با مقاومت شیعیان حوثی روبه‌رو و خساراتی هم به ارتش عربستان وارد شد.

در این بیانیه تعداد تلفات ارتش عربستان مشخص نشده است. یک مقام یمنی گفته است که تعداد سربازان عربستانی کشته شده در درگیری‌ها 11 نفر بود؛ در حالی که 20 تن دیگر نیز به اسارت در آمده‌اند.

این در حالی است که منابع غیررسمی از سردرگمی و افزایش شدید تلفات عربستان در جنگ با شیعیان یمن خبر می‌دهند. شکست سعودی‌ها از شیعیان در حالی است که شیعیان یمن از سلاح‌های سبک انفرادی در جنگ بهره می‌برند و در سوی دیگر، سعودی‌ها از پیشرفته‌ترین سلاح‌های غربی بهره می‌گیرند.

در بیانیه‌ حوثی‌ها آمده است: حملات موشکی و هوایی تا صبح4آذر ادامه داشت و حملات در شمال کوه الدخان، کوه الرمیح و کوه المدود و منطقه ملاحیظ و شدا، الحصامه و روستاهای مرزی گسترش یافته ‌بود. در همین حال روزنامه الوطن - چاپ عربستان – دیروز نوشت: در درگیری‌های میان ارتش یمن و ارتش عربستان با حوثی‌ها حمید بدرالدین الحوثی برادر رهبر گروه حوثی، زخمی شد.

منابع آگاه داخلی در یمن اعلام کردند:‌ حوثی‌ها مقر فرماندهی خود را در پی حملاتی که به آن وارد شد به مکان دیگر منتقل کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود مقر جدید حوثی‌ها امن‌تر باشد. حوثی‌ها نیز حملاتی را علیه مقرهای ارتش یمن صورت دادند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق شمال یمن، یک مسؤل سازمان ملل نسبت به سوءتغذیه و شیوع وبا در میان ساکنان 2 اردوگاه اصلی در شمال یمن هشدار داد. توماس داوین مسئول منطقه‌ای صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اظهار داشت: بیش از 10 هزار نفر در اردوگاه المرزق در استان حجه اقامت دارند، در حالی‌که همین تعداد آواره که اکثرشان کودک و زن هستند  در خارج از اردوگاه به‌سر می‌برند.

داوین تصریح کرد: سوء تغذیه مشکل اصلی این آوارگان است که موجب نگرانی شدید ما در قبال کودکان شده است. ما همچنین نگران شیوع وبا هستیم. قرار است ظرف چند هفته‌ آینده یک اردوگاه جدید برای آوارگان ایجاد شود. همچنین یک مسئول ویژه ضد‌ترور در سازمان ملل گفت: القاعده در یمن احتمالا خطرناک‌ترین شاخه در منطقه را دارد.

هماهنگ‌کننده کمیته نظارت بر القاعده و طالبان نیز گفت: خطر القاعده در منطقه، یمن را تهدید می‌کند. در همین حال، یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان اخبار رسانه‌ها را مبنی بر نفوذ نظامی عربستان در خاک یمن رد کرد و گفت: انتشار این اخبار‌ با مسائل اخلاقی فعالیت رسانه‌ای تناقض دارد.

نیروهای ارتش عربستان ظرف 48 ساعت گذشته 902 یمنی، 4 سومالیایی و 23 اتیوپیایی را دستگیر کرده‌اند. این افراد در نوار مرزی یمن و عربستان دستگیر شده‌اند.

کد خبر 96132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز