دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: این روزها ابرهایی از دود است که دور قله‌های جبل الدخان را می‌پوشاند.

روزنامه آلمانی دی ولت از طنجه و صنعا گزارش داد، این کوه 2000 متری در نزدیکی شهر خبطه عربستان، مرز میان پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری یمن است.

نیروهای هوایی و توپخانه‌های سعودی به مواضع شیعیان موسوم به الحوثی‌ها شلیک می‌کنند که به ادعای عربستان از شمال یمن به قلمرو سعودی نفوذ کرده‌اند.

به گفته شاهزاده خالد بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان، پس از نبردهای پنج روزه سرانجام عربستان توانسته‌است این افراد را از خاک خود بیرون کند.

اما محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها عملیات سعودی را "تجاوزی نامشروع" خواند. در همین حال وی عربستان سعودی را به حمله به خاک یمن متهم کرد.

وزارت دفاع عربستان مدعی است: "ما از قلمرو خود محافظت کردیم و برای حمله به خاک یمن وارد نشدیم." فقط در صورتی که دولت علی عبدالصالح، رییس جمهور یمن تقاضای کمک کند، عربستان به قلمرو یمن وارد می‌شود. 11 اوت صالح عملیاتی را موسوم به "سرزمین سوخته" آغاز کرد.

از سال 2005 میان دولت و حوثی‌ها در شمال یمن درگیری‌هایی جریان دارد. تاکنون، عملیات "سرزمین سوخته" موفقیت اندکی حاصل کرده و به جای آن، بحران اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور تقویت شده است.

برای عربستان سعودی که به شیوه‌های مختلف به یمن در این عملیات یاری می‌رساند، یک نگرانی جدی وجود دارد و آن اینکه القاعده بتواند از خلا قدرت استفاده کرده و یمن را به پایگاهی بالقوه برای خود بدل کند. البته این نگرانی است که دنیس بلر، رییس سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در جلسه استماع کنگره در سال جاری میلادی مطرح کرده است.

اما گویا نگرانی اصلی عربستان آن است که هر چه درگیری‌ها طولانی‌تر شود و حوثی‌ها بتوانند در برابر ارتش یمن مقاومت کنند، امکان قدرت گرفتن شیعیان در این کشور بیشتر می‌شود.

پس از حملات نظامی عربستان اکنون رییس جمهور یمن احساس اطمینان دارد. روز شنبه که درگیری‌های سنگینی میان نیروهای سعودی و حوثی‌ها رخ داد، علی عبدالله صالح گفت جنگ تازه شروع شده است. آنچه در سال‌های اخیر درگیری‌ها رخ داده، تمرینی برای ارتش بوده است. این اظهارات در حالی مطرح شده که تاکنون بیش از هزاران تن درگیر خشونت‌های ارتش شده و در مجموع 150 هزار نفر آواره شده‌اند.

کد خبر 94764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز