همشهری آنلاین: دفتر شرکت ملی نفت ایران در سانتاکروز بولیوی با هدف پیگیری و اجرای طرح‌های مشترک و عملیاتی کردن تفاهمنامه‌های منعقد شده بین دو کشور توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یادداشت تفاهم همکاری‌های انرژی ایران و بولیوی در جریان سفر سال 1386 محمود احمدی نژاد به لاپاز بین وزارتخانه‌های نفت دو کشور به امضا رسید.

پس از امضای این یادداشت تفاهم متعاقبا هیئت کارشناسی وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی با سفر به بولیوی موارد و زمینه‌های مناسب همکاری تهران و لاپاز را مورد بررسی و مذاکره قرار دادند.

در این رابطه طرح‌های مورد توافق در جریان این مذاکرات به صورت تفاهمنامه‌های جداگانه در بخش‌های مختلف میادین نفت، گاز، صنایع پالایشی و پتروشیمی، حفاری، اکتشاف و آموزش کارکنان فنی به امضا رسید.

از سوی دیگر با توجه به مسائل مالی ناشی از فاینانس و نحوه سرمایه گذاری پروژه‌های مشترک در بولیوی شامل طرح‌های دو جانبه و چند جانبه ( با مشارکت شرکت نفت ونزوئلا ) پس از موافقت هیئت دولت، شعبه شرکت ملی نفت ایران با سفر اخیر احمدی نژاد به آمریکای جنوبی در شهر سانتاکروز بولیوی افتتاح شد.

یکی از مهمترین اهداف تاسیس این دفتر هماهنگی، سازماندهی و اجرائی کردن طرح‌های مشترک نفتی در بولیوی و سایر فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی خواهد بود.

جزئیات توافقهای جدید نفتی ایران – بولیوی

 بهمن سروشی مدیر نظارت بر نفت و گاز شرکت ملی نفت هدف از تاسیس این دفتر در بولیوی را توسعه برنامه‌های بین‌المللی شرکت نفت ایران با هدف حضوری فعال تر در بازارهای جهانی عنوان کرده و گفته است: این دفتر در مورد طرح‌های مورد علاقه دو کشور در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت خواهد کرد.

به گفته وی با راه اندازی دفتر شرکت ملی نفت ایران در بولیوی و در قالب تفاهمنامه ای ایران عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز را در پنج میدان معرفی شده از سوی شرکت نفت بولیوی انجام می‌دهد.

سروشی افزود: قرار است در آینده نزدیک مسئولیت فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در برخی کشورهای آمریکای لاتین از طریق این دفتر هماهنگ و پیگیری شود.

وی از امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی بولیوی در سفر رئیس جمهوری به این کشور خبر داده و تصریح کرده است: بر اساس این تفاهمنامه، عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز در پنج میدان معرفی شده از سوی شرکت نفت بولیوی در ایالات جنوبی این کشور به ایران واگذار شده و انجام عملیات حفاری در میادین یاد شده، همچنین دیگر میدان‌هایی که ممکن است در آینده از سوی شرکت نفت بولیوی معرفی شود از دیگر فعالیت‌های این دفتر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: آموزش نیروی انسانی در بخش تولید نفت، گاز و پتروشیمی در بولیوی از سوی ایران در دو کشور، مشارکت ایران در تعمیر و افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت موجود سانتاکروز، همچنین بررسی و مطالعه احداث یک پالایشگاه جدید با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز در این شهر از دیگر برنامه‌های دفتر شرکت ملی نفت ایران در بولیوی به شمار می‌آید.

سروشی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه احداث یک واحد پتروشیمی اوره و آمونیاک با ظرفیت یک میلیون تن در سال و صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های نفت و گاز از دیگر فعالیت‌های قابل پیگیری این دفتر در آینده نزدیک است.

کد خبر 96187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز