هدف از انجام این پژوهش آگاه‌سازی مردم درباره مزایا و معایب تلفن همراه است.

مدیر طرح: میترا زاغی
همکاران: سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی، امیر حسین زارع

پیشگفتار:

تلفن در مرکز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است . در طول یک قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الکساندر گراهام بل در سال 1876 تصور می کرد تغییر داده است. تلفن باعث ایجاد همنشینی ،اشتغال و دسترسی میلیون‌ها نفر به اطلاعات شده است. هم اکنون این وسیله آشنا دروازه‌ای به سوی جهان نوین شده است.

سیر تکاملی تلفن‌های همراه طوری بوده که این تلفن‌ها ابتدا فقط جهت انتقال سیگنال‌های صوتی کاربرد داشت اما به تدریج با ساخت انواع پیشرفته‌تر به عنوان وسیله‌ای چند منظوره تبدیل شد که علاوه بر برقراری ارتباط (صوتی وتصویری)، عکس‌برداری و فیلم‌برداری و دریافت و ارسال پیامک و...کارکردهای فعلی وسیله مورد نظر هستند و در آینده کارکردهای پیچیده‌تری برای‌ آن متصور است.

 موارد اشاره شده از اهداف طراحان و سازندگان این وسیله است و در بیشتر جوامع (سنتی و پیشرفته) مورد قبول است. اما این مقبولیت تا جایی ادامه دارد که به زیرساخت‌های فرهنگی و دینی و اخلاقی و ملی  جامعه زیان  نرساند و باعث از هم پاشیدگی بنیان‌های اجتماعی ازقبیل خانوداه، مدرسه و... نشود.

فناوری‌ها بشدت در حال ارتقا و توسعه هستند که این امر ضمن سرعت بخشیدن به موتور صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی، جهان پیرامونی خود را نیز متحول و دگرگون می‌کنند.
جهانی شدن و تسهیل ارتباطات جهانی بخشی از آثار فناوری‌های نوین بخصوص در زمینه‌های ارتباطاتی شمرده می‌شود.

در همین حال و با توجه به بحث جهانی شدن، دیگر گریزی از فناوری‌های نوین نیست و یا به عبارتی دیگر این دو هم اکنون لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند. اما در کنار فوایدی که فناوری‌های جدید به ویژه فناوری‌های ارتباطی دارند، آسیب‌هایی نیز به دنبال دارند.

تلفن همراه نیز مانند دیگر فناوری‌های نوین چون تلویزیون، ویدیو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبه‌های بسیار مثبت آن، می‌تواند آثار منفی اجتماعی و یا اخلاقی بدنبال داشته باشد. موبایل یا همان تلفن همراه نیز از پدیده های نوظهور عصر الکترونیک و دنیای دیجیتال است و خصوصا دردهه اخیر بشدت جای خود را در بین افراد خانواده‌ها و به ویژه جوانان در سطح جهان و نیز ایران باز کرده است.

درمیان انبوه جمعیت چه در مترو، اتوبوس و یا سایر مکان‌های عمومی بسیاری از افراد را می‌توان دید که در حال کار کردن با تلفن همراه هستند. این افراد یا در حال مکالمه و یا در حال استفاده از امکانات جنبی آن چون گیم، بلوثوت یا موسیقی و نظایر آن هستند. مثلا به دلیل توسعه و چند رسانه‌ایی شدن تلفن‌های همراه نسل جدید که از دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و سیستم بلوثوت برخوردار هستند، آثار و تبعات مثبت و منفی این فناوری جدید نیز دایم در حال گسترش و پیچیده شدن است.

ضمنا با توجه به رشد روزافزون فناوری‌ها، احتمال اینکه تلفن‌های همراه از فناوری‌های جدید دیگری در آینده نزدیک برخوردار شوند بسیار زیاد است. سهولت در دسترس بودن افراد، سرعت بخشیدن به بسیاری از کارها، از میان بردن بسیاری از نگرانی‌ها و کاسته شدن از حجم ترافیک به لحاظ انجام بسیاری از کارهای بانکی توسط این دستگاه از جمله فواید تلفن همراه است.

انجام تخلفات در محیط مجازی و مخدوش شدن ارزش‌های اخلاقی و قانونی به دلیل تخلفات یاد شده و سوء استفاده از تلفن همراه، کاهش تماس‌های رو در رو، از جمله مشکلات ناشی از این فناوری به حساب می‌آید. برای مقابله با این گونه مشکلات، مطالعات و تلاش‌هایی در تمامی کشورها از جمله ایران در حال انجام شدن است. مردم در هر جامعه باید فرهنگ استفاده صحیح از وسایل روز را آموزش ببینند. متأسفانه فرهنگ استفاده از وسایل مدرن همزمان با رشد تکنولوژی و فرآیند تولید به موازات هم افزایش پیدا نمی‌کند و در نتیجه باعث عقب ماندن افراد در استفاده صحیح از آنها می‌شود.

اهداف تحقیق:

هدف از انجام این پژوهش آگاه‌سازی مردم درباره مزایا و معایب تلفن همراه است.

جامعه آماری و تاریخ نظرسنجی:

نمونه آماری این تحقیق که از تاریخ 23 تا 26 آبان ماه 1388 انجام شده شامل 600 نفر از مردم تهران است که از این تعداد 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیقق به قرار زیر است:

از میان 600 نفر پاسخگو، 79 درصد تلفن همراه دارند و تنها 21 درصد تلفن همراه ندارند.

نمودار زیر نشان‌دهنده اعتباری یا ثابت بودن سیم‌کارت‌های پاسخگویانی است که تلفن همراه دارند:

جدول زیر توزیع پاسخگویان را بر اساس اینکه بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند نشان می‌دهد:

پاسخگویان بیشتر از کدام‌یک از امکانات تلفن همراه خود استفاده می‌کنند؟

تعداد

درصد

مکالمه

246

52

پیامک

203

43

بلوتوث

9

2

سایر(بازی، رادیو، مکان‌یاب، اینترنت، دوربین)

8

2

موسیقی

7

1

جمع

473

100

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 96093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز