همشهری آنلاین: مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد: عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه منوط به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است و با ناشرانی که برخلاف این قانون عمل کنند مطابق قانون برخورد خواهد شد.

 به گزارش اطلاع رسانی بورس، بهروز زارع  گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، نظارت بر عملکرد بازار اولیه شامل انتشار هر نوع اوراق بهادار و نظارت بر عملکرد بازار ثانویه شامل بورس اوراق بهادار، بورس‌ کالایی و ... به‌عهده سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی هدف از نظارت بر این بازارها و به‌خصوص بازار اولیه را اطلاع‌رسانی صحیح و سریع بر سرمایه‌گذاران ‌عنوان کرد و افزود: در مرحله پذیره‌نویسی یا انتشار اوراق بهادار، سرمایه‌گذار باید از جزییات طرحی که برروی آن سرمایه‌گذاری می‌کند مانند هزینه طرح، زمان اجرای طرح، بازدهی طرح، توجیه فنی و اقتصادی آن آگاه شود و سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است با نظارت بر اطلاعات ارائه شده، موارد را برای آگاهی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تجارت پذیره نویسی شرکت‌های سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می رسید و این اداره برای نظارت بر ماهیت طرح وظیفه ای نداشت ولی با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ناشر اوراق بهادار باید ضمن مشخص کردن هدف از اجرای طرح، جزییات آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با تاکید بر اینکه این نظارت به مثابه تضمین سودآوری طرح نیست گفت: با تصویب قانون اوراق بهادار خلأ نظارتی بر بازار اولیه از بین رفت و سرمایه‌گذاران از این پس با چشم‌ باز سرمایه‌گذاری می‌کنند و ماجرای برخی طرح‌ها که پیش از این فقط با اخذ تنها یک مجوز، پذیره‌نویسی می شد و سال‌ها سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذران مسکوت می ماند، تکرار نشود.

زارع در پاسخ به این‌ سؤال که متخلفانی که قانون اوراق بهادار را اجرا نکنند چه مجازاتی خواهند داشت، پاسخ داد: براساس قانون اوراق بهادار ،در صورت عرضه عمومی اوراق بهادار، بدون رعایت مفاد قانون ناشر، شرکت تأمین‌کننده سرمایه، حسابرس، ارزشیابان و مشاوران حقوقی ناشر مسئول جبران خسارت وارده به سرمایه‌گذارانی هستند که در صورت قصور، تقصیر، تخلف یا به دلیل ارایه اطلاعات نادرست در عرضه اولیه که ناشی از فعل یا ترک فعل آن باشد، متضرر شود.

وی افزود: بر اساس این قانون هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار کند به حبس تعزیری از سه تا پنج ماه جزای نقدی و دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

وی در ادامه از رسانه‌های جمعی خواست آگهی‌های پذیره‌نویسی را پس از ارایه مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی ناشر اوراق بهادار، به چاپ برسانند و از سرمایه‌گذاران نیز درخواست کرد در پذیره‌نویسی‌‌هایی که مجوز سازمان بورس ندارد شرکت نکنند تا در مقابل مشکلات بعدی بیمه شوند.

کد خبر 9605

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز