۳۰سال پیش در دبستان‌های ایران، هنوز دانش‌آموزان در کارنامه‌های خود نمره‌هایی مثل۲۰ و ۱۸و ۱۰ می‌دیدند و خلاصه درگیر نمره و معدل و شاگرد اول و آخر بودند.

همشهری

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: در صفحه۱۱ روزنامه همشهری ۳۰سال پیش، مقاله‌ای با عنوان «آیا باید همه دانش‌آموزان ۲۰بگیرند؟»، این شکل ارزیابی را زیر سؤال برده بود و همین مقاله‌ها و گفتن‌ها و نوشتن‌ها، مسئولان آموزشی را مجاب کرد که از اوایل سال‌های دهه۸۰، شکل ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان دبستانی را از نمره، به شکل توصیفی تغییر دهند و همین موضوع نشان می‌دهد که اصحاب رسانه، چقدر می‌توانند در تغییر در سرنوشت یک سرزمین، اثرگذار باشند.

بیش‌تر بخوانید:

سلام به پلنگ آسیایی | انقراضی که هنوز قطعی نشده

البته بد نیست کارشناسان حوزه‌های آموزشی در مطبوعات این روزهای کشور، شکل ارزیابی توصیفی مدارس را نیز نقد و بررسی کنند، چون انگار برخی مدیران دبستان‌ها، همچنان از فلسفه این تغییر آگاه نیستند و مثل گذشته، از دانش‌آموزان دبستانی آزمون می‌گیرند و در برگه‌های آنها، نمره ثبت و بچه‌ها را با هم مقایسه می‌کنند. البته این مدارس در پایان، فهرستی که به اداره آموزش و پرورش اعلام می‌کنند، براساس ارزیابی توصیفی است! تازه، برخی مدارس هم به بهانه شکل ارزیابی توصیفی، هیچ چالشی برای بچه‌ها ایجاد نمی‌کنند و کلا قید ارزیابی را می‌زنند.

کد خبر 959561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha