دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مانموهان سینگ نخست وزیر هند برای دیداری چهار روزه از آمریکا وارد واشنگتن شد.

به گزارش الجزیره، اوباما در این سفر از سینگ استقبال به عمل خواهد آورد و وی را به یک ضیافت شام در کاخ سفید دعوت خواهد کرد.

مطابق برنامه این سفر، نخست وزیر هند روز دوشنبه 23 نوامبر در اتاق بازرگانی آمریکا و شورای تجاری هند و آمریکا سخنرانی می‌کند.

او سپس در شورای روابط خارجی آمریکا و مرکز بین المللی وودرو ویلسون به سخنرانی خواهد پرداخت.

سینگ پیش از سفر به آمریکا طی اظهاراتی گفت: امیدوار است که دولت آمریکا به توافق همکاری هسته‌ای صلح آمیزی که میان دو کشور که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش به امضا رسیده جنبه اجرایی ببخشد.

در آستانه سفر نخست وزیر هند به واشنگتن مجلسین آمریکا قطعنامه‌هایی را به تصویب رسانده و در آن‌ها خواستار همکاری گسترده تر با هند شده‌اند.

این مساله نشانگر تغییر سیاست‌های هسته‌ای آمریکا در قبال هند است تا همین چند سال پیش قانون گذاران امریکایی به دلیل انکه هند معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده است با همکاری هسته‌ای با این کشور مخالفت می‌ورزیدند. اما اکنون با یک چرخش صدو هشتاد درجه‌ای و بی آنکه هند به تعهدات بین المللی خویش عمل کرده باشد، قانون گذاران آمریکایی بر اجرای این توافقنامه صحه گذاشته‌اند.

دولت‌های هند و آمریکا همچنین یکدیگر را ترغیب کرده‌اند تا اقدامات بشتری را در آستانه اجلاس تغییرات آب و هوایی که قرار است ماه آینده در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شود، انجام دهند.

کد خبر 95908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز