گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: حضور 7 ساله تفنگداران دریایی آمریکا در عراق در حالی 3بهمن پایان یافت

 که حضور جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با این مسئله، تلاش کاخ سفید برای تسلط سیاسی بر این کشور را نشان داد.به این ترتیب حضور نظامی آمریکا در دوره جدید در عراق کمرنگ‌تر و حضور سیاسی‌اش بیشتر خواهد شد.

به‌دنبال رد صلاحیت انتخاباتی 511 نامزد وابسته به حزب بعث از سوی هیات عدالت و دادخواهی، معاون باراک اوباما در روزهای گذشته تلاش گسترده‌ای را برای تغییر این حکم و اجرای نظر مقام‌های آمریکایی در عراق آغاز کرد و سفر وی به بغداد هم در همین راستا صورت گرفته است.

هر چند مذاکرات تلفنی بایدن با برخی مقام‌های عراقی از جمله جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری این کشور باعث اعتراض شدید نمایندگان و سیاستمداران عراقی به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی این کشور شده بود اما بایدن با سفر به بغداد نشان داد که آمریکا تلاش‌های خود را برای تسلط سیاسی در این کشور متوقف نکرده است.

تلاش آمریکا برای در اختیار داشتن روند سیاسی عراق در حالی صورت می‌گیرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است برای حضور نظامی گسترده‌تر در افغانستان به‌تدریج به ماموریت نظامی خود در عراق پایان دهد.

خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داد که روز گذشته تفنگداران دریایی آمریکا با برگزاری مراسمی در اردوگاه رمادی واقع در 115 کیلومتری غرب بغداد به‌طور رسمی کنترل استان
الانبار- بزرگ‌ترین استان عراق- را به یگان زرهی ارتش آمریکا تحویل دادند.

رئیس‌جمهوری آمریکا برای تمرکز نظامی در افغانستان دستور داده است تمامی نیروهای این کشور به جز 50 هزار نفر آنها تا پایان ماه اوت (‌مرداد) سال‌جاری عراق را ترک کنند. هزاران تفنگدار دریایی آمریکا به‌مدت 7 سال در عراق حضور داشتند که با پایان ماموریت آنها انتظار می‌رود اکثریت آنها در طول چند ماه آینده از این کشور خارج شوند.

هرچند پایان ماموریت تفنگداران دریایی بخشی از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق به حساب می‌آید اما سفر بایدن نشان داد که دولت آمریکا همزمان با خروج نظامی از عراق تصمیم دارد حضور خود را با دخالت در امور سیاسی پر‌رنگ‌تر کند.

بایدن3بهمن مذاکرات خود در بغداد را با دیدار با اد ملکرت، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق آغاز کرد و پس از آن به دیدار نوری مالکی، نخست‌وزیر و جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق رفت.

وی در تلاش است در این سفر دولت عراق را مجبور به لغو حکم هیات عدالت و دادخواهی کند. روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داد که مقام‌های ‌کاخ سفید دولت عراق را تهدید کرده‌اند درصورتی که امکان حضور نامزدهایی که متهم به ارتباط با حزب منحله بعث هستند فراهم نشود واشنگتن انتخابات این کشور را به رسمیت نخواهد شناخت و برای تصمیم مشابه کشورهای دیگر در این رابطه تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که فعالیت 182 نفر از نامزدهای انتخابات عراق در دستگاه‌های سرکوبگر رژیم بعثی سابق موسوم به فدائیان صدام و سازمان استخبارات این رژیم از سوی هیات عدالت و دادخواهی محرز شده است. 

بسیاری از مقام‌های عراق حضور بایدن در عراق را مداخله در امور داخلی این کشور می‌دانند و اعتراض خود به این مسئله را اعلام کرده‌اند. روز گذشته سخنگوی رئیس‌جمهوری عراق با اعلام اینکه مقام‌های عراقی خود برای حل و فصل این موضوع در تلاش هستند تاکید کرد که بایدن و هیچ فرد دیگری حق دخالت در مسائل دولت عراق را ندارد.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق هم با اشاره به اینکه نامزدهای رد صلاحیت شده باید از جنایات حکومت سابق و حزب منحل شده بعث اعلام برائت کنند، گفت: این یک مسئله داخلی است که مقام‌های سیاسی عراق باید درباره آن بحث و گفت‌وگو کنند.

شورای ریاست‌جمهوری عراق هم جمعه شب در همین رابطه تشکیل جلسه داد و طبق تصمیم این شورا قرار است به‌زودی نشست ویژه‌ای با حضور مقام‌های ارشد عراق برای بررسی این موضوع برگزار شود.

جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد: شورای ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته از روسای چهارگانه کشور (نخست‌وزیر، ریاست‌جمهوری، ریاست پارلمان و دادگستری) برای برگزاری یک نشست جهت ایجاد راهکاری قانونی دعوت کند.

سفر بایدن به بغداد اکنون آزمونی جدی برای مقام‌های عراق به حساب می‌آید که آینده سیاسی این کشور را رقم خواهد زد. در حالی که اجرای قانون اساسی نشان‌دهنده استقلال سیاسی این کشور خواهد بود، تسلیم شدن دولت عراق در مقابل فشارها و تهدیدهای واشنگتن راه را برای مداخله‌های آینده آمریکا در کوچک‌ترین امور داخلی این کشور باز خواهد کرد.

کد خبر 100097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز