گروه اقتصادی: تایید سلامت برنج‌های وارداتی توسط برخی دستگاه‌های اجرایی موجب شد تا برخی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیک در باره نتایج این بررسی‌ها خواستار تشکیل کمیته ویژه و پیگیری این موضوع شوند

اما جلسه چندی پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی موضوع آلودگی برنج‌های وارداتی به‌دلیل مشغله وزیر صنایع لغو شد. با مهدی پور هاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چالش‌های موجود در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین ناشی از چه مسائلی بوده است؟

اینکه استاندارد نداریم با اینکه استانداردهای موجود دارای نقص بوده،  متفاوت است. استانداردهای موجود برای بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی به سموم دفع آفات نباتی یا فلزات سنگین نقص داشته و این نقص نیز به‌دلیل نبود نشست‌های لازم با وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها یا سایر مراکز علمی ذی‌ربط بوده است.

باید با توجه به سبد غذایی مردم میزان مجاز آلودگی مواد‌غذایی به فلزات سنگین مشخص و در استانداردهای موجود گنجانده شود اما متأسفانه این کار صورت نگرفته است.

  • آیا تاکید اداره کل استاندارد تهران بر آلوده بودن این برنج‌ها ناشی از تفاوت در استانداردهای بررسی سلامت این محصول بوده است؟

نه این طور نیست، برای بررسی استاندارد برخی محصولات در همه دنیا معیارهایی وجود داشته و حتما دلیلی ندارد تا در همه زمینه‌ها معیارهای داخلی را داشته باشیم گرچه وجود معیارهای داخلی سنجش بهتر است اما می‌توانیم با معیارهای خارجی نیز اندازه‌گیری‌ها را انجام و اعلام نظر کنیم.

در بررسی برنج‌های وارداتی هم از معیارهای داخلی و بین‌المللی استفاده کردیم. در مورد برنج‌های وارداتی، حد مجاز آلودگی این برنج‌ها به سرب و کادنیوم در سال 84 توسط وزارت بهداشت تعیین اما در مورد آرسنیک و سایر فلزات سنگین معیاری اعلام نشده بود.

با وجود این در فاصله بررسی‌ها وزارت بهداشت و برخی دستگاه‌های ذی‌ربط به‌طور موقت معیاری را در این مورد تعیین کردند که باید تکمیل شود. اختلاف دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه برنج‌های وارداتی ناشی از اختلاف معیارها نبوده و از مسائل دیگری نشات می‌گیرد که نمی‌خواهم به آن وارد شوم.

  • اختلاف نظر سازمان استاندارد با اداره کل استاندارد تهران و دیدگاه‌های وزیر بازرگانی در این زمینه تا چه حد قابل توجیه است؟

اظهارنظر وزیر بازرگانی مبنی بر آلودگی بیشتر برنج‌های تولید داخل به آرسنیک، توسط روابط عمومی این وزارتخانه رد شد و نمی‌توان به آن استناد کرد. در اندازه‌گیری سلامت مواد‌غذایی مثلا سرب یا کادمیم حد مجازی داریم.

در زمینه برنج‌های وارداتی نیز اداره کل استاندارد استان تهران با معیارهایی که در اختیار داشت نسبت به اندازه‌گیری حد مجاز اقدام و اظهارنظر کرد. در این زمینه بحث‌های سیاسی و غیره مطرح نیست بلکه موضوعی علمی است و ما با روش‌های مشخص نسبت به بررسی سلامت برنج‌های وارداتی اقدام کردیم.

دیگران نیز اظهارنظرهایی با روش‌های خود داشته‌اند. اگر بخواهیم اظهارنظری شفاف و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی داشته باشیم باید عده‌ای از کارشناسان فن نظر واحدی ارائه کنند.

نمی‌خواهم راجع به کم و کیف مباحث مطرح شده در زمینه برنج‌های آلوده وارداتی اظهارنظر کنم من یک کارشناس هستم و بحث ما نیز فنی و علمی است.

  • آیا بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی توسط وزارت بهداشت موجه است؟

تبصره 3 ماده 3 قانون مؤسسه استاندارد به صراحت می‌گوید تنها آزمایشگاه‌هایی که از مؤسسه استاندارد تاییدیه لازم را داشته باشند می‌توانند در زمینه تطبیق ویژ‌گی کالاها با استانداردهای مربوطه اظهارنظر کنند.

بر این اساس تنها آزمایشگاه‌های بخش خصوصی یا وزارت بهداشت که از مؤسسه استاندارد مجوز داشته باشند حق اظهارنظر در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی یا سایر محصولات غذایی را دارند.

کد خبر 95888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز