همشهری آنلاین: الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان هشدار داد که در صورت شکست آخرین دور از گفت و گوهای صلح با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ، آماده استفاده از نیروی نظامی برای تحت کنترل درآوردن این منطقه است.

به گزارش بی بی سی، علی اف در سخنانی که از طریق تلویزیون جمهوری آذربایجان پخش می‌شد، افزود: مذاکراتی که قرار است میان آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه اول آذر برگزار شود، آخرین امید برای حل مسالمت آمیز مساله قره باغ خواهد بود.

او با بیان اینکه در صورت عدم دستیابی به توافق گزینه‌ دیگری (جز توسل به روز) برایم باقی نخواهد ماند، گفت: ما حق داریم که سرزمینمان را با استفاده از قوای نظامی آزاد کنیم.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، ابراز امیدواری کرده‌اند که این وضعیت به درگیری نظامی منجر نشود.

نبرد در منطقه قره باغ پس از آن درگرفت که این منطقه در سال 1991 اعلام استقلال کرد.

در پی بروز جنگ در دهه 1990 در منطقه قره باغ  که دو کشور آذربایجان و ارمنستان ادعا دارند این منطقه بخشی از خاک آن‌ها است میان این دو کشور آتش بس شکننده‌ای برقرار شد.

منطقه قره باغ در حال حاضر در خاک آذربایجان قرار دارد، اما پس از شکست این کشور تحت کنترل ارمنستان قرار گرفت.

در جریان نبردهای خونینی که میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ درگرفت، 30 هزار نفر کشته شدند.

قره باغ و 7 بخش دیگری که در خاک آذربایجان واقع شده‌اند، از زمان امضای آتش بس میان دو کشور همسایه با میانجیگری روسیه تحت حاکمیت ارمنستان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در زمانی از چنین لحنی علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند که سران ارمنستان و ترکیه برای اولین بار پس از یک قرن روابط خصمانه اقدام به عادی سازی روابط خود کردند.

این اقدام سبب شده است که آذربایجان که از متحدین ترکیه محسوب می‌شود خود را از نظر سیاسی در انزوا ببیند.

کد خبر 95820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز