همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه بازگشایی مرزهای این کشور با ارمنستان را مشروط به پیشرفت در مذاکرات قره باغ کرد.

به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان طی سخنانی در دیدار با اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: ما می‌خواهیم تمامی مرزها را همزمان بازگشایی کنیم، اما تا زمانی که ارمنستان از منطقه تحت کنترل خود (قره باغ) عقب نشینی نکند، ترکیه نمی‌تواند اقدامی مثبت در این باره انجام دهد.

این سخنان نخست وزیر ترکیه تردیدهایی را درباره توافقنامه تاریخی میان این کشور با ارمنستان ایجاد کرده است. به نظر می‌رسید با امضای توافقنامه روز شنبه 10 اکتبر مبنی بر عادی سازی روابط میان این دو کشور و بازگشایی مرزها، یک قرن مخاصمه میان این دو کشور خاتمه یابد.[ترکیه و ارمنستان توافقنامه‌های عادی سازی روابط را امضا کردند]

توافقنامه روز شنبه در زوریخ توسط احمد داود اغلو و ادوارد نعلبندیان وزرای امور خارجه ترکیه و ارمنستان با میانجیگری سوئیس به امضا رسید.

امضای این توافقنامه به دلیل مخالفت‌هایی که در دقایق آخر بروز کرد، سه ساعت به تعویق افتاد.

پروتکل‌های امضا شده توسط  ترکیه و ارمنستان باید توسط پارلمان‌های این دو کشور مورد تائید قرار گیرد.

در حالی تصمیم نهایی در این باره در مجالس دو کشور گرفته خواهد شد که ملی گراهای دو طرف نسبت به امضای این معاهده معترضند، بویژه ملی گرایان ارمنی که خواستار آن شده‌اند ترکیه کشتار 1.5 ارمنی در جریان جنگ جهانی اول و در دوران حاکمیت عثمانی‌ها را مورد شناسایی قرار دهد.

ترکیه که از حمایت آمریکا و انگلیس سود می‌برد، نسبت به نسل کشی ارامنه ابراز تردید کرده و گفته است که آمار واقعی کشته شده‌ها کمتر از میزانی است که ارمنستان ادعا دارد.

کد خبر 92633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز