شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همچنان‌که هشتمین جشنواره تئاتر بانوان در فرهنگسراهای مختلف و تالار محراب درحال برگزاری است، سالن‌های تئاتر میزبان نمایش‌های جدید خواهد شد.

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از چهارشنبه، پذیرای نمایش «فیروزه» نوشته و کار بهزاد فراهانی می‌شود. این نمایش داستان کارگردان تئاتری است که با مرگ خود مواجه می‌شود و نمایشی اپیزودیک را برای مرگ خود اجرا می‌کند. در این نمایش علاوه بر بازیگران گروه تئاتر کوچ، هنرمندانی چون شقایق فراهانی، فرخ نعمتی و بیوک میرزایی به ایفای نقش می‌پردازند.

سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر نیز از امروز، میزبان نمایش «سوگ سیاوش» نوشته صادق هاتفی و کارگردانی سیاوش تهمورث است. این نمایش داستان‌های شاهنامه فردوسی را با دنیای معاصر پیوند زده و در فضای یک قهوه‌خانه روایت می‌شود.

صادق هاتفی، حمید ابراهیمی، مجید رحمتی و نادیا و مرجانه دلدارگلچین و تهمورث بازیگران سوگ سیاوش هستند. سالن سایه مجموعه تئاتر شهر هم از هفته جاری میزبان اثر جدیدی از آشا محرابی در مقام کارگران خواهد بود. نمایشنامه «من حرفی ندارم...دنبالشو نگیر!» براساس 2 داستان کوتاه از مجموعه داستان‌های آلبرتو موراویا، توسط فرهاد نقدعلی نوشته شده است.

2 اپیزود که در هر یک از آنها، ناکامی ارتباطی شخصیت‌ها، با چاشنی طنز و با پرداختی روانشناسانه بیان می‌شود. سینا رازانی، الهام جعفرنژاد، علا محسنی، امیر جوشقانی، نسیم ادبی، پریسا مقتدی در این کار بازی می‌‌کنند.  اما نمایش «جن گیر» نوشته و کار کوروش نریمانی در سالن قشقایی همچنان اجرا می‌شود.

این نمایش در فضایی کمدی به وضعیت اجتماعی معاصر می‌پردازد. در این نمایش بازیگرانی چون سیامک صفری، ژاله صامتی، فروغ قجابگلی و هومن خدادوست به ایفای نقش می‌پردازند.

با اتمام نمایش «رومئو و ژولیت» به کارگردانی هادی حجازی‌فر نمایش‌ «آرش» به کارگرانی فهیمه میرزا حسینی اجرا خواهد شد.

تالار مولوی و 3 نمایش

در تالار مولوی 3 نمایش اجرا می‌شود. در سالن اصلی نمایش «تراژدی با کمدی اضافه» نوشته آنتون چخوف اجرا می‌شود. مهرداد مصطفوی و حامد پشتیبان بازیگران آن هستند.  نمایش «شمردن ستاره‌های شب» نوشته و کار شهرام کرمی هم در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود. این نمایش در 3 اپیزود مفهوم عدالت، امید و انتظار را در اعضای یک خانواده معاصر نشان می‌دهد.

کرمی این نمایش را پیش‌تر در نخستین جشنواره عدالت و امید به صحنه برده بود. حمیدرضا نعیمی، یعقوب صباحی، بهناز سلیمانی، رضا امامی، آیدا صادقی و مجید تفرشی بازیگران این نمایش هستند.  سالن کوچک مولوی هم این هفته میزبان نمایش «بادبادک‌های روی خاک» به کارگردانی سمانه‌ زندی‌نژاد است.

تماشاخانه ایرانشهر و 2 نمایش

در تماشاخانه‌های ایرانشهر همچنان نمایش‌های «اتللو» و «آگاممنون» اجرا می‌شود. سالن شماره یک ایرانشهر این هفته میزبان نمایش اتللو به کارگردانی حمید مظفری است. این نمایش که به زبان شعر اجرا می‌شود برگرفته از نمایشنامه‌ای با همین نام اثر ویلیام شکسپیر است. در این نمایش بازیگرانی چون اصغر همت به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش آگاممنون به کارگردانی همایون غنی‌زاده نیز در سالن شماره 2 ایرانشهر اجرا می‌شود. جواد نمکی، تنها بازیگر نمایش آگاممنون است و طراحی صحنه و نگارش نمایشنامه را هم خود همایون غنی‌زاده انجام داده است. این نمایش پیش از این در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.

بیژن و منیژه سیاه

نمایش «بیژن و منیژه» نوشته شهناز روستایی و به کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی که اثری سیاه‌بازی است این هفته در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. در این نمایش که با نگاه به شاهنامه فردوسی اجرا می‌شود غلام بابوته، حسین بابایی، مرتضی رستمی، شاهین علایی‌نژاد، مجید فروغی، علی یداللهی، حمیدرضا اللهیاری، امیرحسین طالبی، رهام عسگرپور، شهره اشتری، منیژه داوری، ملیحه حاجی‌لو، آرا عباس‌پور و داوود داداشی به ایفای نقش می‌پردازند.

سهم کودکان و نوجوانان

تالار هنر اداره‌کل هنرهای نمایشی در هفته جاری میزبان نمایش عروسکی «رامپل» کار مشترک مریم تیموری و حسین چراغی است که در دوازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک به صحنه رفت.

نمایش موزیکال «سایه‌ای وای های» برگزیده جشنواره‌های مبارک و تئاتر دانشجویی عروسکی هم در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.‌

ای‌وای‌های به نویسندگی و کارگردانی ستاره امینیان با عروسک‌گردانی و خلق سایه بازی فاطمه پورهاشمی، علی‌کی‌منش، نعیما کرمی، نوشین غفاری، عرفان ابراهیمی، الهام قادری، سپهر حق‌شناس، زهرا رضایی، محسن هادی و نیلوفر شعبریان اجرا می‌شود.

9 اثر نمایشی در فرهنگسراهای تهران

فرهنگسراهای سطح شهر تهران نیز این هفته میزبان 9 اثر نمایشی جشنواره کودک و تئاتر مرکز هنرهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستند. طبق برنامه اعلام شده نمایش «جادوی قالی» کار علی حسنی در فرهنگسرای فردوس، «دومی‌ها و سومی‌ها» کار مسلم قاسمی در فرهنگسرای بهمن و نمایش «کدو قلقله‌زن» کاری از مجتبی خمسه در فرهنگسرای ابن‌سینا به صحنه می‌روند.

همچنین نمایش «یه بازی تازه» کار جابر رمضانی در فرهنگسرای اشراق، «راز کلید» کار شقایق فتحی در فرهنگسرای اخلاق، «سوپ سنگ کار» محمود فرهنگ در فرهنگسرای خانواده، نمایش «باغ انگور» کار جعفر مهیاری در فرهنگسرای خاوران و«سلطان شکمو» کار مجتبی مهدی در فرهنگسرای سلامت اجرا می‌شوند. 

نمایش موزیکال «گلی، گربه، پرنده» کار سیروس سپهری ویژه گروه سنی 4 تا 7 سال تا 18 آبان‌ماه در 3 نوبت 9، 10 و 11 در فرهنگسرای شفق اجرا می‌شود که در آن قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان آموزش داده می‌شود.

کد خبر 95789

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز