مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هشتمین جشنواره تئاتر بانوان که در مجتمع فرهنگی شهید سلیمانی منطقه یافت آباد آخر هفته گذشته افتتاح شد، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؛ درحالی که یک داور جدید جانشین داوری دیگر شد.

در این جشنواره 19 نمایش صحنه‌ای با یکدیگر به رقابت می‌‌پردازند و پیش از این اعلام شده بود، این رقابت را بهروز غریب‌پور، سعید کشن‌فلاح، منیژه محامدی، آزیتا حاجیان و فرزانه نشاط‌خواه داوری می‌کنند اما با انصراف آزیتا حاجیان از داوری این جشنواره، فرشته صدرعرفایی جایگزین وی شد.

حاجیان به‌دلیل حضور در یک فیلم تلویزیونی و طولانی شدن زمان فیلمبرداری از حضور در هیأت داوری هشتمین جشنواره تئاتر بانوان انصراف داد. علاوه بر اجرای نمایش‌ در هشتمین جشنواره تئاتر بانوان 3 پژوهش از جواد انصافی و منوچهر اکبرلو و 6 عنوان نمایشنامه در جشنواره هشتم تئاتر بانوان منتشر می‌شود. نکته مهم در این بخش خرید یک نمایشنامه برتر توسط مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که برای سال آینده تولید و اجرا خواهد شد.

همچنین نمایش‌های «ورثه آمیز جعفر» به کارگردانی شهناز روستایی، «خواستگاری آبجی خانم» به کارگردانی فهیمه میرزا حسینی و ‌«شبیه‌خوانی پیرزن عطار» به کارگردانی زهره غلامی 3 نمایشی هستند که ویژه بانوان اجرا خواهد شد.

گرچه مسئولان جشنواره تئاتر بانوان درصددند که این جشنواره رادر سال آینده بین‌المللی کنند اما سهم جشنواره بانوان از بین‌المللی شدن امسال به حضور مهمانی از کشور هلند است که ورک شاپی را برگزار می‌کند.

این ورک شاپ با موضوع‌ «تئاتر خیابانی و محیطی هلند و اروپا» است که در روزهای 3 و 4 آذر در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار می‌شود. همچنین سمینار «زن در آیینه نمایش» از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

این سمینار روز سه‌شنبه 3 آذرماه در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود که طی آن پژوهشگران حاضر در جشنواره، خلاصه پژوهش‌های خود را با حضور بهروز غریب‌پور که یکی از اعضای هیأت داوران این دوره از جشنواره است، ارائه می‌کنند.

مانند تمام جشنواره‌ها این جشنواره هم دارای بخش نمایشنامه خوانی است منتها با این تفاوت که گروه بازیگری به نمایشنامه‌خوانی نخواهند پرداخت؛ بلکه خود نمایشنامه‌نویس نمایشنامه خود را خواهد خواند. این بخش هم در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر بانوان روز 7 آذرماه همزمان با عید سعید قربان با کارگردانی زهرا صبری در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

تأثیر شهرداری در گستردگی تئاتر

شهرداری تهران می‌تواند در گستردگی و کیفیت بالای برگزاری جشنواره تئاتر بانوان و همچنین هنر نمایش مؤثر واقع شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اعلام این مطلب به ستاد خبری جشنواره گفت: آثار شرکت‌کننده در هشتمین جشنواره تئاتر بانوان باید از شرایطی برخوردار شوند که علاوه بر اجرا در جشنواره، امکان اجرای عمومی نیز داشته باشند.

مشایخی افزود: آثار نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر بانوان درصورتی می‌توانند مفید واقع شوند که علاوه بر شرکت در جشنواره، برای عموم مردم نیز به نمایش گذاشته شوند تا اقشار مختلف مردم بتوانند از پیام این آثار استفاده کنند.

این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در گستردگی و کیفیت بالای برگزاری جشنواره تئاتر بانوان می‌تواند مؤثر واقع شود؛ چراکه عملکرد شهرداری نشان داده که افرادی علاقه‌مند و عاشق هنر نمایش هستند.

از سوی دیگر امکاناتی که در اختیار شهرداری است می‌تواند تا حد زیادی به مطلوبیت جشنواره تئاتر بانوان کمک کند. مشایخی در پایان گفت: بانوان هنرمند نیز همچون مردان هنرمند از توانمندی‌های بالایی برخوردارند، بنابراین باید به ایشان نیز توجه شود؛ چرا که زنان نیز مخلوقات کامل خداوند هستند.

هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان به همت معاونت هنری و مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 3 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن‌های تئاترشهر، تالار هنر، تماشاخانه مهر، خانه نمایش، تالار محراب و فرهنگسراهای ارسباران، اندیشه، بهمن و خانواده برگزار می‌شود.

کد خبر 95787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز