شهردار تهران در مراسم افتتاح 42 پروژه جدید منطقه13، قول‌هایی مختلفی به شهروندان داد.

امکانات شهری منطقه 13 در حال افزایش است و با وجود کمبودهایی که در زمینه فضای سبز و سرانه‌های اجتماعی و ورزشی در این محدوده پایتخت وجود دارد، افتتاح بیش از 40 پروژه شهری توسط مدیران منطقه می‌تواند بسیاری از این کمبودها را جبران و پاسخی به خواسته‌های شهروندان باشد.

 دوشنبه هفته گذشته مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی روح‌الله که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های جدید منطقه محسوب می‌شود با حضور شهردار تهران و شهردار منطقه افتتاح شد و هم زمان با آن 41 پروژه دیگر در منطقه افتتاح و به بهره‌برداری رسید. گزارش این مراسم پیش روی شماست.

 کارکنان شهرداری منطقه از 7 صبح به مجتمع روح‌الله آمده‌اند تا این مرکز جدید را برای ورود شهردار تهران و شهروندان منطقه و مراسم افتتاحیه آماده کنند. ساخت مجتمع روح‌الله از سال 87 آغاز شد و مسئولان از مدت‌ها قبل وعده راه‌اندازی این مجتمع را در محله دهقان داده و گفته بودند که این مرکز می‌تواند اوقات‌فراغت ساکنان چند محله را به شکل مطلوبی پر کند. این مجتمع در مساحت 3 هزار و 600 مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد و 700 میلیون تومان در 6 طبقه ساخته شده است و کاربری آموزشی، ورزشی و فرهنگی دارد.

مراسم حدود ساعت 10 صبح با حضور «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران، «خلیل راحتی» شهردار منطقه، جمعی از معاونان شهرداری و دبیران شورایاری محله‌ها آغاز می‌شود. در ابتدای این مراسم راحتی، شهردار منطقه درباره مجتمع روح‌الله و دیگر پروژه‌های افتتاح شده در منطقه توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید:

«همانطور که بارها شهردار تهران تأکید کرده است، ما قصد داریم شهرداری را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم و به همین دلیل بیشترین کارکرد پروژه‌هایی که در این منطقه افتتاح می‌شود اجتماعی است.

 این پروژه‌ها سرانه فضای سبز، فضای خدماتی، فضای ورزشی و... را تا حدودی افزایش خواهد داد. افزایش سرانه فضای سبز یکی از برنامه‌های مستمر مدیریت شهری منطقه خواهد بود که در اولین گام، ایجاد فضای سبز در بام ساختمان‌های عمومی در دستور کار قرار می‌گیرد و همچنین ایجاد فضای سبز عمودی به جای نمای ساختمان‌ها به اجرا در می‌آید.»

ساخت بزرگراه 2 طبقه

پس از شهردار منطقه، مرد اول مدیریت شهری تهران به بیان برخی از مشکلات و دغدغه‌هایی که در منطقه وجود دارد می‌پردازد و درباره آنها توضیح می‌دهد.  چند سالی است که موضوع ساخت بزرگراه امام علی ع در منطقه مطرح می‌شود، ولی هنوز هم ساکنان بلوار مهام و بلوار امام علی ع در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

شهردار تهران در این مراسم با اعلام اینکه عملیات ساخت پروژه بزرگراه امام علی ع از 2 ماه آینده به شکل 3 ‌شیفت ادامه می‌یابد، می‌گوید: «از چند سال پیش بحث 2 طبقه کردن بزرگراه‌ها مطرح بود که ما تصمیم گرفتیم در بزرگراه‌های جدیدی که ساخته می‌شود این کار را انجام دهیم.

پروژه بزرگراه امام علی ع توانایی شهرداری را در ساخت اتوبان 2 طبقه اثبات می‌کند.»  او با بیان اینکه ساخت بزرگراه امام علی ع به دلیل تغییر طراحی و تبدیل عرض آن از 75 متر به 45 متر با تأخیر مواجه شده است اضافه می‌کند: «طراحی این اتوبان به شکل 2 طبقه در منطقه 13، 2 سال قبل آغاز شد تا آنها که باور ندارند باورشان شود که بزرگراه 2 طبقه هم می‌توان احداث کرد. هم اکنون احداث این بزرگراه را در مناطق 14 و 15 نیز آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه اعتبارات این پروژه هم تأمین شده است. اطمینان دارم که احداث این بزرگراه که برای منطقه 13 سرنوشت‌ساز است به سرعت انجام خواهد شد.»

مترو توسعه می‌یابد

شهروندان منطقه 13 سال‌ها از داشتن ایستگاه مترو در محدوده محل سکونتشان محروم بودند، اما با تلاش‌های مدیریت شهری و شرکت راه آهن شهری تهران، اولین ایستگاه منطقه در اواخر سال گذشته در میدان شهدا به بهره‌برداری رسید. بخش زیادی از خط 4 مترو تهران از ضلع جنوبی و شرقی منطقه 13 می‌گذرد و قرار است بعد از ایستگاه شهدا، 6 ایستگاه جدید مترو نیز در منطقه ساخته شود که این ایستگاه‌ها به ترتیب در محله چهارصد دستگاه، پایین پادگان نیروی هوایی، ابتدای خیابان 21 متری دهقان، ابتدای خیابان پنجم نیروی هوایی، میدان کلاهدوز و پایانه شرق تهران قرار خواهند داشت.

 قالیباف در این مراسم درباره مترو وعده می‌دهد: «خط 4 مترو تهران از شرق یعنی میدان شهید کلاهدوز تا غرب تهران در شهرک اکباتان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.» او می‌گوید: «یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات در این منطقه، راه‌اندازی خطوط مترو است که کار بسیار طاقت‌فرسایی به حساب می‌آید،

 البته عملیات نصب و ریل‌گذاری آن آغاز شده است و تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. بهره‌برداری از یک ایستگاه مترو در منطقه نشان داد که این ناوگان حمل و نقل عمومی چقدر می‌تواند در کاهش ترافیک تأثیرگذار باشد. مسلماً بسیاری از گره‌های ترافیکی منطقه به ویژه در خیابان پیروزی با ساخته شدن ایستگاه‌های جدید خط 4 مترو و بهره‌برداری از آنها برطرف خواهد شد.»

تعریض 2 خیابان اصلی

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و باز کردن گره‌های کور ترافیکی جزو سیاست‌های اصلی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و مدیران شهری هر سال بر اساس همین سیاست‌ها، کلی برنامه تدارک می‌بینند. در منطقه 13 نیز طرح‌ها و پروژه‌های ترافیکی مختلفی طراحی شده است که طرح تعریض خیابان‌های دماوند و پیروزی یکی از معروف‌ترین آنهاست. همچنین راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو نیز از دیگر اقدامات ترافیکی در منطقه به شمار می‌رود که به گفته شهردار تهران امکان دسترسی شهروندان را به غرب، جنوب و شمال شرق فراهم کرده است. 

قالیباف درباره طرح تعریض خیابان‌های دماوند و پیروزی می‌گوید: «تعریض خیابان دماوند و خیابان پیروزی از 20 سال پیش در دستور کار شهرداری قرار داشته است. هم اکنون با تلاش همکارانمان در شهرداری منطقه 13 عقب‌نشینی ضلع جنوبی خیابان دماوند و ضلع شمال خیابان پیروزی تا حدود زیادی انجام شده و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.»

انتقال پادگان نیروی هوایی

از مساحت 700 کیلومترمربعی پایتخت، بیش از 50 کیلومترمربع به پادگان‌های نظامی اختصاص دارد. پادگان نیروی هوایی ارتش و سازمان جنگ افزارسازی نیز به عنوان 2 مرکز نظامی در قلب محدوده مسکونی منطقه 13 قرار گرفته است. این پادگان‌ها قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه به طور کامل از شهر خارج شوند و این فضاها به شهرداری برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان اختصاص یابد.

شهردار تهران به توافقات انجام شده با نیروهای مسلح اشاره می‌کند و می‌گوید: «طبق توافق‌های انجام شده با نیروهای مسلح، کمبود سرانه فضای سبز و فضای خدماتی این منطقه با انتقال پادگان تا حدی جبران خواهد شد.

مجموعه جنگ افزارسازی نیز مجموعه‌ای نظامی به حساب می‌آید که شهرداری آن را برای احداث مکان‌های فرهنگی و اجتماعی تملک کرده است. ضمن اینکه این اقدام باعث می‌شود بن‌بست‌های خیابان‌های نیروی هوایی هم بزودی باز شوند.»

اما شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش خبر خوبی هم به شهروندان منطقه می‌دهد: «با اینکه این منطقه جزو مناطق جنوبی تهران محسوب نمی‌شود، ولی با این حال از وضعیت مناسبی برای زندگی شهری برخوردار نیست. بافت فرسوده، کمبود سرانه فضای سبز و ناوگان ضعیف حمل و نقل عمومی در این منطقه موجب شده است زمینه رشد آنطور که باید در این منطقه فراهم نشود.

به همین منظور فعالیت‌های گسترده را در منطقه شروع کرده‌ایم و برنامه‌های ویژه‌ای را برای محله‌های متراکم و با بافت فرسوده منطقه اختصاص داده‌ایم. به شهروندان این اطمینان را می‌دهم که سال آینده این اقدام‌ها تأثیر مثبتی در منطقه‌شان بگذارد.»  

همشهری محله - 13

کد خبر 95764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز