همشهری آنلاین: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز شنبه 30 آبان طی سخنانی در پنجمین همایش مدیریت ترافیک هوایی یکی از چالش‌های فعلی صنعت هوانوردی را نوع نگاه مدیران به نحوه‌ اعمال مدیریت عنوان کرد

به گزارش ایسنا، رضا نخجوانی معاون وزیر راه و ترابری گفت: نگرش در نظام مدیریتی در صنعت هوانوردی نیازمند تغییر است تا مجموعه مدیران مقررات را با عنوان موانع تلقی نکنند بلکه فرصتی برای ارتقای کیفیت وضعیت خود محسوب کنند.

او تاکید کرد: باید توجه داشت حاکم شدن قانون، دست و پاگیر و نقطه ضعف نیست بلکه قبل از آنکه مقررات و قوانین مانعی برای همیاری واحدهای مختلف و کاربران و عرضه‌کنندگان خدمات در صنعت باشد، اغلب دید محدود برخی مدیران و نبود مهارت‌های لازم برای تعامل و درک وضعیت در بعضی بخش‌ها مانع بزرگی در پیشرفت هواپیمایی کشور است که باید با مطالعه روند تغییرات در هوانوردی جهان و منطقه و برنامه‌ریزی و تمرین به همکاری گروهی مشکلات روز کشور برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی کشور از چهار بخش حاکمیتی و نظارتی، کاربران فضا، سازندگان تعمیر و نگهداری قطعات و ارائه‌دهندگان خدمات هوانوردی تشکیل شده است، گفت: رابطه تنگاتنگ بین این بخش‌ها ضروری است تا با احساس مسوولیت مشترک با یکدیگر همکاری کنند؛ چنانچه هماهنگی بین بخش‌های مختلف صنعتی به وجود آید مسائل اجرایی در هر یک از بخش‌ها کمک‌های لازم را ارائه می‌کنند.

نخجوانی با بیان اینکه مدیریت ترافیک هوایی نیازمند تعمق و کارگاه‌های آموزشی متعدد در داخل و خارج از کشور است، تاکید کرد: تمامی صاحب‌نظران این صنعت باید با جدیت وارد مباحث روز ایکائو شده و به صورتی جامع، همه زوایا را مورد توجه قرار دهد. در حال حاضر بیشتر مباحث مربوط به فناوری و سامانه‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد اما باید به مسائل زیرساخت توسعه در بخش حقوقی که تقویت‌کننده مسائل روز همچون ایمنی است نیز توجه ویژه شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر تدوین هرچه سریع‌تر طرح ملی مدیریت ترافیک هوایی و برنامه‌ریزی آن در سطح ملی، اظهار کرد: با تدوین این طرح تکلیف ناوبری ماهواره‌ای، شبکه ارتباطات هوانوردی، ساختار فضا و عملیات فرودگاهی و تجهیز ناوگان هوایی کشور و همچنین بسیاری از مواردی که اکنون مبهم مانده است مشخص خواهد شد و در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در جایگاه قابل قبول قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: در صورت بازنگری سازماندهی فضا به نحوی که پاسخگوی فعالیت‌های متفاوت هوایی و حجم پروازهای کشور باشد، قدرت رقابت با فضاهای همجوار برای جذب پروازهای بیشتر افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه فرودگاه به‌عنوان بخشی جدانشدنی از سامانه مدیریت ترافیک هوایی است، اظهار کرد: زیرساخت‌های زمینی مناسب از قبیل روشنایی، تاکسی‌وی‌ها و راهنمای دقیق و سطحی را باید فراهم کنند تا ایمنی بهبود یافته و ظرفیت فرودگاه در تمام شرایط جوی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. مواردی همچون کاهش زمان اشغال باند، کنترل وسایل نقلیه در سطوح پروازی و مشکلات برنامه‌ریزی برای کاهش سوانح ناشی از عدم رعایت مقررات و همکاری نزدیک شرکت‌های هواپیمایی برای تردد در سطوح پروازی و ایمنی بخش هوایی فرودگاه‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرند.

نخجوانی تاکید کرد: باید مدیریت هوایی تمام تلاش خود را به‌کار گیرد تا محدودیت‌های موجود برای کاربران فضا به حداقل کاهش یابد و نقاط درگیری و گلوگاه‌ها شناسایی و برطرف شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود که اطلاعات عملیاتی مورد نیاز مدیریت ترافیک هوایی توسط کاربران فضا در اختیار سامانه مراقبت پرواز قرار گیرد و برنامه‌ریزی به نحوی انجام شود که سرویس‌های مراقبت پرواز به صورت یکپارچه و برای تمام مراحل پرواز از مرحله سوار شدن تا پیاده شدن مسافر از هواپیما توسط همه ارائه‌دهندگان خدمات به اجرا آید.

معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد: برای فائق آمدن بر مشکلات هوانوردی داشتن برنامه، پیش‌بینی بودجه و روحیه تعاون و همکاری ضروری است و برای ایجاد روحیه همیاری در برنامه‌های بلندمدت نیاز به تمرین و تعامل در برنامه‌های روزمره و جاری داریم.

وی خاطرنشان کرد: هر کشور عضو ایکائو که بتواند با کمترین صرف وقت و هزینه با بهره‌گیری از فناوری‌های موجود موجبات تامین ایمنی مورد قبول و سریع در انجام پروازها را ایجاد و شرایط محیط زیست را رعایت کند قطعا در رسیدن به اهداف صنعت حمل و نقل و رونق بخشیدن به فعالیت‌ها خواهد بود و می‌تواند منافع ملی خود را نیز تامین کند.

نخجوانی در پایان پیشنهاد کرد: با پیش‌بینی ساز و کار لازم و فراخوان صاحب‌نظران صنعت هوایی و تشکیل کارگروه‌های توانمند برای شناسایی مشکلات اجرایی بخش‌های مختلف صنعت و هوانوردی اقدام شود و از توان همه مجموعه برای رفع مشکلات و ارتقای هوانوردی کشور در جهت رسیدن به برنامه‌های چشم‌انداز بیست ساله استفاده گردد.

گفتنی است بنا بود وزیر راه و ترابری در این همایش حضور یابد که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وی به دلیل کسالت و استقبال از نخست‌وزیر کویت حضور نیافت.

کد خبر 95722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز