گروه شهری: شهردار تهران گفت:‌ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری تهران اصلاح نگاه تصدی‌گری دولتی نسبت به کارهاست؛ چرا که هر زمان مدیریت دولتی حاکم بوده ‌کارها پرهزینه خاتمه یافته است.

محمد باقر قالیباف، چهارشنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پیمانه، ‌با بیان این مطلب اظهار داشت: ‌این حرف من مربوط به دولت فعلی نیست بلکه در تمام دولت‌های گذشته نیز همین مسئله وجود داشته است و در 4 سال اخیر در شهرداری تهران تلاش برای کاهش این نوع مدیریت صورت گرفته است.

وی به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیر آن در شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: اگر چه ‌شهرداری نهادی عمومی و غیردولتی است اما مانند بقیه نهادها همه سیاست‌ها و تصمیمات دولت و مجلس بر آن اثر می‌گذارد، در واقع مدیریت شهری هم تحت‌تأثیر مسائل اقتصادی، ‌فرهنگی و سیاسی در این کشور است.

شهردار پایتخت ادامه داد: هدفمند کردن یارانه‌ها به‌طور حتم در شهری مانند تهران با این حجم جمعیت و همچنین شهرداری‌های کشور و مجموعه مدیریت شهری، تاثیرات اساسی خواهد گذاشت چراکه هدفمند کردن یارانه‌ها به‌طور حتم افزایش قیمت خدمات و کالا را به‌دنبال خواهد داشت.

قالیباف با بیان اینکه در شهرداری تدابیری برای مسئله افزایش قیمت خدمات و کالا ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده اظهار داشت: ‌هدفمند کردن یارانه‌ها، ‌تصمیمی اساسی و اصولی است که پیش‌زمینه‌هایی دارد و اگر برای پیش زمینه‌های آن در کشور تدبیری اندیشیده نشود،

‌اجرای این طرح با موفقیت همراه نخواهد بود، ‌این تدابیر نیز روشن و مشخص است و الزاماتی دارد.شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه پاسخ به نیازهای مردم در حد توان، ‌وظیفه شهرداری است و ما نیز دغدغه‌ای جز این نداشته و در این مسیر حرکت می‌کنیم به برخی اقدامات شهرداری در حوزه اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت:‌ یکی از اقدامات ما در شهرداری، ‌خصوصی کردن کارهاست که در آن به 2 بخش، خصوصی کردن مدیریت و خصوصی کردن مالکیت باید توجه شود.

وی افزود: باید ‌پیش از خصوصی کردن مالکیت، مدیریت را خصوصی کنیم و زمینه اصلاح الگوی مصرف را در سیستم ایجاد کرده و با هزینه کم پیش برویم.قالیباف با ذکر مثال موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرد: این اقدام به معنای قطع کردن یارانه‌ها نبوده بلکه منظور هدفمند کردن آنهاست.

وی افزود:‌ اگر در این راه درست پیش نرویم مردم، ‌دستگاه‌ها و دولت متضرر می‌شوند. بنابراین باید مدیریت و تولید را اصلاح کرد و به‌دنبال آن اصلاح نظام پولی و مالی را انجام داد؛ چرا که اگر مدیریت اصلاح نشود، فرهنگ مصرف نیز به‌دنبال آن غلط پیش می‌رود.

حرکت به سمت تبلیغات آموزشی فرهنگی

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش حجم تبلیغات در سطح شهر نسبت به 4 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در 4 سال گذشته حجم تبلیغات اقتصادی برتبلیغات آموزشی و فرهنگی غلبه داشت اما امروز تبلیغات آموزشی و فرهنگی براقتصادی غلبه کرده است.

همچنین تبلیغات اقتصادی به تولید و مصرف داخلی توجه بیشتری دارد. البته اسلام نیز با مصرف کردن مخالفتی ندارد و مهم خوب مصرف کردن است.قالیباف به الکترونیک کردن برخی امور در شهرداری تهران و ورود به حوزه آی‌تی اشاره کرد و ادامه داد: ‌خصوصی‌سازی‌ و همچنین کاهش دخالت انسان در امور از مهم‌ترین کارهای ما در شهرداری است.

در حال حاضر نیز صدور پروانه، پایان کار و محاسبات به‌صورت مکانیزه و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این امر زدوبندها را کاهش داده و از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با فساد است.

وی به سپردن امور به نواحی شهرداری اشاره کرد و گفت: ‌شهرداران مناطق دیگر دخالتی در اینگونه امور نداشته و کار به نواحی و دفاتر خدمات الکترونیک محول شده است و دیگر شاهد رفت‌وآمد شهروندان در مناطق شهرداری نیستیم اما تردد در شهرداری در 4، 5 یا 6 سال قبل بسیار زیاد بوده و قابل مقایسه با این زمان نیست.

هزینه جمع‌آوری زباله تهران از بازیافت آن تأمین خواهد شد

شهردار پایتخت در ادامه سخنان خود ضمن توجه به اصلاح الگوی مصرف آن را اقدامی قابل‌توجه و بلندمدت خواند که در شهرداری به آن در این سال‌ها به‌عنوان یک وظیفه در همه امور درونی و بیرونی توجه شده است.

وی به مسئله بازیافت طلای کثیف اشاره کرد و بیان داشت:‌ در شهرداری اقدامی را از 3 سال پیش آغاز کردیم و آن تفکیک زباله خشک و‌تر و همچنین کاهش میزان زباله است.

وی با اشاره به تحمیل 120 میلیارد تومان بر دوش شهرداری بابت جمع‌آوری زباله‌های تهران گفت:‌ اطمینان دارم حداکثر تا 2 سال آینده شهرداری تهران بابت جمع‌آوری زباله هزینه‌ای پرداخت نکرده و هزینه جمع‌آوری آن‌را از خود زباله پرداخت خواهد کرد.

قالیباف به تفکیک زباله خشک و ‌تر اشاره کرد و ادامه داد: ‌زباله‌های‌تر در حال حاضر در کهریزک به کود تبدیل می‌شود که با هماهنگی وزارت کشاورزی به کشاورزان داده می‌شود، همچنین زباله‌های خشک نیز به‌صورت کاغذ، پلاستیک، شیشه و... بازیافت می‌شود، این از نمونه‌های خوب اصلاح الگوی مصرف است.

خیابان ولیعصر به پاتوق گردشگری تبدیل می‌شود

شهردارتهران  راه حل معضل ترافیک تهران  را توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی دانست.وی با اشاره به گله‌مندی برخی از کسبه خیابان ولیعصر به خاطر از رونق افتادن کسب و کار در این محدوده با توجه به راه‌اندازی خطوط اتوبوس تندرو، یادآور شد: ‌کسبه این خیابان اطمینان داشته باشند رونق اقتصادی در این محدوده بیشتر از پیش خواهد شد؛

چنان‌که رونق اقتصادی در محدوده خیابان انقلاب نیز بعد از راه‌اندازی اتوبوس تندرو در این خیابان افزایش یافت.وی ادامه داد: همچنین این خیابان در طرح جامع، به‌عنوان خیابانی گردشگری و فرهنگی پیش‌بینی شده به‌گونه‌ای که از میدان راه آهن تا میدان تجریش به مهم‌ترین پاتوق‌ها در اوقات فراغت تبدیل خواهد شد و قول خواهم داد این خیابان تا یک سال آینده ‌به پررونق‌ترین خیابان در تهران تبدیل خواهد شد.

کد خبر 95678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز