مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

از روزی که جنگ تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران آغاز شده است تا به امروز در کنار تمام اتفاقات تلخ و صدمه هایی که ناشی از برخورد راکت ها، یا ریز پرنده ها به اهدافی در کشور عزیزمان بوده است تالامات روحی و روانی هم متوجه مردم شده است به خصوص گروه های خاص اجتماعی .

هلال احمر

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:موضوعی که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با درک به موقع و سریع آن حالا شرایطی را فراهم آورده که مردم نیازمند به دریافت مشاوره های روحی و روانی از خانه یا محل های امن اسکانشان بدون این که نیاز به مراجعه به روانشناسان و مراکز مشاوره داشته باشند تنها با گرفتن یک شماره 4 رقمی و دریافت مشاوره های تلفنی کمی از تنش های روحی و روانی خود بکاهند . شماره تلفن 4030 که خیلی برای مردم ایران زمین غریبه نیست و خیلی از ما در دوران کرونا طی تماس با آن از مشاوره های بهداشتی و درمانی و مشاوره ای اش بهره مند می شدیم.

تاریخچه تولد 4030

راه اندازی اولیه این سامانه که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است به سال 1390 برمی گردد اما اوج فعالیتش از سال 98 بود. درست همزمان با شیوع کرونا همان دورانی که مردم از شدت ترس و ناشناخته بودن ویروس همه گیر کرونا یا از دست دادن عزیزانشان دچار تالمات روحی و روانی شده بودند با این شماره تماس می گرفتند. کمی که گذشت و دوره کرونا طولانی تر شد خدمات مشاوره ای این شماره از ارائه آموزشهای بهداشتی و درمانی و توصیه ها به سمت خدمات مشاوره ای و روان درمانی رفت . آن هم به خانواده هایی که یا عزیزی را از دست داده بودند یا از شدت ترس و استرس بیماری دچار مشکلات روحی و روانی شده بودند. اما این پایان ماجرای خدمات این شماره نبود چرا که در سال 99 با ارائه خدمات مشاوره ای به مادران باردار در این بخش هم قدم جدی و اساسی برداشت و بعد از دوره کرونا هم به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود در بخش بیماریهای مقاربتی، بیماریهای واگیرداری مثل آنفلونزا و حمایت از سالمندان ادامه داد.

دلت آرام با 4030

4030 و شرایط فعلی

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بعد از حملات وحشیانه صهیونیست به ایران و فشار روحی و روانی که در سایه ترس از حملات وحشیانه این رژیم غاصب بر جان اقشار خاصی مانند کودکان، سالمندان و افراد توانیاب انداخته شد تصمیم گرفت از این سرشماره آشنا برای ارائه خدمات مشاوره ای و روان درمانی برای مردم بهره ببرد. لذا طی تعاملی با ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد سازمان داوطلبان با کمک این سرشماره به رسالت تسکین الام بشری خود در شرایط ویژه پیش روی کشور عمل کند البته در این مسیر علاوه بر مشاوران و روانشناسان عضو تیم های سحر هم از روانشناسان و متخصصان این حوزه که عضو سازمان داوطلبان هستند کمک گرفته هم از روانشناسان و متخصصانی که در حوزه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر فعالیت دارند. درواقع تمامی این کارشناسان با جان و دل به صورت شبانه روزی به تمامی تماس های مردم نیازمند به دریافت خدمات مشاوره ای پاسخ می دهند. البته در کنار فعالیت این گروه ها معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر در زمینه تولید محتوا و تنطیم محتوای اموزشی با سازمان داوطلبان در این طرح همکاری دارند.

چه خدماتی ارائه می کند؟

از انجا که سلامت روان جامعه یکی از اولویت‌های مهم جمعیت هلال احمر است خدمات مشاوره ای این سامانه با محوریت مدیریت بحران در مخاصمات مسلحانه ، ارائه خدمات مشاوره ای کودکان اسیب دیده ، ارائه خدمات مشاوره ای به سالمندان ، تامین احساس امنیت گروه های اسیب پذیر و افزایش تاب اوری اجتماعی و سلامت روان شهروندان مثلا در حملات هوایی و ...

مردم استقبال کردند

براساس امار اعلامی از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در سه روز گذشته بالغ بر 15 هزار تماس از سوی مردم با این سامانه گرفته شده است و در سایه راهنمایی ها و کمک های بیش از 4 هزار روانشناس و مشاور داوطلب به آرامش رسیده اند تا بتوانند با صلابت و قدرت بیشتری این ایام را پشت سر بگذارند.

کد خبر 956187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha