گروه شهری: نایب رئیس جامعه بین‌المللی مکانیک سنگ و مشاور شورای اسلامی شهر تهران طی بازدیدهایی از تونل توحید، با زیر نظر داشتن مراحل پیشرفت پروژه گفت:

از نظر طراحی سازه و روش حفاری، تونل توحید یک تجربه موفق در جامعه مهندسی ایران به حساب می‌آید.

دکتر عبدالهادی قزوینیان، در تشریح موارد مربوط به طراحی و روش حفاری تونل توحید افزود: تهران شهری است که در یک محدوده مملو از خاک‌های سخت و سنگ‌های نرم قرار دارد. خاک‌های تهران آبرفتی بوده و مانند سنگ‌های کنگلومرا عمل می‌کنند. در واقع می‌توان جنس بستر پایتخت را حد مرز خاک و سنگ دانست. مبحث نگهداری در این نوع خاک‌ها به 2 قسمت نگهداری موقت و نگهداری دائم تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه  داد: نگهداری موقت شامل به کار بردن سیمان و میلگرد در جبهه‌های کاری مختلف برای افزایش ضریب اطمینان سازه است تا شرایط نصب سیستم‌های نگهداری دائم فراهم شود. در مجموع باید گفت از نظر طراحی سازه و روش حفاری، تونل توحید یک تجربه موفق در جامعه مهندسی ایران به حساب می‌آید؛ چراکه تمام کارها همزمان مدیریت شده و جبهه‌های کاری مختلف به‌صورت موازی پیش رفته است.

قزوینیان افزود: از این حیث باید گفت مدیریت ساخت تونل توحید بسیار موفق عمل کرده و یک رکورد زمانی مناسب به جا گذاشته شده که قابل افتخار است. در واقع با وجود تمام معضلات شهری، این پروژه به سرانجام رسیده و ما باید درک این موضوع را داشته باشیم که ساخت تونل توحید در شرایطی دشوار صورت گرفته است.

نایب رئیس جامعه بین‌المللی مکانیک سنگ خاطرنشان کرد: وجود کابل‌ها، کانال‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب و سایر تاسیسات زیرسطحی باعث شده بود کار در شرایط دشواری آغاز شود؛ ضمن اینکه باید پروژه طوری پیش می‌رفت که ترافیک سطح خیابان خللی به پیشرفت کار وارد نمی‌کرد.

قزوینیان در مورد منطقه ریزش کرده در خیابان نواب گفت: طبیعتا قنات‌ها و حفره‌های ناشی از آنها در فروکش کردن سطح زمین مؤثر بوده‌اند اما موضوع این است که در قبال کار بزرگی که انجام شده نباید مسائل اینچنینی را به‌عنوان نقاط ضعف پروژه قلمداد کرد. تونل توحید یک افتخار ملی محسوب شده و نشان‌دهنده اقتدار سیستم مهندسی در کشورمان است.

مشاور شورای شهر تهران در پایان یادآور شد: کشور ما ایران حداقل 55 درصد کوهستانی بوده و اگر امتداد این کوه‌ها در دشت‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان گفت 70 درصد کشورمان کوهستانی محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی پیش بردن پروژه‌های مهندسی شرایط خاصی را می‌طلبد که خوشبختانه کارشناسان ایرانی موفق شده‌اند کار در این شرایط را تجربه کنند و روز به روز بر اندوخته علمی آنها افزوده می‌شود.

کد خبر 95601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز