دفتر نمایندگی ایران در نیویورک و یونسکو پرونده دانشگاه شیکاگو را پیگیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی: سخنگوی وزارت امورخارجه با مغایر دانستن اقدام دادگاه آمریکا  با کنوانسیون 1970 یونسکو گفت : میراث‌فرهنگی تنها متعلق به یک کشور نیست و به تمامی جهان تعلق دارد . رای دادگاه بسیار عجیب ‌و‌ غریب بود و تا به حال نیز اجرایی نشده است.

وی برخورد دادگاه آمریکایی را غیرحقوقی قلمداد و اعلام کرد که این رای با هیچ منطق و معیاری قابل‌توجیه نیست و هیچ دادگاه محلی نمی‌تواند چنین اقدامی کند.

آصفی در مورد موضع وزارت امورخارجه نسبت به حراج گنجینه باستانی که در دانشگاه شیکاگو امانت بوده است، گفت: ما از راه‌های مختلف دیپلماتیک و مجاری حقوقی کار را دنبال می‌کنیم و با دانشگاه شیکاگو نیز به طور مستقیم صحبت کرده‌ایم. دانشگاه شیکاگو نیز رای دادگاه را در مورد حراج این اشیای باستانی رد کرده و خواستار نقض آن شده است. موزه ملی ایران نیز در این زمینه طی نامه ای رسمی به دانشگاه شیکاگو خواستار امانتداری گنجینه ایران شد. مسولان دانشگاه نیز برای دومین بار خواستار لغو حکم دادگاه فدرال برای حراج این اشیا شدند.

محمد رضا کارگر مدیر موزه ملی ایران با تاکید بر این که دانشگاه شیکاگو بارها رسما اعلام کرده است که  گنجینه باستانی به صورت امانت در دست آن‌ها است گفت: تاکنون مکاتبات و مذاکراتی با آقای جیل استاین رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو داشته‌ایم تا این الواح گلی را به ایران بازگردانیم. این دانشگاه‌ نیز بارها به صورت‌های مختلف از جمله به موجب دو نامه رسمی که صورت جلسه تنظیم آنها وجود دارد رسما اعلام کرده است که این الواح گلی متعلق به ایران است و در موسسه شرق شناسی این دانشگاه به طور امانی نگهداری می‌شود.

گنجینه باستانی ایران شامل هزاران لوح گلی باستانی را که حاوی اطلاعاتی در مورد زبان‌ها و زندگی روزمره مردم در امپراتوری هخامنشی ایران است و 2500 سال قدمت دارند.

این مجموعه در سال 1933 توسط باستان‌شناسان موسسه شرق‌شناسی در حفاری‌های تخت‌جمشید کشف شد، در همان سال جهت بررسی وپژوهش از ایران به همراه تعدادی از اشیای تاریخی ایران به این دانشگاه منتقل شد.

جمعه گذشته  قاضی فدرال آمریکا در پی دادخواهی دیوید استارچمن، یک وکیل آمریکایی رای به حراج این گنجینه به نفع اسرائیل داده بود. استارچمن از دادگاه فدرال آمریکا خواسته بود این اشیا را که به امانت در دست  دانشگاه شیکاگو است را برخلاف نظر این دانشگاه توقیف و به  نفع خانواده‌های اسرائیلی که یک یا چند تن از اعضای آن‌ها توسط فلسطینی ها کشته شده‌اند به حراج گذاشته شود رای داد.

کد خبر 955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز