همشهری آنلاین: خبرگزاری میراث فرهنگی با همکاری یونسکو یک کارگاه مشترک برگزار می‌کنند

این کارگاه به منظور برجسته کردن نقش رسانه‌ها در حفظ میراث فرهنگی به مدت سه روزه‌ تحت عنوان «جهانی شدن، جنگ و میراث فرهنگی،  نقش رسانه‌ها در معرفی و حفظ میراث فرهنگی» برگزار می‌شود.

از آنجا که رویدادهای اخیر نظیر جنگ‌ها، منازعات، بلایای طبیعی، رشد سریع روند شهرنشینی و صنعتی شدن، آ‌ثار تاریخی در سراسر دنیا را در معرض تهدید قرار داده است و با توجه به نقش حیاتی رسانه‌ها در توسعه میراث فرهنگی و هویت ملی کشورها، این کارگاه آموزشی با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران از 14 تا 16 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

این کارگاه رسانه‌ای با هدف آموزش مسایل مرتبط با میراث فرهنگی و ایجاد طرحی مشترک با همکاری رسانه‌های ایران و با حضور نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود.

نمایندگان کشورهای افغانستان، لبنان، مالزی، پاکستان، ترکیه و سوریه که از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) به شمار می‌آید و در عرصه میراث فرهنگی و رسانه فعالیت داشته‌اند برای شرکت در این کارگاه دعوت شده‌اند.

در این کارگاه مسایل مرتبط با میراث فرهنگی و طرح راهکاری برای انعکاس میراث فرهنگی در رسانه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بحث و بررسی می‌شود.

مسایلی از قبیل دلیل اهمیت فرهنگ بعد از وقوع بحران‌ها و نقش رسانه‌ها در این رابطه، زنان و هویت فرهنگی، رسانه‌های دیجیتال و میراث فرهنگی و نقش میراث فرهنگی در تامین گردشگری پایدار مطرح خواهد شد.

این کارگاه همچنین افزایش تنوع فرهنگی در رسانه‌های ایران و کشورهای شرکت کننده را دنبال کرده و تغییر دیدگاه‌های مقامات دولتی و اصحاب رسانه‌ها را نسبت به مسایل فرهنگی تعقیب می‌کند. از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه ایجاد زمینه فکری بین فعالان عرصه مطبوعات و دیگر سازمان‌های خبری برای  انعکاس تنوع فرهنگی ا ست.

از آنجا که این کارگاه رسانه‌ای برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود، یونسکو قصد دارد تا این پروژه را با طرح خود برای ایجاد روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در سطح ملی و منطقه‌ای تلفیق کند. برگزاری این کارگاه به CHN هم این امکان را می‌دهد تا در سطح گسترده‌تر به ارایه طرح‌های ابتکاری در این زمینه بپردازد.

ارایه طرح و راهکاری مشترک برای انعکاس میراث فرهنگی در عرصه رسانه‌ها از دستاورد‌های این کارگاه خواهد بود. در حاشیه این کارگاه یک تور فرهنگی در بعدازظهر روز سوم با حضور شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

خبرگزاری میراث فرهنگی علاوه بر مشارکت در برگزاری  این کارگاه، صفحه ویژه‌ای را هم با عنوان میراث فرهنگی و رسانه‌ طراحی کرده است که اطلاعات مربوط به این کارگاه را منعکس می‌کند.

کد خبر 3484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز