مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

نیره بهتری: گرچه احداث بزرگراه‌‌ها‌ی دوطبقه در پایتخت ایران برای اولین بار تجربه می‌شود، اما این طرح موفق سال‌های زیادی است که شهرهای بزرگ جهان را در سامان‌دهی ترافیک‌ها‌ی سرسام‌آور کمک می‌کند

 بعد از آغاز عملیات دوطبقه کردن بزرگراه امام‌علی‌(ع)، پروژه ادامه بزرگراه یادگارامام‌(ره) به صورت دوطبقه اجرایی می‌شود. در این صفحه همشهری‌مسافر، دکتر نصرآزادانی مدیرعامل سازمان فنی‌و‌مهندسی شهرداری تهران، جزییات این پروژه را شرح می‌دهد.

بزرگراه یادگارامام‌(ره) اصلی‌ترین شریان شمالی‌-‌جنوبی و شرقی‌-‌غربی در محدوده شمال‌غرب و غرب تهران است که به طول ‌‌2/16‌کیلومتر از خیابان سئول در شمال تهران آغاز و به خیابان‌ ها‌شمی‌در غرب تهران ختم می‌شود. حدود ۶‌کیلومتر از این بزرگراه که در شمال تهران قرار دارد و از خیابان سئول آغاز و تا دره فرحزاد ادامه می‌یابد، در جهت شرقی‌-‌غربی و ۱۰‌‌کیلومتر باقی‌‌مانده آن شمالی‌-‌جنوبی است.

حتی اگر ساکن محله‌های اوین، سعادت‌آباد، فرحزاد، شهرک قدس، شهرک ژاندارمری، صادقیه، خیابان ستارخان، طرشت، خیابان زنجان شمالی و جنوبی و خیابان آزادی و‌ ها‌شمی‌ که بزرگراه از آن‌ها عبور می‌کند نباشید‌، قطعا تا به حال از این بزرگراه عبور کرده‌اید. هم‌چنین این بزرگراه با بزرگراه‌های دیگری چون بزرگراه شهیدچمران، بزرگراه نیایش، آزادراه شهیدهمت، بزرگراه شهید آیت‌ا‌... حکیم، بزرگراه جلال‌ آل‌احمد، بزرگراه شیخ فضل‌ا‌... نوری و خیابان آزادی تقاطع دارد و به‌وسیله پل‌ها‌ی روگذر از روی آن‌ها عبور می‌کند.

جالب است بدانید پل بزرگراه یادگارامام‌(ره) با طول تقریبی ‌5/2کیلومتر بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پل بتونی کلان‌شهر تهران است که از شهرک ژاندارمری آغاز و پس از گذر از بزرگراه جلال آل‌احمد، خیابان سازمان آب، خیابان ستارخان، بزرگراه شیخ فضل‌ا... نوری و خیابان شهیدحبیب‌ا... به خیابان زنجان می‌رسد. اتفاق مهمی‌که حتما خبر آن را شنیده‌اید، احداث ادامه این بزرگراه البته به صورت دوطبقه است.

22درصد پیشرفت فیزیکی

بزرگراه یادگارامام‌(ره) به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌ها‌ی حمل‌و‌نقلی تهران، نقش مهمی‌ را در سامان‌دهی ترافیک این شهر بزرگ دارد که ادامه احداث این بزرگراه به صورت دو‌طبقه خبری خوش برای شهروندان تهرانی خواهد‌بود. بعد از آغاز طرح دو‌طبقه شدن بزرگراه امام‌علی(ع)‌، عملیات ساخت ادامه بزرگراه یادگارامام‌(ره) به صورت دو‌طبقه مطرح شد که در‌حال‌حاضر این پروژه بیش از 22‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به‌گفته مدیرعامل سازمان فنی‌ومهندسی شهرداری تهران، دوطبقه کردن بزرگراه یادگار‌امام‌(ره) منطقی‌ترین راه برای اجرای ادامه این بزرگراه با کمترین هزینه است و با اجرای این طرح بخش مهمی از مشکلات ترافیکی این منطقه بر‌طرف خواهد‌شد. این پروژه از تاریخ 14‌اردیبهشت سال گذشته آغاز به‌کار کرده و طبق زمان‌بندی مشخص‌شده مدت اجرای آن24‌ماه خواهد‌بود. اعتبار مورد‌نیاز برای اجرای پروژه 216میلیارد ریال برآورد شده که بخش اعظمی ‌از این اعتبار به رفع معارضان اختصاص خواهد‌یافت.

از خیابان زنجان تا هرمزان، دوطبقه می‌شود

مدیر‌عامل سازمان فنی‌‌و‌مهندسی‌ شهرداری تهران با اشاره به دو‌طبقه کردن بخشی از این بزرگراه به همشهری‌مسافر می‌گوید:‌ «این پروژه به طول دو‌کیلومتر از خیابان زنجان آغاز و تا هرمزان‌ ‌ادامه دارد و بعد از رسیدن به این نقطه به دو‌بخش تقسیم می‌شود که یک‌بخش آن به سمت‌ ‌میدان شهیدحق‌شناس و بخشی به سمت جاده ساوه ادامه می‌یابد.

این بخش از بزرگراه یادگار امام(ره) به شکل دوطبقه اجرا می‌شود و در‌حال‌حاضر پل دوربرگردان شمالی آن با روند تکمیلی خوبی در حال احداث است و با توجه به کانالی که در آن منطقه وجود دارد، حداقل 2سال دیگر آماده بهره‌برداری خواهد‌شد. با هماهنگی‌هایی که با حوزه معاونت عمرانی شهرداری تهران و کمیسیون عمران شورای اسلامی‌ شهر تهران انجام‌شده، بزرگراه یادگارامام(ره) به شکل دو‌طبقه «تندگذر و کندگذر» اجرا می‌شود که هم‌اکنون نصب پایه‌ها‌ی طبقه دوم آغاز شده است. طول بزرگراه یادگار‌امام‌(ره) در این منطقه، ۴۷۰۰متر است که مرحله نخست آن از خیابان آزادی تا ‌ها‌شمی به بهره‌برداری خواهد رسید».

226معارض ملکی و معارضان تاسیساتی زیرزمین

رفع معارضان‌، یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی اجرای پروژه‌ها‌ی شهری است. عملیات ساخت بزرگراه دو‌طبقه یادگارامام‌(ره) نیز با داشتن معارضان ملکی و تاسیساتی متعدد‌، بخش اعظمی ‌از زمان و اعتبارات خود را به این بخش اختصاص خواهد داد. در همین راستا جالب است بدانید تعداد معارضان ملکی در محدوده منطقه‌9‌، 157‌مورد و معارضان ملکی منطقه‌10‌، 69‌مورد است. البته باید معارضان تاسیسات زیرزمینی هم‌چون آب و فاضلاب، برق فشار قوی، گاز و مخابرات را هم به موانع اجرایی این پروژه اضافه کرد.

دکتر نصرآزادانی در این باره می‌گوید: «‌عملیات احداث ادامه بزرگراه یادگار‌امام‌(ره) از سمت جنوب خیابان آزادی در حال انجام است و با رفع معارضان ادامه می‌یابد‌.‌ ادامه پروژه بزرگراه یادگار امام(ره)‌،‌ متناسب با آزاد‌سازی معارضان از سوی مناطق ادامه می‌یابد و هم‌اکنون در حال اجراست. احداث این فاز از پروژه متناسب با آزاد‌سازی توسط مناطق انجام خواهد‌شد‌. در‌حال‌حاضر تنها مشکل موجود در دو‌طبقه کردن این بزرگراه،پارکینگ سازمان میراث فرهنگی است که در حاشیه بزرگراه قرار گرفته و در‌حال رایزنی با مسئولان این سازمان برای تملک این پارکینگ هستیم».

کاهش ترافیک مناطق 9و10

دکتر نصرآزادانی با اشاره به مشخصات فنی پروژه دوطبقه کردن بزرگراه یادگارامام‌(ره) می‌گوید: «این پروژه شامل اجرای عملیات ادامه بزرگراه یادگارامام‌(ره) از خیابان آزادی تا خیابان شهیددستغیب و کانال قلقلی است. بخش‌ها‌ی عمده اجرای پروژه‌، احداث ادامه بزرگراه چهار‌خطه یادگارامام‌(ره) به‌صورت گالری در سطح منفی یک همراه با تقاطع‌های همسطح در محل خیابان‌های طوس‌، دامپزشکی، ‌ها‌شمی، امام‌خمینی(ره) و شهیددستغیب و احداث کندروهای طرفین و دسترسی‌ها‌ی گالری است.

هم‌چنین احداث تونل و اجرای خط‌2000 کانال قلقلی با لوله پلی‌اتیلن کورتیوب، اجرای شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی گالری و کندروهای طرفین با لوله پلی‌اتیلن کورتیوب و مهم‌تر از همه احداث دوربرگردان غیرهمسطح جنوب خیابان آزادی، از جمله اجزای اساسی این پروژه محسوب می‌شود». مدیرعامل سازمان فنی‌ومهندسی شهرداری با اشاره به پیشرفت فیزیکی در بخش‌های مختلف پروژه ادامه می‌دهد: «در بخش احداث ادامه بزرگراه ‌4خطه 17‌درصد، احداث تونل و اجرای خط‌2000‌، 32درصد و احداث دوربرگردان 33‌درصد، پروژه پیشرفت داشته است».

همشهری مسافر

کد خبر 95484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز