تعیین دمای داخلی وسایل حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای توسعه یافته جهان بر اساس استانداردهای از پیش مشخص شده انجام می‌گیرد. همانطور که سطح آلایندگی اتوبوس‌ها با معیارهای استاندارد مشخص می‌شود، درجه حرارت فضای داخلی آن‌ها هم بر اساس شاخص‌هایی تنظیم می‌شود.

اتوبوس خارجی

همشهری - محمد سرابی: معیارهایی که دمای داخل اتوبوس‌ها را مشخص می‌کند، برآیندی از بهداشت و سلامت مسافران و همینطور توانایی صنعتی اتوبوس‌ها است که در محدوده دمای آسایش قرار می‌گیرد. تعریف استانداردهای همه جانبه در حمل و نقل عمومی نشانه‌ای از کیفیت طراحی و فعالیت این شبکه است.

فرانسه

شرایط ویژه تابستان

در اوج گرمای تابستانی پاریس بعضی از خطوطی که مسافر کمی دارند و از مسیرهای بدون حفاظ در زیر آفتاب می‌گذرند برای چند ساعت متوقف می‌شوند. این در مواقعی است که دیگر فعالیت‌های شهری هم برای مقابله با گرما در شرایط فوق‌العاده قرار می‌گیرد و برخی فعالیت‌ها متوقف می‌شود.

استاندارد دمای داخلی اتوبوس‌های پاریس بر اساس معیارها سازمان اصلی تعیین استاندارد فرانسه یا AFNOR مشخص می‌شود. برای جزییات بیشتر سازمان تنظیم مقررات حمل و نقل RATP استانداردهای عملیاتی خاصی را تعیین کند. سامانه‌های تهویه با توجه به رعایت سلامت مسافران باید در حدود ۲۰-۲۲ درجه سانتیگراد تنظیم شوند.

مهمانان المپیک

سال گذشته پاریس میزبان جمعیت زیادی از سراسر جهان بود که برای شرکت در مسابقات المپیک و تماشای آن به این شهر آمده بودند. اتوبوس و مترو که برای رفت و آمد ساکنان عادی شهر طراحی شده بود با هجوم جمعیت روبه‌رو شد. حتی آسانسورهای مترو هم در مقابل افزایش جمعیت خراب شدند.

از طرف دیگر دمای هوا در تابستان گذشته زیاد بود و در بعضی ساعت‌های روز باعث رنج ساکنان شهر می‌شد. دمای هوا در اولین روزهای مسابقات به ۳۶ درجه سانتیگراد رسید و تماشاگران المپیک که حکم گردشگر داشتند، از شهرداری می‌خواستند که شرایط تهویه هوا را در شبکه حمل و نقل عمومی فراهم کند. مقابل ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های پرمسافر اتوبوس «مه پاش» نصب شد و آبسردکن‌ها در مترو شروع به کار کردند.

با افزایش دما و تجربه جمعیت زیاد در دوران المپیک، شهرداری پاریس برخی معیارها برای سامانه‌های خنک کننده را تغییر داده است تا بتواند دما را در فاصله مناسب نگه ‌دارد.

چین

هوای شرجی تابستان

دمای شانگهای در تابستان‌ها بین ۲۷ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است و رطوبت نسبی هم بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قرار می‌گیرد. هوای تابستانی این شهر ساحلی رطوبت زیادی دارد و گرما باعث شرجی شدن آن می‌شود، در نتیجه تهویه مطبوع اهمیت پیدا می‌کند. هریک از کلانشهرهای چین دما و رطوبت متفاوتی دارند، پکن خشک‌تر و گوانگجو مرطوب‌تر از شانگهای است و شهرداری‌ها باید به تناسب موقعیت جغرافیایی خود حمل و نقل عمومی را مدیریت کنند.

در شانگهای، دمای درون اتوبوس‌ها معمولاً بر اساس استانداردهای داخلی حمل‌ونقل عمومی و نظارت‌های بهداشتی تنظیم می‌شود. این استانداردها عموماً دمای داخلی را در محدوده حدود ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد تعیین می‌کنند، اما در فصول گرم، سیستم‌های تهویه مطبوع باید به طور مؤثر عمل کنند تا دما و مقدار رطوبت مناسب برای راحتی مسافران فراهم شود.

استاندارد ملی و شهری

استانداردهای دمای درون اتوبوس درون شهری چین به چند شکل تعیین می‌شود. در کشور چین، اداره استانداردهای ملی چین SAC سازمان اصلی مسئول تدوین و اجرای استانداردهای مرتبط با حمل‌ونقل عمومی و مشخصاً دما و تجهیزات داخل اتوبوس‌ها است. علاوه بر این، وزارت حمل‌ونقل نیز معیارهای دیگری برای ویژگی‌های اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری تنظیم کرده است. برخی کلانشهرها، استانداردهای مخصوص به خود را تدوین کرده‌اند و در شانگهای کمیسیون حمل‌ونقل شهرداری مسئولیت تعیین استانداردهای اتوبوس‌های شهری و نظارت بر آن‌ها را دارد. در شرایط اضطراری و زمانی که دمای هوا به مدت طولانی افزایش پیدا کند، شهرداری شانگهای می‌تواند دمای اتوبوس‌ها را تا حدود ۲۵-۲۸ درجه سانتیگراد تنظیم کند.

کد خبر 954299
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha