دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: دهک‌های آسیب‌پذیر کشور نگران آینده‌‌ای هستند که درصورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در انتظارشان است. نگرانی آنها پیامد حرف‌هایی است که این روزها از زبان مسئولان منتشر می‌شود.

مسئولیت اجرای طرح برعهده دولت است و مسئولان دولتی، تنها کسانی هستند که می‌توانند و باید درباره چگونگی اجرای آن اطلاعات شفاف را در اختیار مردم بگذارند.

2 دهک نخست کشور برخلاف آنچه تاکنون به‌طور رسمی اعلام شده از وضعیت مناسبی برای زندگی برخوردار نیستند. هرچند وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی در زمان تصدی پست وزارتش کوشید تا افکار عمومی را قانع کند که کسی زیر خط فقر نیست اما آنچه مردم در رویارویی با گروه‌های آسیب‌پذیر می‌شنوند برخلاف چیزی  است که در گزارش‌های رسمی به گوش مردم می‌رسد.

حضور کودکان متکدی نشانه کوچکی است برای اینکه مردم بدانند که بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی، رفاهی نامناسبی زندگی می‌کنند و در این بین بیشترین خطر متوجه کودکان این خانواده‌هاست؛

کودکانی که به دستور سرپرستان‌شان راهی خیابان می‌شوند تا قوت لایموت خود و خانواده را از رهگذرانی بگیرند که صبح هنگام خارج شدن از خانه با صدقه‌ای از خانه و کاشانه‌شان رفع بلا می‌‌کنند.

حال ما خوب است تو باور نکن

نهادهای حمایتی آنچنان که باید و شاید از عهده اجرای وظیفه‌شان برنمی‌آیند. شرایط قانونی یا کمبود بودجه دلایل محکمی برای ارائه خدمات ناقص به مددجویان نیست، کامل کردن چرخه حمایت و ایجاد شرایط رفاهی مطلوب وظیفه دولت‌‌هاست که باید در اولویت قرار بگیرد.

این نهادها هرازگاهی با انتشار آماری از افراد تحت پوشش در کنار فهرست خدماتی که به آنها ارائه می‌دهند، اوضاع را نسبتا خوب تعریف می‌کنند و خروج مددجویان از چرخه حمایت و یا تعداد وام‌های خوداشتغالی را که به مددجویان پرداخت شده، ازجمله گام‌های موفقی می‌دانند که در راه خودکفایی مددجو برداشته‌اند اما مددجویان حرف دیگری دارند؛

آنها در پیچ‌و‌خم زندگی از مستمری‌های اندک و کمک‌های گاه به گاه نهادها می‌نالند، هر چند که در حضور مسئولان لبخند به لب می‌آورند که حال ما خوب است، اما تو باور نکن.

اطلاعات مخدوش است

ماه گذشته یکی از نمایندگان مجلس اطلاعات فعلی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را مخدوش خواند و گفت: به‌دلیل اهمیت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیری که بر عمق جامعه می‌گذارد، باید مجددا اطلاعات آماری، جمع‌آوری و ادامه کار براساس اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی شود تا عدالت رعایت شود و تبعیض اعمال نشود.

سیروس برنا تاکید کرد: آمار و اطلاعاتی که توسط مردم ارائه شده ایراداتی دارد که باعث می‌شود بقیه اطلاعات و اقدامات در مورد این طرح و ادامه آن، طرح را با مشکلاتی مواجه کند.

اگر این طرح با آمار فعلی دنبال شود، به سایر اطلاعات به دست آمده در این طرح و اجرای آن آسیب می‌رساند. هر چند او در گفته‌هایش به دهک‌های آسیب‌پذیر کشور اشاره مستقیمی نداشته اما همین که یک نماینده مجلس نگران تبعیضی است که درصورت اجرای طرح با در نظر گرفتن اطلاعات کنونی، ممکن است اتفاق بیفتد، می‌توان نتیجه گرفت که اجرای طرح با اتکا بر این اطلاعات بیشترین آسیب را بر گرده دهک‌های آسیب‌پذیر کشور وارد خواهد کرد.

سهم مددجویان مشخص نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته که از میزان مستمری مددجویان پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اطلاعی ندارد.براساس خبری که ایسنا منتشر کرده ابوالحسن فقیه گفت: سطح درآمدی افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی که جزو پایین‌ترین دهک درآمدی محسوب می‌شوند، تعیین نشده و ما نیز آن را به‌صورت دقیق مشخص نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه البته می‌توانیم سطح درآمدی جامعه هدف خود را طبقه‌بندی کنیم، میانگین سطح درآمدی جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی را حداقل از 32‌هزار تومان (مستمری پرداختی بهزیستی) تا حداکثر 250‌هزار تومان در ماه اعلام کرد که چنانچه درآمد مددجویان بهزیستی بالاتر از 250‌هزار تومان باشد از چرخه حمایتی سازمان خارج می‌شوند؛

چراکه دریافت حقوق ماهانه بالاتر از 250‌هزار تومان به معنای اشتغال یافتن مددجویان و دستیابی به حداقل دستمزد قانون کار امسال است که همین امر خروج آنها را از پوشش سازمان به‌دنبال خواهد داشت.

هراس از آینده

هراس از آینده و بیم از ادامه امروز مرزهایی هستند که دهک‌های پایین‌دستی جامعه میانشان هروله می‌کنند، آنها نه امیدی به ادامه امروز دارند و نه جرأتی برای آغاز فردایی دیگر؛

هر چند دولتمردان مدام در گوش رسانه‌ها می‌خوانند که بیشترین سود از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نصیب کسانی خواهد شد که از تمکن مالی کمتری برخوردارند اما هنوز هیچ گوشی نشنیده است که دولتمردان بگویند چه سهمی و چگونه به افراد دهک‌های پایینی کشور خواهد رسید.

مسئولان دولتی بی‌آنکه اطلاعات شفافی در اختیار مردم بگذارند انتظار دارند تا مردم حرف‌هایشان را باور و کارهایشان را تایید کنند.

کد خبر 95383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز