مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نتیجه مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران را با 25 کشور منطقه منتشر کرد.

این مقایسه نشان می‌دهد که در اکثر شاخص‌ها کشورمان در بین 25کشور مورد هدف سند چشم‌انداز موقعیت مناسبی ندارد. این در حالی است که طبق سند چشم‌انداز مقرر شده که ایران به کشور اول منطقه تبدیل شود، اما به‌علت انحراف از برنامه‌های توسعه‌ای به‌ویژه برنامه چهارم توسعه، وضعیت فعلی با رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز فاصله نگران‌کننده‌ای دارد.

از حدود 20شاخص اقتصادی که مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار داده در هیچ‌یک از شاخص‌های اصلی، ایران رتبه اول را منطقه را در اختیار ندارد.براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، ایران از لحاظ ارزش تولید ناخالص داخلی در منطقه در رتبه دوم، از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه در رتبه یازدهم و از لحاظ رشد اقتصادی در سال 2008 در رتبه بیستم منطقه قرار گرفته است.

از لحاظ تورم، رتبه ایران بیست و یکم، از نظر بیکاری سیزدهم و از لحاظ سهولت انجام کسب و کار هجدهم گزارش شده است. طی این گزارش، از لحاظ ضریب جینی کشورمان در رتبه 12، شاخص توسعه انسانی در رتبه 11، تراز حساب جاری 11، شاخص فرصت دیجیتال 11، شاخص دستیابی به فناوری اطلاعات و ارتباطات 9، شاخص آمادگی الکترونیکی 10 و از لحاظ شاخص ادراک فساد در رتبه 16 قرار گرفته است. رتبه کشورمان از جنبه ریسک نیز 16 است.

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده که هر چند رتبه شاخص‌های مزبور در بین کشورهای منطقه در موقعیت مناسبی قرار ندارد، اما بی‌تردید با اصلاح جهت‌گیری‌ها و بازسازی‌ رسالت‌ها، اندیشه‌ها، راهبردها و نیز نهادها و اصلاح ابزارهای سازمانی با محوریت سرمایه‌های انسانی و تهیه برنامه‌های عملیاتی در قالب 4‌برنامه پنج ساله، با اطمینان بسیار زیادی این امید وجود دارد که هدف سند چشم‌انداز در دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری را در سطح کشورهای منطقه می‌توان به‌دست آورد، اما آنچه مسلم است اینکه تلاش مضاعف، همت مستمر و عزم مصمم پیش نیاز اصلی هر اقدامی در جهت نیل به اهداف عالی سند چشم‌انداز محسوب می‌شود.

کد خبر 98243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز