همشهری آنلاین: فولکس واگن آلمان امسال به لحاظ میزان تولید، تویوتای ژاپن را پشت سر نهاد.

شرکت فولکس‌واگن تحقق این هدف را قبلا برای سال ۲۰۱۸ میلادی پیش‌بینی کرده بود. آماری که پژوهشگران در هامبورگ اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد که فولکس‌واگن در سال‌ جاری مقام نخست را در بازارهای جهانی احراز کرده است. این مقام قبلا در اختیار تویوتای ژاپن بود.

انستیتو "گلوبال اینزایتٰ" روز پنجشنبه (۵ نوامبر/ 14 آبان) در هامبورگ اعلام کرد که فولکس‌واگن آلمان در ۹ ماه نخست سال‌ 2009 همراه با پورشه مجموعا ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی شخصی و باربری سبک تولید کرده است. در همین مدت، تعداد خودروهای ساخت تویوتا به ۴ میلیون دستگاه رسید.

عقب‌نشینی جنرال‌ موتورز

جنرال‌ موتورز که زمانی بالاترین رقم خودرو را در جهان تولید می‌کرد، در جریان بحران مالی جهانی این موقعیت را باخت و با تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به جایگاه چهارم در صنایع خودروسازی جهان لغزید. مقام سوم را فورد با تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه به خود اختصاص داد.

مدیران کنسرن فولکس‌واگن آلمان قبلا برای کنار زدن تویوتا و رسیدن به جایگاه نخست در صنعت خودروسازی، سال ۲۰۱۸ میلادی را هدف گرفته بودند. اما بحران مالی جهانی بازار خودرو را دگرگون کرد.

افزایش تولید، کاهش سود

به رغم افزایش تولید، سود خالص فولکس‌واگن در ۹ ماه نخست سال‌جاری کاهش شدید یافت. این رقم در سه ماهه سوم سال، از یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون یورو به ۱۶۱ میلیون یورو تنزل کرد. مجموع درآمد ناشی از فروش نیز در همین سه ماه ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۲۶ میلیارد یورو رسید.

به گزارش دویچه‌وله، دلیل اصلی افزایش تولید فولکس‌واگن کمک‌های دولتی بود که پس از اوج‌گیری بحران مالی جهانی در بسیاری از کشورها برای نجات اقتصاد در اختیار خریداران خودروهای نو گذاشته شد. از این کمک‌ها بیش از همه افرادی برخوردار شدند که خواستار خرید خودروهای کوچک و کم مصرف بودند. 

فولکس‌واگن از سال‌ها پیش بخش عمده خطوط تولید خود را به ساخت خودروهای کوچک اختصاص داده است. این کنسرن هم اکنون دست‌اندرکار ایجاد کارخانه‌ای در آمریکا است تا بتواند جای پای خود را در بازار آمریکای شمالی با فروش پاسات ارزان محکم کند.

تویوتای ژاپن به عنوان رقیب اصلی فولکس‌واگن، روز پنجشنبه اعلام کرد که برای سال‌ جاری، روی زیان هنگفتی حساب می‌کند.

کد خبر 94705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز