پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

فرانک عطیف: همیشه از مرکز داده ها و رد و بدل شدن حجم زیادی از اطلاعات صحبت می کنیم، اما شده فکر کنی خود مکانی که مرکز داده‌هاست چه جور جایی می‌تواند باشد؟

برای همین با هم سری می‌زنیم به درون یکی از جدیدترین آنها که متعلق به شرکتی معروف در حوزه نرم‌افزار است.

این مرکز را هم که هنوز کامل ِ کامل نشده برای راه‌اندازی جدیدترین سیستم عاملش و ... ساخته است.

طبقه همکف ساختمان شبیه پارکینگ شده؛ پارکینگی با چند تریلی.

نمای بیرونی مرکز

چیزی که توی تریلی هاست کلید تلاش های این شرکت در زمینه محاسبه های گسترده است.

هرکدام از کانتینرهای حمل در این مرکز داده، خانه 1800 تا 2500 سرور است که می تواند پست الکترونیکی ارائه کند، ارسال و دریافت پیام کوتاه و سریع را مدیریت یا برنامه‌های کاربردی سیستم عامل جدید شرکت را اجرا کند.

طبقه بالا چهار اتاق سرور وجود دارد که هرکدام حدود 3657مترمربع است وبه طور متوسط سه مگاوات برق مصرف می‌کند.این بخشی از مرکز داده‌ای است که درحقیقت 21میلیون و336هزار متر مربع را اشغال خواهد کرد و یکی از بزرگ ترین مرکز داده‌های دنیاست.

مدیرعامل خدمات زیرساختار در بخش مرکز داده‌های شرکت موردنظر،«آرنه جوزفزبرگ» می‌گوید:«100درصد مطمئن نیستم اما گمانم این بزرگ‌ترین مرکز داده دنیا باشد.»

در اولین مرحله، طبقه همکف برای قرار دادن حداکثر شش کانتینر طراحی شده است. هر کدام از کانتینرها گنجایش 1800 تا 2500 سرور را که در تصویر می بینی دارد.

با این که کانتینرها سنگین اند (و وقتی سرور ها داخلشان گذاشته شود ، سنگین تر می شوند) اسکیت هوایی به جا به جایی آنها توسط فقط چهار کارگر کمک می کند. کانتینرها دوسوم سرورها ی مرکز را در خود جای خواهند داد و بقیه در اتاق های سنتی سرور قرار داده می شوند.

طبقه دوم مرکز محل اتاق های سنتی سرور است که ردیف های سرور ها قرار دارند و هوای خنک از سقف کاذب وارد می شود.

در حال حاضر شرکت از این خنک کننده (چیلر) ها برای خنک نگه‌داشتن سرورها در روزهای گرم استفاده می کند. خنک نگه‌داشتن تجهیزات به کمک بیش از 12 کیلومتر لوله آب سرد انجام می شود. 

برای ساخت این مرکز 3400 تن فولاد، 2400 تن مس و 20 هزار متر مکعب بتون مصرف شده است.

این مرکز حتی با وجود روش‌های صرفه جویی در مصرف انرژی‌اش در فاز اول، تا 30 مگاوات برق اضطراری را می تواند مصرف کند.

کد خبر 95377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز