جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه فیل‌های باغ وحش‌ها و سیرک‌های هند به پارک‌های حیات وحش فرستاده می‌شوند

 به گزارش آسوشیتدپرس  بی‌ کی. گوپتا از مقامات سازمان مرکزی باغ وحش‌های هند گفت این تصمیم حدود 140 فیل در 26 باغ وحش و 16 سیرک در این کشور را دربرخواهد گرفت.

این فیل‌ها که در حال حاضر در باغ وحش‌ها یا سیرک‌ها زندگی می‌کنند به "اردوگاه‌های فیل‌ها" منتقل خواهند شد که وزارت جنگلبانی آنها را اداره می‌کند و در نواحی حفاظت‌شده و  پارک‌های ملی قرار دارند. فیل‌ها در این مکان‌ها می‌توانند آزادانه چرا کنند،‌ اما "ماهوت‌‌ها"، یا مربیان سنتی فیل‌‌ها همچنان آن را زیر نظر خواهند داشت.

البته برخی از کارشناسان فیل‌ها در مورد انتقال فیل‌ها به پناه‌گاه‌های حیات وحش ابراز تردید می‌کنند،‌ زیرا بسیاری از این پناهگاه‌ها در نتیجه  گسترش‌ محل‌های سکونت انسانی تحت فشار هستند.

رامان ساکومار، استاد بوم‌شناسی در موسسه علوم هند در این باره گفت: "برای اجرای این برنامه باید تاسیسات خاصی در خارج از پناه‌گاه‌های حیات وحش ایجاد شود. این کار ممکن است فشار وارده بر پناه‌گاه‌های طبیعی را بیفزاید."

 ساکومار گفت پژوهش‌ها به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که فیل‌ها در حیات وحش طول عمر درازتر،  سلامت بهتر و تولید مثل بیشتری نسبت به نگهداری در اسارت دارند."

او گفت فیل‌های باغ وحش اغلب به طور زودرس می‌میرند،‌ و نسبت به فیل‌های در زیستگاه‌های طبیعی بیشتر به بیماری‌ دچار می‌شوند یا به چاقی و التهاب مفصل مبتلا می‌شوند.

 هند حدود 28000 فیل وحشی دارد که در مناطق حفاظت‌شده جنگلی و پارک‌های ملی زندگی می‌کنند که عمدتا در بخش‌های جنوبی و جنوب شرق این کشور قرار دارند. 3500 فیل دیگر در اسارت زندگی می‌کنند، که بسیاری از آنها در معابد نگهداری می‌شوند یا برای جابه‌جایی الوار به کار برده می‌شوند. تصمیمی درباره این فیل‌ها اتخاد نشده است.

کد خبر 95107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز