پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد تکنولوژی نوری جدید می‌تواند به شناسایی پولیپ‌های کوچک روده بزرگ در حین کولونوسکوپی کمک کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها شود.

به گزارش هلث‌دی در این گزارش که در 10 نوامبر در ژورنال  The Lancet Oncology منتشر شده است، نویسندگان توضیح دادند که این تکنیک جدید نوری در حین کولونوسکوپی که امکان دقیق شناسایی پولیپ‌ها را می‌دهد، ممکن است جایگزین آسیب‌شناسی بافتی شود.

 آسیب‌شناسی بافتی نیاز به آزمایش‌های بیشتر دارد و ممکن است هزینه‌بر باشد. چرا که باید معاینه میکروسکوپی نمونه بافت برداشته‌شده انجام شود.

 سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ ناشی از سرطان است،‌ و در رده بعد از سرطان ریه قرار دارد. بر اساس آمار جامعه سرطان آمریکا تخمین زده می‌شود که 49920 نفر در آمریکا امسال به علت این بیماری درگذشته باشند.

 اما شناسایی زودرس بیماری که به دکترها امکان می‌دهد که پولیپ‌های پیش‌‌سرطانی را بردارند،‌ می‌توانند از مرگ‌ها پیشگیری کنند.

در این بررسی پژوهشگران بریتانیایی سوابق تشخیص 363 پولیپ روده بزرگ را بررسی کردند که در 130 نفر یافت شده بود. هدف آنها این بود که تعیین کنند ایا تشخیص نوری دقیق است یا نه.

آنها دریافتند که تکنولوژی نوری امکان می‌دهد که متخصص کولونوسکوپی به طور دقیق تا 93 درصد پولیپ‌های روده بزرگ و راست روده را  تشخیص دهد. این میزان تقریبا به همان حد دقت آسیب‌شناسی بافتی بود.

 این پژوهشگران تخمین زدند که با استفاده از تشخیص نوری برای افراد در این بررسی حدود 22000 دلار در هزینه‌های پزشکی صرفه‌جویی شود. بر اساس برخی از تخمین‌ها، استفاده از تکنولوژی نوری به جای آسیب‌شناسی بافتی می‌تواند 95 میلیون دلار در سال در آمریکا صرفه‌جویی کند.

نویسندگان نتیجه‌گیری کردند: "تشخیص نوری برای پولیپ‌های کوچک روده بزرگ ممکن است استاندارد قابل قبول مراقبت در طبابت بالینی غیردانشگاهی باشد."

کد خبر 95031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز