دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از هفته‌ها رایزنی نفسگیر و 10 بار تاخیر، نمایندگان پارلمان عراق یکشنبه شب سرانجام قانون انتخابات این کشور را تصویب کردند.

انتخابات عراق در ژانویه سال آینده میلادی برگزار می‌شود؛ در حالی که عدم‌تصویب قانون انتخابات می‌توانست به تاخیر در برگزاری انتخابات منجر شود.

به گفته رئیس کمیسیون انتخابات،  انتخابات پارلمانی عراق 21ژانویه (اول بهمن) برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات زنان یک‌چهارم کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، این اصلاحات با اختلاف زیاد آرا و پس از هفته‌ها بن بست که باعث نگرانی نسبت به تاخیر انتخابات پارلمانی شده بود تصویب شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رای روز یکشنبه پارلمان عراق به قانون انتخابات را به‌عنوان یک گام بلند در جهت به‌عهده گرفتن مسئولیت امور توسط مردم عراق دانست و آن را ستود. وی گفت: من می‌خواهم به رهبران عراق به خاطر رسیدن به این توافق تبریک بگویم... آمریکا همچنان به‌عنوان یک شریک و دوست قدرتمند در کنار عراق باقی خواهد ماند. انتخابات ماه ژانویه به‌عنوان گام مهمی در جهت تقویت نظام دمکراتیک در عراق تلقی می‌شود.

این انتخابات همچنین می‌تواند بر طرح‌های خروج ارتش آمریکا از عراق اثر بگذارد. قانون انتخابات که باید حداقل 90‌روز پیش از رای‌گیری وضع شده باشد، با 141 رای از 196 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

این جلسه که با بیان احساسات قوی از سوی نمایندگان همراه بود به‌طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد.جناح‌های سیاسی عراقی در مورد یک رشته از مسائل از جمله نحوه توزیع کرسی‌ها برای شهر نفت خیز کرکوک که تنوع قومی دارد و چگونگی لیست شدن نام احزاب و نامزدها در برگه‌های رای اختلاف داشتند که این اختلاف باعث ایجاد بن‌بست در مسیر تصویب قانون انتخابات شده بود.

احزاب عراقی با ارائه فهرست بسته انتخاباتی موافق بودند اما مخالفان این طرح، ارائه فهرست بسته حزبی بدون اعلام اسامی نامزدها را مانعی برای شرکت مردم در انتخابات می‌دانستند. همچنین کرکوک و چگونگی محاسبه آرای مردم آن در انتخابات یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف میان احزاب و نمایندگان پارلمان بود.

جمعیت کرکوک متشکل از کردها و عرب‌هاست که هر دو برای کنترل آن تلاش فراوانی می‌کنند؛ با این حال کردها می‌خواهند که فهرست رای دهندگان، آنها را به‌عنوان اکثریت نشان دهد. در پایان، قانون انتخاباتی تصمیم نهایی در مورد کرکوک را به آینده موکول کرد.

براساس تصمیم نمایندگان پارلمان عراق، در کرکوک - و سایر استان‌هایی که در آنها بر سر فهرست رای دهندگان اختلاف هست - نتایج موقتی خواهد بود؛ به‌طوری‌که این شهر به‌صورت یک حوزه انتخابیه واحد در نظر گرفته‌می‌شود اما اگر در شمارش آرا شک و شبهه‌ای ایجاد شد، سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

فهرست رای دهندگان هم از کسانی که برای رای‌دادن ثبت‌نام می‌کنند تشکیل می‌شود و هدف آن جلوگیری از تقلب است. گروهی از نمایندگان غیرکرد پارلمان خواستار آن بودند که کرکوک به 2 حوزه انتخاباتی کرد و عرب تقسیم شود اما این خواسته محقق نشد.

آنها همچنین تصمیم گرفتند فهرست‌های انتخاباتی که روی برگه‌های رای چاپ می‌شود شامل نام سیاستمداران نامزد در انتخابات باشد و نه فقط نام احزابی که فهرست نامزدهای آنها مشخص نیست.

پیش از این سازمان ملل اخطار داده بود که درصورت عدم‌تصویب این طرح اصلاحی، نمی‌تواند بر رای‌گیری مهر تایید بزند. 18 آبان دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از تصویب قانون انتخابات عراق توسط پارلمان این کشور گفت: این تصمیم هم‌اکنون راه را برای تدارک برگزاری انتخابات سراسری در ماه ژانویه هموار می‌کند.

در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل منتشر شد، آمده است: این انتخابات یک فرصت سرنوشت‌ساز در پیشبرد آشتی ملی و پیشرفت سیاسی در عراق خواهد بود.

انتخابات‌های پس از صدام

 2003  آمریکا؛ شورای حاکم بر عراق را تعیین کرد

2004 شورای حاکم، دولت موقت را انتخاب کرد

آگوست 2004 کنفرانس ملی، مجمع ملی موقتی را انتخاب کرد

ژانویه 2005 انتخابات عمومی برای دولت و پارلمان برگزار شد

ژانویه 2009 رأی‌گیری شوراهای استانی برگزار شد

کد خبر 94845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز