همشهری آنلاین: نشست خبری رئیس کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال در محل این فدراسیون برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این نشست که با 30 دقیقه تاخیر آغاز شد، ابتدا مجتبی شریفی از ابلاغ آیین نامه‌ی جدید انضباطی فدراسیون در شش فصل، 44 ماده و 39 تبصره توسط علی کفاشیان به وی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه دو ماه و نیم قبل تصویب شده بود اما، به خاطر برخی کارهای ویراستاری به جلسه‌ی هیات رییسه نیامده بود، سرانجام یک ماه پیش در جلسه‌ی هیات رئیسه نیز تصویب شد و از امروز قابلیت اجرایی دارد و قرار شده که پرونده‌هایی که منجر به صدور رای در کمیته‌ی انضباطی نشده‌اند، براساس آیین نامه‌ی جدید بررسی شوند.

وی افزود: آیین نامه‌ی جدید، آیین نامه‌ای کامل است که در آن تمام موارد مانند تخلف ملی‌پوشان، مصاحبه‌های مربیان و بازیکنان تیم‌ها، مواردی مربوط به اصحاب رسانه و به طور کلی هر چیزی که به فوتبال ارتباط پیدا کند، در آن دیده شده است.

رئیس کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال با اشاره به درگیری که در تونل بازی تیم ملی بین سیاوش اکبرپور، مهدی رحمتی و حسین کعبی افتاد، گفت: بعد از این بازی نامه‌ای به فیفا نوشتیم و از آنان درخواست تکلیف کردیم که در جواب گفتند؛ هر مسابقه‌ای که زیرنظر فیفا انجام شود، باید به این فدراسیون گزارش داده شود اما، فدراسیون‌های کشورها نمی‌توانند کاری انجام دهند. این تمام کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم اما، در آیین نامه‌ی جدید در این رابطه نیز ماده‌ای وجود دارد.

وی ادامه داد: ماده‌ی جدید به این نحو است که بازیکنان، مربیان و دست اندرکاران فوتبال اگر در زندگی اجتماعی و فعالیت‌های غیر فوتبالی مرتکب کارهای غیرقانونی و غیر اخلاقی شوند که در شان ورزش نباشد و به شکلی که موجب بدبینی باشد، با توجه به مقدار تاثیری که دارد، می‌توان تذکر، توبیخ کتبی، جریمه‌ی نقدی تا مبلغ 10 میلیون تومان، محرومیت از دو تا هشت جلسه و محرومیت رسمی از شش ماه تا دو سال برای آنها در نظر گرفت.

شریفی یادآور شد: در آیین نامه‌ی جدید قصد نداریم به هیچ وجه در زندگی افراد دخالت کنیم اما، اگر افراد زندگی شخصی خود را عمومی کردند آن موقع وارد می‌شویم. بازیکنی که بازیکن تیم بزرگی است و خودش نیز به واسطه‌ی این شهرت بزرگ شده است آیا نباید تاوان این معروف شدن را بدهد؟ وی اگر اشتباهی کند و به خاطر این عملش به اعتبار فوتبالی‌اش لطمه بزند ما باید چه کار کنیم؟ بازیکن تیم ملی که در بازی‌های آسیایی یا جهانی تخلف می‌کند، درست است که ناظرش جهانی است اما، این درگیری آبروی ایران را می‌برد و می‌شود همان نبرد قبیله‌ای یا نبرد جاهلیت در میان اعراب. ما باید جلوی این کارها را بگیریم. بنابراین برای این بازیکنان از شش ماه تا دو سال محرومیت در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته‌ی انضباطی درمورد جریمه برای انواع سحر و جادو نیز گفت: این مساله نیز در آیین نامه‌ی جدید گنجانده شده است. متاسفانه مساله‌ی سحر و جادو هم واقعیت دارد و هم تاثیر، چیزی که در اسلام آن را حرام دانسته‌اند. سحر و جادو مساله‌ای ناجوانمردانه است که برای آن شش ماه تا سه سال محرومیت وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه موضوع دلالی نیز در آیین نامه‌ی جدید به طور کامل آورده شده است، گفت: موافق این کلمه نیستم و به جای آن سوء جریان مالی را استفاده می‌کنم. اگر اثبات شود بازیکنی که به درد نمی‌خورد اما، برای او سقف کاذب قیمتی قرار دهند و یا اینکه بازیکنی را به خاطر روابط به کار بگیرند و روی نیمکت قرار دهند، در این زمان به تیم مقصد لطمه خورده و مانع ارتقای سطح فنی فوتبال می‌شود، برای کسانی که به این جریان وارد شوند، شش ماه تا دو سال محرومیت در نظر می‌گیریم.

شریفی درمورد مصاحبه‌ی کادرفنی، مدیران و بازیکنان گفت: کسانی که در مصاحبه‌ها دقت نمی‌کنند، علاوه بر اینکه می‌توانیم برایشان محرومیت دوره‌ای بدهیم، محرومیت مصاحبه‌ای نیز خواهیم داد. این افراد در زمان محرومیت حق ندارند وارد مکان‌های مشخص شده برای مصاحبه شوند. اما، اگر آنها این موارد را رعایت نکردند، آنها را از حضور در تیم نیز محروم می‌کنیم. در گذشته وقتی بازیکن یا مربی‌ای را از حضور در تیم محروم می‌کردیم باشگاه مدعی می‌شد که برای وی هزینه کرده تا در اختیار داشته باشد و این به باشگاه لطمه می‌زند. بنابراین برای رفع این مشکل هم تدبیری اندیشیده شده و آن این است که اگر بازیکن یا مربی‌ای از حضور در تیم محروم شد، این محرومیت از مبلغ قراردادش کسر خواهد شد.

شریفی یادآور شد: این کسر مبلغ قرارداد برای بازیکن خاطی به این شکل است که مبلغ واقعی تمام قرارداد وی تقسیم بر تعداد بازی‌های لیگ می‌شود و هر بازی که محروم باشد، از قراردادش کسر می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه‌ی نشست خبری خود درمورد قراردادهای داخلی بازیکنان نیز گفت: برای این قراردادها اعتبار زیادی قائلیم و آنها را قبول می‌کنیم. اگر بازیکنی با باشگاهی قرارداد داخلی بسته قراردادش معتبر است اما، اگر قرارداد داخلی وی با قراردادی که در فدراسیون به ثبت می‌رساند، فرق داشته باشد مبلغ 20 درصد قرارداد را از بازیکن و 20 درصد نیز از باشگاه کسر شده و به حساب سازمان یا کمیته‌ای که مسوول برگزاری آن بخش است، واریز خواهد شد؛ می‌خواهد این سازمان، سازمان لیگ باشد یا کمیته‌ی مسابقات، کمیته‌ی فوتسال و ....

وی با اشاره به اینکه در آیین نامه‌ی جدید انضباطی فدراسیون فوتبال در تبصره‌ی ذیل ماده‌ی 23 برای اهالی رسانه‌ نیز مواردی تعیین شده است، گفت: در این ماده آمده است اگر محرز شود اهالی رسانه، فیلمبرداران، عکاسان، خبرنگاران و... به هنگام انجام مصاحبه به مقررات ابلاغی آیین نامه‌ی فوتبال توجه نکرده و ایجاد حاشیه، خشونت و یا تحریک تماشاگران را در پی داشته باشد به حکم کمیته‌ی انضباطی از ورود به ورزشگاه‌ها از سه تا 10 مسابقه محروم خواهند شد. البته در فصل گذشته یک نفر از خبرنگاران به حقوق دیگران تعدی کرده و نسبت به مصاحبه شونده خشونت داشت. منظور از خشونت در این بحث چند بار سوال کردن نیست بلکه این است که اگر مصاحبه شونده حاضر به پاسخ دادن نباشد، مصاحبه گیرنده با دست یا ابزار دیگر جلوی وی را بگیرد.

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا این ماده جلوی پاسخگویی مدیران، بازیکنان و یا کادرفنی به خبرنگاران را می‌گیرد و محدودیت اطلاع رسانی ایجاد می‌کند؟ گفت: مشکل اصلی ما در ورزشگاه‌ها نداشتن میکسد‌زون است. اما، برای رفع این مشکل به سرپرستان گفته‌ایم که در پایان بازی چند بازیکن را برای مصاحبه بیاورند و باید این کار را انجام دهند. این آیین نامه‌ی جدید در متنی تهیه و به مربیان و تیم‌ها داده خواهد شد تا از این به بعد در مصاحبه‌ها حتما شرکت کنند و این موارد را نیز رعایت کنند.

رئیس کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که چرا حمید استیلی سرمربی استیل آذین از بازی اخراج شده و بازی بعد نیز روی نیمکت این تیم نشسته اما، آن بازی سه بر صفر به سود حریف نشده است، گفت: آیین نامه‌ی انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) گفته اگر بازیکنی محروم باشد چه به لحاظ اخطار و چه به لحاظ انضباطی اگر در بازی شرکت داشته باشد، آن دیدار سه بر صفر خواهد شد اما، این مساله درمورد مربی صدق نمی‌کند. بنابراین نیازی نبوده که ما آن دیدار را سه بر صفر اعلام کنیم. نکته‌ی دیگر اینکه رسیدگی به مساله‌ای در کمیته‌ی انضباطی ملزم به شکایت است اما، علیه تیم استیل آذین و استیلی شکایتی انجام نشده بوده تا ما بخواهیم به آن رسیدگی کنیم.

وی افزود: اگر علیه استیلی و استیل آذین طرح شکایت شود، ما باید ابتدا بررسی کنیم و برایمان محرز شود که او اخراج شده است. پس از آن وی از نشستن روی نیمکت در یک بازی محروم خواهد شد.

شریفی درمورد ادعای مطرح شده‌ی سال گذشته از سوی محمد نوازی و جواد زرینچه درمورد تبانی بین تیم‌های استقلال اهواز و استقلال تهران گفت: طبق قوانین فیفا تبانی تنها در همان سالی که جاری است، قابل پیگیری است و اگر زمان آن گذشت، دیگرنمی‌توان آن را پیگیری کرد. بنابراین اگر این تبانی در سال جاری باشد، می‌توانیم پیگیری کنیم، در غیر این صورت کاری نمی‌توان انجام داد.

رئیس کمیته‌ی انضباطی درمورد سه بر صفر شدن بازی تیم‌های پاس همدان و شاهین بوشهر به دلیل استفاده پاسی‌ها از یک بازیکن محروم گفت: آیین نامه‌ی انضباطی فیفا می‌گوید که سرپرست هر تیم موظف است به سرمربی تیم اطلاع دهد که کدام بازیکنان کارت گرفته‌اند و نمی‌توانند در بازی حاضر باشند. اگر سرپرستی به تکلیف خود عمل نکند، بازی سه بر صفر خواهد شد. اگر نقصی در این قانون وجود دارد، نقص آیین نامه‌ای است و ما ملزم به اجرای آن هستیم. در این قانون چیزی درمورد ناظر بازی یا بقیه‌ی عوامل گفته نشده است. 

کد خبر 94841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز