گروه سلامت: متخصصان سازمان جهانی بهداشت در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سلامت و محیط‌زیست، طرح سنجش عدالت را از بزرگ‌ترین و کم نظیرترین پروژه‌های بین‌المللی دانستند

که از سوی شهرداری تهران به‌عنوان یکی از معدود شهرهای جهان به‌صورت آزمایشی اجرا شده است.

دکتر گلمکانی، مشاور سلامت شهردار تهران بحث سلامت و توزیع عادلانه خدمات سلامت را یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه کشورها بیان می‌کند و با اشاره به اهمیت همکاری سایر ارگان‌ها از جمله وزارت بهداشت و رفاه و همچنین ان‌جی‌او‌ها با شهرداری می‌گوید: با توجه به اینکه از تمامی صاحب‌نظران و کارشناسان در بخش سلامت و سازمان‌های متولی برای مشارکت از آنها دعوت به‌عمل آمده، تا‌کنون به نتایج خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم و این مدل را در اجلاس آتی برزیل ارائه خواهیم کرد.

براساس این گزارش، با توجه به نقش مؤثر تهران در اجرای طرح مذکور، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد کردند یک مرکز همکاری بین‌المللی تحت عنوان مرکز همکارسنجش عدالت در شهر تهران تاسیس شود و شروع به کار کند.

همچنین مدیر توسعه سلامت سازمان جهانی بهداشت از تیم کارشناسی طرح مذکور در شهرداری تهران دعوت کرد تا برای معرفی و تشریح الگوی تهران به مرکز منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت بروند.

این طرح که با تعیین شاخص‌ها به بررسی و اندازه‌گیری وضعیت زیرساخت‌ها، عوامل اجتماعی، اقتصادی و سلامت مناطق مختلف شهرداری تهران پرداخته است از 2سال پیش با همکاری استادان و متخصصان دانشگاهی، طراحی شده و در حال اجراست.

با توجه به اینکه این طرح همزمان در 5 کشور جهان در حال اجراست، تایید کارشناسان دفتر سازمان جهانی بهداشت از عملکرد شهرداری تهران بسیار قابل توجه است.

سنجش بی‌عدالتی‌ها، راهی برای رسیدن به جامعه‌ای سالم

صاحب‌نظران شهری معتقدند: نخستین گام برای رفع نابرابری‌های اجتماعی که راه رسیدن به یک جامعه را هموار خواهد کرد، شناخت وضعیت عدالت و نابرابری در جامعه از طریق سنجش میزان آن در شهر است.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی می‌گوید: کاهش نابرابری‌ها یک نوع برنامه‌ریزی عدالت‌محور است. معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به تجربه جهانی و بررسی مقایسه‌ای وضعیت اجتماعی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، تصریح می‌کند که طبیعت توسعه اقتصادی نابرابری‌ایجادمی‌کند.

به‌این‌صورت که در یک فضای رقابتی گروه‌های توانمند - که از توانایی‌های فردی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی بیشتری برخوردارند - از مواهب توسعه بیشتر و بهتری بهره می‌برند و گروه‌هایی که توانمندی کمتری دارند به حق یا ناحق در این رقابت عقب می‌افتند.

رئیس کمیته مطالعات راهبردی بهداشت و سلامت شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران استمرار فرایندهای توسعه‌ای را منجر به پیشی‌گرفتن هر چه بیشتر توانمندان و
عقب افتادن هر چه بیشتر ناتوانان می‌داند و تصریح می‌کند: اگر جوامع در جریان رشد و تکامل به حال خود رها شوند ثروتمندان ثروتمندتر، توانایان تواناتر و فقرا فقیرتر خواهند شد و کاهش این فاصله عمق یابنده نیازمند برنامه‌ریزی است.

بر این اساس دولت‌ها و نظامات حکومتی پاسخگو یا مسئول ‌باید فضا و شرایطی را فراهم کنند که عقب ماندگان حمایت شوند و ناتوانان توانمند گردند و ثروتمندان بخشی از هزینه‌های توانمندسازی فقرا را بپردازند.

به عقیده دکتر واعظ مهدوی،سیستم‌های مالیاتی، مدیریت هزینه‌های اجتماعی و مفاهیم دینی نظیر خمس، زکات و صدقات در این راستا معنا می‌یابد و کاهش نابرابری‌ها فرایندی مبتنی بر برنامه‌ریزی اجتماعی است و رشد نابرابری‌ها و افزایش فاصله طبقاتی نشان‌دهنده بی‌برنامگی و رهاشدگی مدیریتی در کشورهاست.

به همین دلیل است که در میان کشورهای پیشرفته فاصله طبقاتی و نابرابری‌ها سیرنزولی دارد و برعکس در کشورهای عقب افتاده و جوامع توسعه نیافته‌ای که در سرزمین آفریقا قرار دارند، رشد نابرابری‌های اجتماعی رو به گسترش و برخورداری برخورداران و نابرخورداری هرچه بیشتر فقرا و محرومان را شاهد هستیم، بنابراین ما در شهرداری تهران برآن شده‌ایم تا با پایش و استخراج نابرابری‌ها در سطح شهر به شناسایی گروه‌هایی بپردازیم که کمتر از مواهب حاصل از توسعه برخوردارند تا بتوانیم برنامه‌هایی برای از بین بردن این نابرابری‌ها پی ریزی کنیم تا عدالت‌محوری را تجلی بخشیم.

همچنین دکتر علی اصغر فرشاد پروژه سنجش عدالت را روشی برای تفکیک نابرابری‌ها می‌داند و می‌گوید: با مشخص شدن نابرابری‌ها به تفکیک مناطق، الگوی طراحی شده به مدیریت شهری ارائه خواهد شد تا شهرداری پس از بررسی آن جهت رفع نابرابری‌ها به شکل عادلانه‌تری بودجه خود را به مناطق مختلف اختصاص دهد.

بررسی طرح سنجش عدالت در شهر در کمیسیون بهداشت مجلس

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه این کمیسیون طرح سنجش عدالت در شهر بررسی شد که درصورت انجام کار کارشناسی لازم ،در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح مباحث مطروحه در جلسه روز یکشنبه هفته جاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: این جلسه با حضور مشاور شهردار تهران در امور سلامت، نماینده‌ای از وزارت بهداشت و بازرگانی برگزار شد که مشاور شهردار تهران در رابطه با طرح سنجش عدالت در شهر و شهر سالم به ارائه گزارشی پرداخت و مقرر شد این کمیسیون و وزارت بهداشت و درمان با بررسی این موضوع و به‌دست آوردن شاخص‌های سلامت شهرها، اعتبارات را بر مبنای این شاخص‌ها توزیع کنند.

وی ادامه داد: درصورتی که کار دقیق و با کارشناسی لازم روی این طرح انجام شود، این موضوع در مجلس نیز مطرح می‌شود.نماینده مردم زاهدان در خانه ملت در توضیح طرح سنجش عدالت در شهر گفت: این طرح دارای بخش‌ها و شاخص‌های مختلفی همچون اشتغال، درآمد، آب آشامیدنی، موارد مبتلا شدن به بیماری و عوامل مرگ و میر است که با مقایسه این شاخص‌ها در مناطق 22گانه تهران، انتظارات شهرداری‌ها نسبت به همه مناطق به درستی مشخص می‌شود.

وی همچنین از ادامه بررسی طرح مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در این جلسه خبر داد و تصویب نهایی مواد آن را به جلسات آتی موکول کرد.

کد خبر 94812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز