یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: فلوریان آلبرت در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۴۱در مجارستان به دنیا آمد.

فلوریان آلبرت

وی که اغلب قیصر نامیده می‌شد، یکی از خطرناک‌ترین مهاجمان دوران خودش بود. وی در طول مدت فعالیتش که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۴ بود، فقط برای باشگاه فرانس واروش بوداپست مجارستان به میدان رفت. در ۳۳۹ بازی در لیگ این کشور ۲۴۵ گل به  ثمر رساند و چهار بار با این تیم قهرمان لیگ فوتبال مجارستان شد. در سال ۱۹۷۲ جام حذفی این کشور را نیز تصاحب کرد.

در سطح بین‌المللی هم، فرانس واروش به همراه آلبرت، در راه رسیدن به فینال "مسه پوکال" ( جام باشگاهی اروپا از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۱ که بعدا جایش را به جام یوفا داد) در فصل ۶۵/۱۹۶۴، تیم‌هایی چون آ.اس. رم، آتلتیک بیلبائو و منچستر یونایتد را از پیش رو برداشت. در دیدار فینال که در شهر تورین ایتالیا برگزار شد، با گل دقیقه ۷۴ ماته فنی‌وسی، با نتیجه ۱ بر ۰ در مقابل یوونتوس تورین پیروز شدند و تنها جام اروپایی را که تاکنون نصیب یک تیم مجاری شده، به دست آوردند.

آقای گلی جام جهانی

آلبرت با تیم ملی مجارستان در جام جهانی ۱۹۶۲ در شیلی، و در سال ۱۹۶۶ در انگلیس شرکت کرد. در شیلی در سه بازی چهار گل زد و به همراه گارینشا و واوا از برزیل، لیونل سانچز از شیلی، دراژان یرکوویچ از یوگسلاوی و والنتین ایوانف از روسیه چهار گله شد. اما در این میان گارینشا بعد از قرعه‌کشی به عنوان آقای گل رسمی آن جام جهانی انتخاب شد.
آلبرت همچنین در جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۶۴ و ۱۹۷۲ حضور داشت که مجارستان به مقام‌های سوم و چهارم رسید.

فلوریان آلبرت در مجموع ۷۵ بار برای تیم ملی کشورش بازی کرد و ۳۲ گل وارد دروازه حریفان کرد.

در سال ۱۹۶۷ با پشت سر گذاشتن بازیکنان بزرگی چون بابی چارلتون، فرانتس بکن بائر و اوزه بیو، به عنوان مرد سال فوتبال اروپا برگزیده شد. وی در سال ۱۹۷۴ پس از این که در بازی مقابل دانمارک دچار مصدومیتی شدید شد، از فعالیت به عنوان بازیکن کناره‌گیری کرد.
پس از آن سعی کرد به عنوان مربی مشغول به کار شود. در سال ۷۶/۱۹۷۵ هدایت باشگاه الاهلی بنغازی لیبی را به عهده گرفت و در فصل بعد از آن مربی تیم جوانان فرانس واروش شد. اما پس از همه اینها به شغل روزنامه‌نگاری روی آورد.

در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۷ در یادبود چهلمین سال انتخاب وی به عنوان مرد سال اروپا، یک بار دیگر فرانس واروش از او تقدیر کرده و نام ورزشگاه ۱۸۱۰۰ نفری این تیم را به فلوریان آلبرت تغییر داد.

فلوریان آلبرت نوامبر سال ۲۰۱۱ در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

موفقیت‌ها:

قهرمانی در مسه پوکال: ۱۹۶۵
قهرمانی در لیگ فوتبال مجارستان: ۱۹۶۳، ۱۹۶۴، ۱۹۶۷، ۱۹۶۸
قهرمانی در جام حذفی مجارستان: ۱۹۷۲

افتخارات شخصی:

مرد سال فوتبال اروپا: ۱۹۶۷
آقای گل جام جهانی: ۱۹۶۲ (۴ گل)
آقای گل جام باشگاه‌های اروپا: ۱۹۶۶ (۷ گل)
آقای گل  مسه پوکال: ۱۹۶۷ (۸ گل)
آقای گل لیگ مجارستان: ۱۹۶۰ (۲۷ گل)، ۱۹۶۱ (۲۱ گل)، ۱۹۶۵ (۲۷ گل)

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 94688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز