شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

اهواز - مجتبی نارنج‌پور‌، خبرنگار همشهری: بارش‌های سیلابی که از هفته گذشته پیش‌بینی وقوع آنها شده بود سرانجام در شهرهای مختلف استان خوزستان آغاز شد.

شدت این بارش‌ها به حدی بود که باعث آبگرفتگی بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها در اهواز و مناطق دیگر استان شد.در برخی از مناطق اهواز ارتفاع آب در معابر به حدی بود که مردم قادر به خروج از منازل نبودند و آب به درون خانه‌ها نفوذ کرده و زندگی مردم را مختل کرده بود.

قطع مکرر برق و آب و از کار افتادن خطوط ارتباطی تلفن همراه و ثابت برای چندین ساعت از جمله مشکلاتی بود که برای مردم خوزستان به‌وجود آمد.از سوی دیگر طغیان فاضلاب جاری در جوی‌ها و راه افتادن آن در خیابان باعث مسدود شدن خیابان‌ها، افزایش ترافیک و راه‌بندان‌های شدید و تصادفات مکرر شد و در این میان ارائه خدمات ترافیکی از سوی پلیس هم با وقفه صورت گرفت.

در برخی از مناطق شهری شوشتر، آبگرفتگی باعث شد تا برخی از خانه‌ها کاملا در آب فرو روند و برخی از وسائل نقلیه به‌دلیل ارتفاع زیاد آب در معابر خاموش شوند.
نبود وسائل نقلیه امدادی برای جابه‌جایی خودروهای در مسیر مانده و کندی بسیار زیاد در رفع آبگرفتگی معابر باعث شد تا عملکرد برخی از نهادهای خدمت رسان در بوته نقد قرار گیرد.

نبود مرکزی برای مدیریت شرایط بحرانی در کلانشهر اهواز باعث می‌شود تا اینگونه مشکلات که باید براساس اصول و مدیریت بحران پیگیری شود بلاتکلیف بماند. این درحالی است که مراکزی که در امور غیرمترقبه وظایفی داشتند، تنها با اعلام خبر آبگرفتگی توپ را در میدان دیگران انداختند.

فدعمی، فرماندار اهواز در این زمینه از تشکیل ستاد حوادث غیرمترقبه در اهواز به‌صورت منطقه‌ای یاد کرده است تا برای مدیریت بحران در محل‌های مورد نظر چاره‌اندیشی کند.

شاید اینگونه حوادث بهترین درس برای رفع مشکلات شهری در آینده باشد تا با اصلاح معابر و رفع مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی از به‌وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کرد.
احتمال بارش  باران‌های مجدد سیلابی در استان باز هم وجود دارد و توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

کد خبر 94651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز